Companii

Stăpânii pompelor. Cei patru care controlează comerţul cu carburanţi şi-au conservat afacerile, iar costurile mai mici au dus la profituri record

Stăpânii pompelor. Cei patru care controlează...

Autor: Roxana Petrescu

26.10.2016, 15:52 2135

Retailul de carburanţi din Ro­mânia este dominat de patru com­panii petroliere, toate mem­bre ale unor grupuri in­ter­naţionale, care împreună con­centrează peste 70% din cele 2.000 de ben­zi­nării active, dar care ţin în mâini aproape 90% din volume. Cele patru companii sunt OMV Petrom Marketing, braţul de retail al OMV Petrom, Rompetrol Downstream, firma care administrează benzinăriile Rom­petrol, Lukoil România, firmă care are în por­tofoliu 300 de benzinării, şi MOL Ro­mânia, filiala locală a grupului petrolier ungar MOL.

Liderul pieţei, OMV Petrom Marketing, a avut o primă jumătate de an ceva mai slabă decât perioada similară din 2015, afacerile companiei ajungând la un nivel de 6,3 miliarde de lei, cu 8% mai mici, în timp ce profitul net a ajuns la un nivel de 148 de milioane de lei, cu 22% mai mic faţă de 2015, după cum arată datele de la Registrul Comerţului.

Ceea ce se remarcă este faptul că deşi firma a avut un control mai bun asupra cheltuielilor de exploatare, veniturile financiare au scăzut abrupt, lucru care la final a avut un impact negativ asupra profitului net.

OMV Petrom Marketing administrează circa 550 de staţii în România, mai bine de 400 fiind active sub brandul Petrom, în timp ce restul operează sub brandul OMV.

Rivalii Petrom însă au înregistrat creşteri generoase ale profitului net.

Astfel, Rompetrol Downstream a ter­minat prima jumătate a anului cu un business de 3,8 miliarde de lei, în scădere cu 4% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce profitul net al companiei a ajuns la 56,6 milioane de lei, de aproape 44 de ori mai mare comparativ cu primul semestru de anul trecut. Compania a obţinut economii semnificative cu cheltuielile privind mărfurile, ceea ce a dus la scăderea cheltuielilor de exploatare, lucru dublat şi de reducerea substanţială a pierderilor financiare.

Ruşii de la Lukoil se îndreaptă şi ei spre unul dintre cele mai bune rezultate înre­gis­trate în România. Astfel, Lukoil România, com­pania care administrează cele 300 de benzinării prin care ruşii sunt activi pe plan local, a terminat primele şase luni ale anului cu un business de 2,3 miliarde de lei, în uşoară creştere faţă de nivelul de 2,28 miliarde de lei din perioada similară a anului trecut.

Totodată, compania a terminat primul semestru cu un profit net de 18,6 milioane de lei, faţă de cele 16,6 milioane de lei în primele şase luni ale anului trecut. Compania care com­pletează acest careu de aşi al pieţei petroliere, MOL România Petroleum Products, a avut şi ea o primă jumătate de an mai profitabilă comparativ cu perioada similară a anului trecut. Grupul ungar MOL mai este şi proprietarul firmei MOL Retail Comerţ, fosta ENI România, companie care administrează cele 42 de benzinării Agip cumpărate de MOL la jumătatea anului 2014 şi rebranduite.

Astfel, potrivit informaţiilor publice, în prima jumătate a acestui an MOL România a înregistrat un business de 2,079 miliarde de lei, relativ egal cu nivelul de 2,082 de miliarde de lei înregistrat în perioada similară a anului trecut. În contextul în care veniturile s-au menţinut relativ constante, MOL a aplicat o politică riguroasă de control al costurilor, lucru care mai departe s-a văzut în evoluţia profitului net. Astfel, compania MOL România a terminat prima jumătate a anului cu un profit net de 81,7 milioane de lei, în creştere semnificativă faţă de nivelul de 40 de milioane de lei din perioada similară a anului trecut.

Pe lângă aceste companii care domină retailul de carburanţi sunt active şi firme precum SOCAR sau NIS, a căror dezvoltare pe plan local este departe de planurile anunţate iniţial. Mai mult, o serie de antreprenori locali, printre care Ion Ţiriac sau Alin Niculae, proprietarul Oscar Downstream, şi-au anunţat intenţia de a intra pe această piaţă cu un lanţ propriu de benzinării.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO