Companii

Start pentru o lucrare de peste 1 miliard de euro, aşteptată de toţi constructorii din România: Cluj-Napoca lucrează la PUZ pentru metrou

Start pentru o lucrare de peste 1 miliard de euro,...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

12.09.2021, 00:01 80070

Cei mai mari constructori din România îşi freacă mâinile aşteptând debutul lucrărilor de execuţie pentru metroul din Cluj-Napoca, pentru care banii din PNRR trebuie cheltuiţi cât mai repede Acest proiect major de infrastructură va injecta peste 1 miliard de euro în economie.

Cei mai mari constructori din Ro­mânia aşteaptă licitaţia pen­tru desemnarea compa­niei sau a companiilor care vor fi res­ponsabile de re­alizarea in­fra­structurii pentru metroul din Cluj-Napoca, un proiect estimat la aproxi­mativ 1,2 miliarde de euro (5,7 mi­liarde de lei).

„Vă comunicăm faptul că contractorul lu­crărilor pentru construcţia metroului din Cluj-Napoca se va desemna prin procedură de achiziţie publică. Astfel, se estimează că pro­cedura se va finaliza prin semnarea con­tractului până în luna decembrie 2022“, spu­ne Iulia Perşa, reprezentantul biroului mass-me­dia al Primăriei din Cluj-Napoca, într-un răspuns la o solicitare a ZF.

În acest moment, proiectul metroului din Cluj-Napoca se află în faza elaborării Pla­nului Urbanistic Zonal şi a stabilirii indicatorilor tehnico-economici, elemente care vor fi transmise apoi spre aprobare gu­ver­nului prin hotărâre de guvern.

„Ulterior, pe baza acestor indicatori şi a regulamentului urbanistic stabilit, se va trece la organizarea licitaţiei de proiectare şi execuţie. Noi am estimat că toate aceste demersuri vor fi gata în decembrie 2022, având în vedere termenele legale care trebuie respectate“, adaugă Iulia Perşa.

Finanţarea proiectului va fi asigurată din fonduri europene, locale, naţionale sau prin parteneriat public-privat, potrivit primăriei Cluj-Napoca. Metroul din Cluj-Napoca este unul dintre proiectele incluse în Planul Na­ţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), un­de se precizează că acest mijloc de trans­port va deservi cei 400.000 de locuitori ai oraşului, aceasta fiind „varianta optimă la ni­vel naţional în afara Capitalei“. Până în 2026, ar trebui să fie finalizate nouă din cele 19 staţii.

Prin PNRR, este prevăzută alocarea a 310 mil. euro pentru realizarea metroului din Cluj-Napoca, adică aproximativ un sfert din suma totală necesară.

„Valoarea totală a proiectului de investiţii este de 5.669.949.835 lei, inclusiv TVA. Durata de realizare (execuţie) a proiectului de investiţii este de 84 de luni“, se arată în Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii care include metroul din Cluj, document semnat de Ministerul Transporturilor.

Cele 84 de luni, echivalentul a 7 ani, înseamnă că, dacă lucrările de construcţie vor demara în 2023, după desemnarea constructorilor, ele ar trebui să fie finalizate până cel târziu în 2029. Spre comparaţie, realizarea celor zece staţii care compun magistrala de metrou din cartierul Drumul Taberei din Bucureşti a durat nouă ani.

Pentru constructorii din România, miza metroului din Cluj-Napoca este uriaşă. Pe plan local, cei mai mari constructori, potrivit anuarului ZF Cei mai mari jucători din economie ñ ediţia 2021, sunt Astaldi (Italia), Spedition UMB şi Tehnostrade (Dorinel Umbrărescu), Strabag (Austria), PORR Construct (Austria). Printre constructorii români care se situează în top după afaceri se mai regăsesc Construcţii Erbaşu, CON-A, BogíArt, Concelex.

„În primă fază, orice constructor evaluează dacă se poate înscrie sau nu la o astfel de licitaţie, dacă întruneşte condiţiile necesare ñ dotări tehnice, utilaje, personal, bani pentru depunerea de garanţii. Orice firmă respectabilă, când se prezintă la licitaţie, trebuie să aibă aranjate toate scenariile, inclusiv cele legate de subcontractori, dacă este cazul“, spune Adriana Iftime, directorul general al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii.

Consiliul Judeţean Cluj a emis în martie 2021 certificatul de urbanism necesar în vederea elaborării Planului Urbanistic Zonal (PUZ) şi a Studiului de Fezabilitate (SF) pentru prima etapă a proiectului de metrou. Viitoarea magistrală de metrou Floreşti ñ Cluj-Napoca va avea un traseu în lungime de aproximativ 20 de kilometri, 19 staţii subterane şi un depou subteran.

Contractul pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate pentru metrou şi trenul metropolitan din Cluj-Napoca, în valoare de 35,9 mil. lei (7,4 mil. euro), a fost semnat de primăria oraşului în aprilie 2020.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO