Companii

Statul nu a găsit cumpărători pentru Petrom. Cine sunt responsabilii pentru eşecul ofertei? - GALERIE FOTO

Statul nu a găsit cumpărători pentru Petrom. Cine sunt responsabilii pentru eşecul ofertei?

Statul nu a găsit cumpărători pentru Petrom. Cine sunt responsabilii pentru eşecul ofertei?

25.07.2011, 00:07 644

Oferta de vânzare a unui pachet de 9,84% din acţiunile OMVPetrom (SNP) din partea statului român, cea mai mare tranzacţie dinistoria bursei de la Bucureşti, a fost aproape invizibilă înperioada de subscriere (11-22 iulie), însă eşecul ofertei a fostputernic me­dia­tizat pe toate canalele de informare.

Pentru închiderea ofertei ar fi fost nevoie ca in­vestitorii săcumpere acţiuni în valoare de minimum 390 mil. euro, adică 80% dinnumărul total de acţiuni scoase la vânzare (5,57 mld. ac­ţiuni) lapreţul minim de 0,3708 lei/acţiune. Acest lucru nu s-a întâmplat,în ciuda percepţiei pozitive de care s-a bucurat România în ultimaperioadă prin îmbunătăţirea ratingului de către Fitch şi interesularătat de investitori pentru emisiunea de eurobonduri de lunatrecută.

În plus, Petrom în sine este cea mai mare com­panie din Româniaşi una dintre cele mai pro­fitabile, are un brand extrem decunoscut la nivel naţional, ceea ce ar fi putut atrage interesulin­vesti­torilor locali, şi activează într-un sector foarteatractiv în acest moment, cel petrolier. Nivelul li­mitat alrezervelor de ţiţei la nivel mondial şi creşterea puternică apreţului ţiţeiului fac din Pe­trom, companie cu rezervesemnificative, o in­vestiţie atractivă. În aceste condiţii, eşeculofertei este greu de explicat pentru oamenii din industrie.

Constantin Tampiza, fost director general al LukOil România: Pe mine mă surprinde acest rezultat. Nu cred că preţul a fost o problemă. Este o surpriză, mai ales că acum când suntem înconjuraţi de toată această instabilitate cauţi să-ţi pui lichidităţile în locuri sigure, iar energia este o afacere stabilă."Pemine mă surprinde acest rezultat. Eu cred că rezultatele companieiarată că este eficientă. Nu cred că preţul a fost o problemă pentrucă atât costă Petrom azi, atât valorează. Este o firmă axată pepieţe cu potenţial, aşa cum sunt România, Bulgaria sau Moldova,care are producţie şi rafinare. Este o surpriză, mai ales că acumcând suntem înconjuraţi de toată această instabilitate cauţi să-ţipui lichidităţile în locuri sigure, iar energia este o afacerestabilă. Pe mine mă surprinde, dar mă gândesc că poate la mijloc afost contextul nefavorabil şi poate incertitudinile legate derecalcularea redevenţelor pe care le va plăti Petrom din 2014",spune Constantin Tam­piza, Vagit Alekperov fost director general alLukoil România, actual reprezentant local al preşedintelui grupuluirusesc.

Cauzele eşecului: intermediarul, strategia, preţul,pieţele internaţionale

Cei implicaţi în piaţă spun însă că rezultatul nu este atât desurprinzător şi că există mai multe cauze care au condus la acesteşec, care ar putea avea efecte negative atât asupra pieţei localede capital, cât şi asupra continuării programului de privatizări alGuvernului.

Unii consideră că alegerea unui consorţiu de intermediereaproape necunoscut la nivel local şi cu puţină experienţăinternaţională a făcut ca ofer­ta să atragă atenţia marilorinvestitori. Alţii spun că strategia aleasă, cu totul nouă pentrupiaţa locală, i-a bulversat pe investitorii locali şi că oferta afost insuficient promovată, cel puţin la nivel local. Deşi a fost oofertă publică, foarte pu­ţine informaţii au fost publice înlegătură cu ofer­ta. Nici după închiderea acesteia nu se ştie câts-a sub­scris în final, iar ordinele nu au fost intro­duse însistemul Bursei. Acest lucru trebuia să se în­tâm­ple la final,dacă oferta se închidea cu succes.

Şi mecanismul de formare a preţului şi de alocare a fost destulde complex. La deschiderea ofer­tei s-a anunţat un preţ maxim de0,46 lei/ac­ţiune. Iar alocarea se realiza pe baza celui mai marepreţ oferit şi pe baza momentului subs­crierii. Astfel, uninvestitor ar fi putut lua tot pa­che­tul dacă ar fi subscrisprimul la cel mai mare preţ.

Ulterior s-a anunţat un preţ minim, de 0,3708 lei/acţiune, carea fost considerat de mulţi ne­realist sau prea mare pentrucontextul de piaţă actual, deşi era sub preţul de pe Bursă.Adăugând la asta faptul că ultimele trei zile ale ofertei s-ausuprapus peste discuţiile de la nivel european privind salvareaGreciei, se întregeşte tabloul care a condus la acest eşec.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO