Companii

Strategii total diferite ale retailerilor în decembrie: Războiul promoţiilor continuă, iar Cora conduce plutonul. Topul retailerilor cu cele mai multe oferte

Strategii total diferite ale retailerilor în decembrie:...

Autor: Cristina Roşca

05.01.2017, 12:30 1766

În luna decembrie 2016 reţelele de comerţ modern au avut în cataloagele proprii aproape 15.000 de produse la ofertă sau promoţie, numărul fiind în uşoară creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, arată datele com­paniei de cercetare de piaţă Focus Market Research. Totuşi, fiecare companie din comerţul modern a avut o strategie diferită în luna decembrie, unele pariind mai puternic pe promoţii comparativ cu anul anterior, în timp ce altele au acţionat exact invers.

„Am observat că avem un cla­sament total diferit în luna decembrie comparativ cu cel obţinut la nivelul întregului an 2016, semn că fiecare jucător are o strategie proprie. Unii retaileri care pe parcursul anului sunt mai temperaţi în oferte atacă puternic în decembrie. Alţii au o strategie diferită, având un comportament constant la nivelul întregului an”, remarcă Pengo Zoltan, directorul Focus Market Research. Compania de cercetare de piaţă ana­lizează toate reţelele care au cataloage de promovare, astfel că din comerţul modern local singura reţea care lipseşte este Auchan. Focus Market Research cen­tralizează doar pro­moţiile dispo­nibile în cataloagele retailerilor, fără a merge în magazine la raft.

Datele strânse în luna decembrie arată pentru prima dată o scădere substanţială a numărului de promoţii în cazul mai multor reţele, respectiv Sel­gros, Billa, XXL Mega Discount, Metro şi Real.

În cazul reţelelor XXL Mega Discount şi Billa declinul poate fi pus pe seama dispariţiei celor două branduri. XXL Mega Discount a închis la 31 decembrie magazinele, şase dintre acestea urmând a deveni Penny Mar­ket, reţea parte a aceluiaşi grup, alte două urmând a fi vândute.

La rândul său, Carrefour urmează a rebrandui în acest an toate magazinele Billa în Carrefour Market. Francezii pun la punct noua strategie de pro­movare a brandului preluat în decem­brie 2015.

La polul opus, cele trei formate de magazine deţinute de Carrefour şi analizate de Focus Market Research au pariat mai mult pe promoţii comparativ cu decembrie 2015.

Strategia diferită a fiecărui retailer în parte face însă ca numărul total de promoţii din cataloagele din decembrie să fie cu doar 476, respectiv 3%. mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015. Creşterea este susţinută în special de retaileri precum Penny Market, Cora şi Carrefour. Cora este un retailer care se poziţionează mai sus în piaţă, astfel că nu pariază pe preţuri mici la raft, ci mai degrabă pe promoţii. Carrefour şi Penny Market au avut încă de la intrarea pe piaţă politica preţurilor mici, însă cu toate acestea au pariat pe oferte în special în decembrie, cea mai importantă lună pentru comerţ. În ultima lună din an comercianţii îşi rotunjesc veniturile şi realizează între 10 şi 15% din vânzările anuale, în funcţie de formatul de magazin analizat.

Ofertele şi reducerile de preţ au devenit începând cu 2009-2010 – anii de criză - o armă folosită des de retaileri în lupta pentru clienţii care deveneau tot mai atenţi la modul în care îşi calculează banii.

În ultimii ani însă, măsurile de relaxare fiscală şi creşterea salariilor au dus la creşterea puterii de cumpărare, astfel că românii sunt mai dispuşi să cheltuie şi se orientează şi către produse mai scumpe. În acest context este posibil ca războiul promoţiilor să se mute pe segmentul superior de preţ. Este posibil însă şi numărul de oferte să scadă, dacă românii nu se mai orientează strict după preţ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO