Companii

Strauss a pierdut cota de piata, dupa rebrandingul cafelei Elita in Doncafe

Strauss a pierdut cota de piata, dupa rebrandingul cafelei Elita in Doncafe

Marius Melesteu, fostul director comercial al Heineken Romania, a preluat conducerea Strauss Romania in acest an

20.04.2010, 23:15 1631

Vanzarile companiei la nivel local au ajuns anul trecut la 283mil. lei (66,8 mil. euro). Dinamica afacerilor in euro a fostnegativa, producatorul diminuandusi vanzarile cu 8,7 mil. euro fatade 2008.

La jumatatea lui 2008, grupul israelian avea o cota de 33% pepiata cafelei, pe care isi disputa primul loc cu americanii de laKraft Foods, si o tinta de crestere accelerata a businessuluisetata pentru urmatorii 35 ani, pana la o cota de 50%.

Dupa aproximativ 16 luni de la demararea proiectului derebranding, businessul local nu apare insa intro lumina favorabilain raportul anual al Strauss Group.

"Cota de piata a avut anul trecut un usor declin in Israel,Romania si in Serbia. Rezultatele slabe au fost inregistrate inRomania si in Serbia", se mentioneaza in raport.

Reprezentantii Strauss Romania nu au dorit sa comunice la cecota de piata a ajuns compania in prezent, insa au precizat caacest declin a fost inregistrat pe segmentul mixurilor de cafea, pecare producatorul a intrat odata cu demararea rebrandingului, si pecel al produselor economice.

Compania pune scaderea cotei si pe seama reducerii puterii decumparare a romanilor.

"Rebrandingula fost o investitie pe termen lung, ale carei rezultate vor fivizibile in viitor, si nu neam asteptat la schimbari majore inprimii doi ani. De asemenea, procesul de rebranding a fost ganditinainte de a se declansa aceasta criza economica de proportii.

Sa resimtit un impact negativ la nivelul tuturor industriilor,iar piata cafelei nu a facut exceptie", au afirmat reprezentantiiStrauss Romania.

"Noi consideram rebrandingul ca fiind foarte reusit si in liniecu asteptarile noastre initiale", au completat acestia.

Lansarea Doncafe pe piata, brand care a inlocuit marcile Elita,Selected si Fort, a repozitionat compania pe segmentul premium,fiind operate in acelasi timp cresteri de preturi la produsele dinportofoliu pe parcursul anului 2008, potrivit unui raport anterioral Strauss.

Producatorul, care detine o unitate de procesare a cafelei inBucuresti, a avut in 2008 vanzari in crestere cu 4,3% in lei fatade perioada anterioara.

Artizanul rebrandingului Doncafe a plecat dincompanie

Artizanul rebrandingului Elita, managerul de origine israelianaMatanya Schwartz, sa retras de la conducerea companiei dupa aproapetrei ani de mandat si la un an de la lansarea Doncafe pe piata,anuntand ca pleaca in Anglia pentru a urma un program avansat demanagement. In urma cu o luna el a fost numit vicepresedinte pemarketing si dezvoltare a businessului la o companie de transportde marfa, ZIM Integrated Shipping Services Ltd, potrivitinformatiilor postate de Schwartz pe siteul Linkedin.

Managerul israelian a coordonat proiectul de rebranding al Elitainca de la inceput. El isi setase ca obiectiv accelerarea cresteriibusinessului local si atin­gerea unei cote de piata de 50% pana in20112013, ca ur­mare a repozitionarii companiei pe segmentulpremium.

Manageri din Heineken si Vel Pitar

Schwartz spunea la finele lui 2009 ca lansarea Doncafe a generatcompaniei pierderea unor clienti, explicand acest lucru prin faptulca, in general, este nevoie de timp pentru a crea obisnuintaconsumatorilor cu branduri noi pe piata cafelei.

Dupa patru luni de la plecarea lui Matanya Schwartz din tara,compania a anuntat numirea lui Marius Me­lesteu, fostul directorcomercial al Heineken Roma­nia, la conducerea subsidiareiromanesti. Tot in acest an, pro­ducatorul Doncafe la recrutat peRazvan Mircea, fostul Strategy & Marketing Director al VelPitar, pentru a coordona departamentul de marketing al StraussRomania.

Oficialii Strauss infirma existenta unei legaturi intreschimbarile din top management si rezultatele companiei din 2009."Plecarea managementului anterior al companiei a fost o decizieluata de comun acord si nu reflecta o nemultumire a actionarilorgrupului Strauss fata de businessul din Romania", au declaratreprezentantii Strauss Romania.

Va recupera Doncafe in acest an cota de piata pierdutain 2009?

"In momentul de fata strategia noastra este sa construim brandulDoncafe. In ceea ce priveste bugetele si tintele de vanzari,strategia noastra este sa ne mentinem investitiile la un nivel catmai ridicat. Bugetele vor fi alocate astfel incat sa ne asiguram caavem vizibilitate si im­pact la punctele de vanzare", au mai spusreprezen­tantii companiei. Acestia au precizat ca vor incerca samajoreze cota de piata a Doncafe.

Compania nu a comunicat tinta de vanzari sau de cota de piatapentru 2010. "Este dificil de facut previziuni privind evolutiapietei, dar ne asteptam la provocari la fel de mari ca si in anulprecedent."

La nivel local, consumul de cafea este estimat la 2,12,5kilograme pe cap de locuitor, mai putin de jumatate din mediaUniunii Europene, potrivit datelor din piata pe 2008.

Piata de profil, estimata la aproximativ 250 mil. euro, estedominata de companii de talie internationala, cei mai mari jucatorifiind Kraft Foods, Strauss, Nescafe, Tchibo, Amigo. Singurulproducator cu capital autohton este Cafea Fortuna, detinut deConstantin Moroianu.

Piata cafelei sa contractat anul trecut cu 10% in volum,comparativ cu 2008, potrivit unui studiu realizat de compania decercetare MEMRB. Dinamica pietei in valoare ar putea fi pozitiva,tinand cont ca au fost inregistrate cresteri de pret in acestinterval.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO