Companii

Studiu: Companiile depind tot mai mult de aşa-numiţii „angajaţi externi” precum contractanţii, furnizorii de servicii, colaboratorii, dezvoltatorii şi chiar soluţiile tehnologice

Studiu: Companiile depind tot mai mult de aşa-numiţii „angajaţi externi” precum contractanţii, furnizorii de servicii, colaboratorii, dezvoltatorii şi chiar soluţiile tehnologice

Autor: Ramona Cornea

25.11.2021, 17:31 112

Forţa de muncă a companiilor depinde tot mai mult de aşa-numiţii „angajaţi externi”, care se referă la contractanţi precum lucrătorii temporari, furnizorii de servicii precum consultanţii de management sau agenţiile de comunicare, colaboratori externi, dezvoltatori şi chiar soluţii tehnologice precum inteligenţa artificială, roboţii, chatbots, după cum menţionează aproximativ 90% dintre participanţii la studiul Future of the Workforce Global Executive Study, realizat de Deloitte şi MIT Sloan Management Review.

„Această nouă abordare privind structura forţei de muncă, pe care studiul Deloitte o denumeşte «ecosistemul forţei de muncă», reprezintă o schimbare semnificativă faţă de viziunea tradiţională, conform căreia companiile se bazau pe angajaţi cu normă întreagă, care aveau cariere cu o evoluţie mai degrabă liniară. Pe de altă parte, companiile au deocamdată sisteme şi procese de management, strategii privind forţa de muncă şi atragerea de competenţe, sisteme de management al performanţei şi politici de remunerare concepute pentru a se concentra asupra angajaţilor interni. Reconcilierea acestor două realităţi şi abordarea lor într-o manieră integrată devine o provocare majoră, cu implicaţii semnificative la nivel de strategie, leadership, cultură organizaţională”, a spus Raluca Bontaş, Partener Global Employer Services, Deloitte România.

O treime dintre companii (33%) se aşteaptă ca dependenţa lor de angajaţii externi să crească în următorii doi ani, în special în ceea ce priveşte soluţiile de tehnologie (73% dintre respondenţi), dezvoltatorii (61%) şi colaboratorii externi (48%). Această tendinţă se manifesta încă dinainte de pandemie şi cel mai probabil va continua şi după ce efectele sale se vor diminua, subliniază studiul.

Deşi se bazează pe ideile şi competenţele angajaţilor externi, peste 70% dintre companii nu sunt pregătite pentru a gestiona o astfel de structură a forţei de muncă.

Măsurile legate de forţa de muncă pe care le-au implementat organizaţiile pentru a se adapta la schimbările bruşte generate de pandemia de COVID-19 au constat în principal în oferirea de oportunităţi de învăţare şi dezvoltare (57%) şi în desemnarea de noi roluri angajaţilor existenţi (55%). De asemenea, 65% dintre companii au intensificat ritmul de automatizare a proceselor şi sarcinilor.

Studiul subliniază că modul de lucru se schimbă, deoarece companiile au acum o abordare bazată pe echipe, pe proiecte, pe viteză, pe inovaţie şi pe relaţia dintre oameni. Organizaţiile se concentrează şi pe munca de la distanţă - o tendinţă prezentă dinainte de pandemie şi alimentată parţial de măsurile de carantină - datorită beneficiilor acesteia în mai multe arii, cum ar fi costurile companiilor cu sediile, constrângerile legate de imigraţie sau chiar creşterea eficienţei.

O altă tendinţă majoră evidenţiată de studiu este evoluţia preferinţelor angajaţilor, pentru care sentimentul de sens pe care îl găsesc în muncă, flexibilitatea şi experienţele personalizate au devenit mai importante decât stabilitatea şi siguranţa locului de muncă. De asemenea, oamenii îşi construiesc tot mai des cariere cu structuri diferite şi de durată mai mare, care implică alinierea stilului de viaţă cu stilul de lucru, dobândirea de noi competenţe şi o viaţă profesională activă după vârsta de 65 de ani.

Studiul Future of the Workforce Global Executive Study a fost efectuat de Deloitte şi MIT Sloan Management Review în rândul a peste 5.000 de respondenţi de pe toate continentele

 
 
AFACERI DE LA ZERO