Companii

Studiu Deloitte Legal: Companiile se aşteaptă la creşterea numărului de insolvenţe şi de litigii în următorii trei ani

Studiu Deloitte Legal: Companiile se aşteaptă la...

Autor: Dorin Oancea

27.02.2023, 11:13 76

Siguranţa datelor cu caracter personal şi protecţia consumatorilor sunt domeniile de reglementare care prezintă cel mai mare potenţial de creştere a activităţii de litigii în următorii trei ani, susţin 64%, respectiv 59% dintre companiile româneşti participante la un studiu Deloitte Legal. 

Studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution” a fost realizat cu sprijinul publicaţiei internaţionale de business Euromoney la nivel global, inclusiv în România. În ambele cazuri, procentele sunt mult mai ridicate decât cele înregistrate la nivel global, respectiv 48% şi 40%.

Totodată, studiul evidenţiază faptul că există domenii în care, deşi riscul de litigii este moderat în prezent, potenţialul de creştere în următorii trei ani este semnificativ, cum ar fi insolvenţele (diferenţa dintre cei care se aşteaptă la o creştere în acest domeniu şi cei care estimează scădere fiind de 47 de puncte procentuale), securitatea cibernetică (+32%) sau fiscalitatea (+27%). Nu în ultimul rând, aproximativ un sfert dintre respondenţi au indicat litigiile colective şi de volum ca fiind o zonă de îngrijorare, ceea ce o situează pe locul al patrulea în topul subiectelor de risc în viziunea companiilor din România.

Din punctul de vedere al controverselor fiscale, cei mai mulţi participanţi se aşteptă la creşterea activităţii de litigii în zona impozitului pe profit (49%), a disputelor comerciale legate de repartizarea poverii fiscale între entităţi private (49%) şi în zona impozitului pe venit (41%). În aceste cazuri, procentele sunt similare cu cele înregistrate la nivel global.

Utilizarea soluţiilor digitale în activitatea legată de litigii este considerată benefică de majoritatea companiilor din România – 78% din acestea investesc deja în digitalizarea acestui domeniu, iar 68% susţin că inteligenţa artificială şi sistemele de automatizare a proceselor prin roboţi software (Robotic Process Automation – RPA) ajută la reducerea semnificativă a timpului şi a costurilor alocate gestionării litigiilor (vs. 58% media globală). Totodată, rezultatele litigiilor devin mai predictibile odată cu implementarea unor astfel de soluţii (53%, similar cu media globală), iar tehnologia blockchain facilitează furnizarea unor probe relevante în cadrul disputelor (56%, similar cu media globală), susţin participanţii la studiu. Pe de altă parte, doar 29% se aşteaptă ca inteligenţa artificială şi sistemele RPA să înlocuiască, chiar şi parţial, avocaţii specializaţi în litigii (comparativ cu 52% la nivel global).

În ceea ce priveşte atitudinea companiilor româneşti faţă de sistemul de justiţie, studiul indică o creştere de 6% a încrederii în tribunalele arbitrale locale şi de 3% în tribunalele arbitrale internaţionale şi în Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

„Suntem recunoscători pentru interesul extrem de mare exprimat de companiile din România în legătură cu studiul nostru privind managementul litigiilor, care a generat un număr de răspunsuri ce permite cristalizarea specificului local (faţă de rezultatele globale) şi care, totodată, confirmă că modul de gestionare a disputelor reprezintă o prioritate şi pentru mediul de business din ţara noastră. Pe lângă identificarea principalelor preocupări ale clienţilor, studiul arată că utilizarea soluţiilor digitale şi implicarea experţilor non-juridici reprezintă priorităţi în legătură cu gestionarea litigiilor, ceea ce indică o maturizare şi o sofisticare a mecanismelor de soluţionare a disputelor din România”, a declarat Mihnea Galgoţiu-Săraru, Partener Reff & Asociaţii Deloitte Legal, liderul practicii de litigii administrative, comerciale şi arbitraje.

„Deşi contextul pandemic a generat o temporizare a controverselor fiscale, pe fondul măsurilor de limitare sau de amânare a controalelor, observăm totuşi că acestea reprezintă una dintre cele mai importante zone de litigii preconizate de companiile care activează în România pentru anii următori. De altfel, consultanţii fiscali au fost identificaţi de majoritatea respondenţilor ca fiind printre cei mai relevanţi specialişti non-juridici la care companiile apelează în litigiile în care sunt implicate”, a declarat Mircea Farcău, Managing Associate, Reff & Asociaţii Deloitte Legal.

Conform studiului, principalele motive pentru care companiile din România apelează la consultanţi externi pentru soluţionarea litigiilor constau în accesul la servicii specializate, inclusiv soluţii digitale de consultanţă în domeniul taxelor şi nu numai, şi la experţi din domenii conexe (44%), lipsa resurselor interne (33%) sau expertiza limitată în domeniu (25%).

Studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution” a fost realizat în rândul a peste 550 de directori responsabili cu coordonarea activităţilor financiare, fiscale sau juridice, din companii din întreaga lume, dintre care mai mult de 10% sunt din România. Cei mai mulţi respondenţi sunt din Europa, respectiv 79%.