Companii

Şucu: M-am săturat să tot aştept ca un decident din Viena sau Paris să înţeleagă ce se întâmplă pe piaţa mea

Şucu: M-am săturat să tot aştept ca un decident din Viena sau Paris să înţeleagă ce se întâmplă pe piaţa mea
04.07.2010, 23:21 62

Companiile cu acţionariat românesc au început în ultima perioadăsă cadă una câte una în insolvenţă, cele mai multe dintre acesteafie având ca principală activitate retailul, fie extinzându-seputernic prin dezvoltarea unei reţele de magazine. Companii precumLeonardo, cel mai mare retailer de încălţăminte şi marochinărie depe plan local, retailerul de electronice şi electrocasnice Flamingoşi reţelele de hipermarketuri Pic, Trident şi Spar intră în acestecategorii.

"Capitaliştiiromâni au un număr limitat de variante la îndemână. Săsupravieţuiască şi să prospere dacă pot, dacă au nişa şi puterea săo facă, să vândă către un lider european sau mondial sau să moară.Este treaba capitalistului să decidă care dintre cele trei direcţiiva fi de viitor pentru el."

Apoi adaugă faptul că oportunitatea de a vinde a fost în2007-2008, când mulţi antreprenori au şi făcut acest lucru, ceea cea subţiat considerabil numărul afacerilor româneşti. ProprietarulMobexpert dă exemplul retailului alimentar, unde firmele locale nuau rezistat niciodată "cu toate că aveau reţeta cel mai uşor deexecutat".

Şucu, 46 de ani, mai spune că deşi numărul afacerilor româneştinu a fost mare, au fost totuşi mai multe comparativ cu alte statedin zonă.

Lecţia dureroasă a scăderilor

"Spre deosebire de Ungaria sau Cehia unde odată cu cădereaCortinei de Fier capitalul austriac sau german a intrat imediat şia creat întreprinderile care lipseau, în România capitaliştiilocali care au înţeles câte ceva au putut să creeze entităţi pentrucă nu au avut concurenţa străină."

Dan Şucu a demarat afacerea Mobexpert în 1993 împreună cu fostasoţie Camelia Şucu, iar la acea vreme aveau un mic magazin încomplexul Unirea din Capitală. În prezent Mobexpert este cel maimare jucător din industria mobilei cu mai multe fabrici şi 35 demagazine şi hipermagazine în România şi pe plan regional.

Afacerea lui Şucu a fost serios afectată anul trecut de crizaeconomică, cifra de afaceri a Mobexpert scăzând cu 21%, nivel dublucomparativ cu estimările iniţiale. În euro, criza a topit 54 mil.euro din afacerile celui mai puternic grup din industria mobilei,care anul trecut a rulat numai 115 mil. euro. "Noi am învăţatlecţia, indiferent de cât de dureroasă a fost ea, că ce creştepoate să şi scadă. Din păcate, tot ce ţine de buget nu doreşte săînţelegă această lecţie, să o accepte", a spus omul de afaceri.

În primele cinci luni ale acestui an, vânzările Mobexpert aurămas pe un trend de scădere, de circa 10%, însă în luna iunie,când aglomeraţia s-a simţit în special în ultimele zile pe fondulaşteptărilor privind creşterea TVA, cifra de afaceri a companiei arputea să se menţină la un nivel constant.

Creşterea TVA dă muniţie celor incorecţi

"Creşterea de TVA la 24% amână cu cel puţin un an reaprindereamotoarelor în retailul de mobilă. Aş fi văzut mult mai normalăcreşterea cotei unice înspre 20% împreună cu TVA de 20%. Cele douăîmpreună cu o TVA diferenţiată la produsele de bază probabil că arfi fost un factor de stabilitate", mai spune Şucu, care adaugăfaptul că în Cehia există un sistem similar care funcţioneazăbine.

În opinia sa, această majorare nu face decât să adauge şi maimulte probleme mediului de afaceri "corect, care se conformeazăfiscalităţii".

"Măsura dă şi mai multă muniţie incorectului şi îi scade muniţiacorectului. Îmi este extrem de neclar în ce măsură va puteaGuvernul să lupte cu evaziunea când TVA a crescut la 24%." Înlegătură cu evoluţia cursului de schimb din ultima perioadă cândleul s-a depreciat puternic în raport cu principalele valute, Şucuafirmă că este "un element pasager".

O nouă critică la adresa băncilor

Proprietarul grupului Mobexpert, antreprenor român care aîmprumutat zeci de milioane de euro de la bănci pentru dezvoltareaafacerii, dar şi pentru a rămâne unic acţionar (i-a plătit fosteisale soţii Camelia Şucu peste 40 mil. euro pentru participaţiiledeţinute în grupul Mobexpert - n. red.), este de părere că însistemul bancar din România deciziile strategice nu se iau laBucureşti, ci la sediile băncilor-mamă.

Anul trecut, datoriile grupului Mobexepert se ridicau la 80 mil.euro, potrivit ultimelor informaţii disponibile. "În momentul defaţă, vrem sau nu să recunoaştem, principala problemă este blocajulcreditării la nivelul persoanelor fizice, blocaj pe care eu îl vădîn cea mai mare parte artificial (face referire la dobânzile mari -n. red.). Din păcate, în domeniul bancar deciziile strategice nu semai iau în Bucureşti. Cred că managementullocal al băncilor nu este capabil cu adevărat să-şi expună părerilecătre decidenţii de la Viena sau Paris, astfel că totul esteblocat", a spus Şucu.

El mai explică faptul că în România problema creditării nu estea companiilor mari, avocaţii de specialitate negociind clauzefavorabile ambelor părţi, cât mai degrabă a persoanelor fizice,situaţie în care "banca îşi impune întotdeauna punctul devedere".

"Pe noi nu ne preocupă creditele noastre pentru că am avut grijăsă fie negociate într-un mod corect. Am putea avea uneledificultăţi şi cu cele existente în măsura în care am avea nevoiede creditare suplimentară. Dar cine mai are nevoie de dezvoltareacum? Pe noi ne preocupă creditarea clienţilor care este blocată.Şi nu cred că statul este cel care poate să intervină", a mai spusŞucu.

În legătură cu dobânda de politică monetară, pe care BNR a decisrecent să o păstreze la minimul istoric de 6,25%, omul de afacerisusţine că este un reper artificial care nu funcţionează în niciunfel şi care nu are implicaţii.

Ce soluţie propune la blocajul creditării

Şucu este de părere că şi retailerii pot găsi soluţii prin caresă-şi revigoreze vânzările chiar pe seama creditării.

"M-am săturat să tot aştept ca un decident din Viena sau dinParis să înţeleagă ce se întâmplă pe piaţa mea şi am luat dejadecizia de a găsi o soluţie prin care să negociez eu în numeleclienţilor cu băncile", a afirmat el.

Inspirat de modelul "Prima casă", Şucu negociază cu băncile unprodus de creditare adaptat magazinelor Mobexpert pentru o perioadăde un an, iar pentru un anumit nivel al cumpărăturilor Mobexpert săsuporte parţial sau total costurile cu dobânda.

"Teoretic noi putem să negociem un preţ mai bun pentru client pecare fie îl susţinem total sau parţial, fie îl transmitem însă laun nivel mai bun decât cel bancar obişnuit", a afirmat Şucu.

Cum se aseamănă produsul lui Şucu cu "Prima casă"? ProprietarulMobexpert explică faptul că statul a făcut o minilicitaţie pentrugarantarea creditelor acordate în cadrul programului "Prima casă",iar băncile care au înţeles că este o afacere pentru ei auparticipat, iar statul a scos un preţ bun (în ceea ce priveştedobânda) pentru cumpărătorii de locuinţe.

Ce spune Dan Şucu despre:

Creditare: Adevărata problemă este imposibilitatea unor factoride decizie care se află în diferite colţuri ale Europei, fie dinAtena, Viena, Paris, Roma sau Milano, de a înţelege situaţia exactăde pe plan local.

Cursul de schimb: Am privit ca un element pasager creştereaaccentuată a cursului. Ştiu că orice s-ar întâmpla în condiţiile încare te aştepţi la micşorări de preţ pe partea de retail, cursul nuare posibilitatea de a creşte.

Creşterea TVA: Mergeam pe o idee de perioadă grea şi fărăcreşterea TVA. Aceasta nu face decât să adauge şi mai multeprobleme mediului de afaceri care se conformează fiscalităţii,adică celui corect.

Creşterea fiscalităţii pe termen lung: Pentru oamenii de afacerieste evident că problemele structurale care există acum nu serezolvă cu creşteri de taxe decât pe termen foarte scurt. Putem fide acord cu ideea de creşteri de taxe pe termen scurt în ideea de aieşi dintr-o situaţie. Problema principală este şi va rămâneevaziunea fiscală, iar creşterea de taxe nu reduce evaziunea, cidin contră.

Viitorul afacerilor româneşti: Capitaliştii români au un numărlimitat de variante la îndemână. Să supravieţuiască şi să prosperedacă pot, dacă au nişa şi puterea să o facă, să vândă către unlider european sau mondial sau să moară. Este treaba capitalistuluisă decidă care dintre cele trei direcţii va fi de viitor pentruel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO