Companii

Suflu nou in centrul Capitalei: cele 50 de noi cafenele si restaurante au reinviat Lipscaniul si genereaza venituri de peste 10 mil. euro anual

Suflu nou in centrul Capitalei: cele 50 de noi cafenele si restaurante au reinviat Lipscaniul si genereaza venituri de peste 10 mil. euro anual
25.06.2009, 00:00 327

Dupa-amiaza, indiferent ca este weekend sau o zi obisnuita in timpul saptamanii, terasele de pe Smardan, Selari sau Strada Franceza sunt pline pana la refuz. In usa barurilor si a cafenelelor, chelnerii isi fac calcule pe unde ar mai putea pune o masa cu cateva scaune, iar printre umbrelutele care acopera bauturile si posesorii acestora, alti clienti fac un adevarat maraton in cautarea unui loc liber.

"Pe Smardan sigur sunt 1.000 de oameni intr-o seara, dintre care pana in 20% sunt straini. Pana acum centrul vechi se adresa clientilor de nivel mediu, dar odata cu deschiderea atator unitati se observa o miscare spre veniturile peste medie. Au inceput sa vina si doamne pe tocuri, in rochii de seara, mai vin si vedete", spune administratorul Pub Vintage, care a deschis barul in urma cu doua zile pe locul Casei Rochiilor de Mireasa si care estimeaza vanzari de cel putin 1.000 de euro intr-o zi si cel putin 400 de clienti la mese.
Majoritatea proprietarilor de pub-uri spun ca intr-o zi fara ploi ruleaza intre 700 de euro si 1.200 de euro, restaurantele mari atingand si nivelul de 4.000 de euro in zilele bune.
La un venit mediu total de 40.000 de euro pe zi, cele 50 de unitati deschise incaseaza in sase luni (in sezonul cu terase) peste 7 milioane de euro, perioada rece contribuind cu cel putin jumatate din aceasta suma.
 
Terase printre schele
Cele mai mici venituri le realizeaza unitatile amplasate pe strazile in renovare, chiar daca terasele deschise pe schelele Primariei par "interesante" pentru trecatori. "Vanzarile au scazut la jumatate in ultimii doi ani" este raspunsul unanim al reprezentantilor barurilor Harley, Gara Lipscani, Silver sau Hanul Hangitei. Strazi ca Zarafi, Covaci sau Lipscani sunt cele mai afectate, drept urmare putini sunt cei care s-au incumetat sa mai inceapa o afacere in domeniul alimentatiei publice.
Cel mai nou bar este Team Pub, deschis la jumatatea lui iunie in locul unui magazin de materiale si tesaturi, in urma unei investitii de 30.000 de euro.
Unitatea, de 100 de metri patrati, are insa avantajul ca este amplasata la intersectia cu Selari, strada pe care mai activeaza alte opt cafenele si restaurante, care atrag un numar important de clienti.
Restul asteapta persoane nostalgice sau pur si simplu clienti fideli, care isi beau cafeaua sau berea de ani de zile pe "terasa la Fire", in Silver sau Harley. Majoritatea celor care vin sa petreaca seara in centrul vechi merg insa pe strazile cele mai populate. "Sunt schele peste tot. Tinerii mai vin cu biciclete sau cu role, doar nu vor lua bicicleta in spate sa vina pana aici", crede Ionela Cristea, barman in clubul Fire.
 
Si restaurantele vechi mai rezista
"Tinand cont ca lucrarile nu avanseaza, este normal sa se extinda cu terasele peste lucrarile autoritatilor. Ca aspect nu e tocmai placut, dar nici nu avem unde merge in alta parte", o completeaza Alexandra, o clienta venita la pranz sa savureze o limonada.
Una dintre cele mai vechi unitati, care a rezistat schimbarilor timp de peste 20 de ani, este terasa Lucy& Vrany de pe Lipscani, unde se servesc mititei si cea mai ieftina bere din zona pe muzica de taraf, sau in cel mai bun caz pe melodiile lui Julio Iglesias.
"Afacerile au mai scazut fata de anul trecut, dar nu din cauza concurentei, pentru ca noi avem clientii nostri si preturi foarte mici. Berea se vinde cu 3 lei pana la 5 lei, un mic este 2 lei, iar o pereche de carnati, 4 lei", explica Ana, care serveste la bar. "Mai vine cineva prin daramaturile astea?", se intreaba si Lucian Pavel, grataragiul localului.
 
Apar sigle luminoase in locul vechilor pancarte
Centrul vechi, care altadata era paradisul magazinelor de antichitati, sticlarie, tesaturi sau reparatii bijuterii incepe sa prinda contur occidental, ce-i drept in proportie foarte mica, prin inlocuirea pancartelor de dinainte de '89, "Lana de aur", "Ceasornicarie" sau "Confectii", cu sigle luminoase ale noilor restaurante. Mai mult, nici vitrinele nu mai arata la fel pe strazile invadate de pub-uri. Bordello's, un bar-restaurant deschis iarna trecuta ca un irish-pub, a fost tapetat, pe masura ce a fost finalizat, cu tablouri reprezentand femei goale "vintage", iar vitrina, din sticla de sus pana jos, gazduieste acum doua manechine sumar imbracate care-si beau linistite bauturile.
Smardan este de departe cea mai aglomerata zona, cu terase care au invadat toata strada si care fac greu accesul trecatorilor dintr-o parte in alta.
Primaria Capitalei nu are insa nimic de obiectat in fata barurilor cu 10 pana la 40 de mese afara, chiar daca in mod normal autorizatia pentru terase se acorda pe doi metri si doar in zona unitatii deschise.
Primaria primeste aproximativ 15 euro/mp pentru amplasarea meselor afara, din datele oferite de jucatori, iar proprietarii imobilelor date spre inchiriat, in jur de 40 de euro/metru patrat. Asa se face ca un intreprinzator cu un bar de 500 de metri patrati plateste lunar circa 20.000 de euro.
"Chiria este mai mare decat in octombrie anul trecut cu circa 10% pentru ca proprietarii spatiilor isi dau seama de potentialul zonei si pluseaza cand incheie un contract", explica administratorul Vintage Pub.
"Ca un business sa stea in picioare aici, sa iti acoperi cheltuielile, unitatea trebuie sa incaseze 70 de euro/mp lunar. Daca vorbim de profitabilitate, vanzarile trebuie sa ajunga pe luna la 50.000 de euro", crede si Ionut Chermenschi, proprietarul Cafe d'Art, care a deschis unitatea vizavi de Teatrul de Comedie in urma cu trei saptamani. Chermenschi spune ca vanzarile din timpul saptamanii se situeaza la 80% din cele pe weekend si ca o zi instabila, cu ploi indelungate, "te poate reduce la tacere".
 
Turistii straini sunt cheia
Mai optimist este Iyad Tarabay, administratorul companiei United Trading Prodcom, care se ocupa cu prelucrarea si conservarea fructelor si legumelor si care a incheiat 2007 cu afaceri de 1,2 mil. euro, potrivit Ministerului de Finante. Tarabay a preluat franciza pentru restaurantul cu specific japonez SushiCo, pe care urmeaza sa-l deschida intr-o saptamana pe Smardan, si a investit 400.000 de euro in amenajare.
"Vrem sa avem si clienti care vin de doua ori pe zi, cu vanzari de 20.000 de lei (aproximativ 4.700 de euro). Cu cele 95 de locuri inauntru si 70 afara, ne bazam foarte mult pe turistii straini care stiu conceptul, pe delivery si pe receptii. Pentru receptii avem deja semnate contracte pentru urmatoarele doua luni", spune Tarabay.
AFACERI DE LA ZERO