Companii

"Suntem în toate locurile în care banii schimbă mâinile". 85.000 de magazine pentru "armata" Wrigley

"Suntem în toate locurile în care banii schimbă mâinile". 85.000 de magazine pentru "armata" Wrigley

Autor: Cristina Roşca

21.02.2011, 23:54 206

Mihai Georgescu, managerul care se află la conducerea companieiWrigley România de aproape 20 de ani şi care a trăit experienţa dea face business pe o piaţă cu peste 20 de milioane de consumatoriimediat după Revoluţie, dar şi în perioada de boom a consumului şiîn cea de criză, spune că sentimentul de neîncredere al românilorstă în calea revenirii economiei.

"Românii au un semn de întrebare legat de aproape orice şi autendinţa să fie mai degrabă negativişti decât să privească optimistlucrurile. Ei au o atitudine negativistă mai ales atunci când vinevorba de ei înşişi. Neîncredere generată de evoluţiile mediuluieconomic, mediului în care îşi desfăşoara activitatea şiincertitudinea zilei de mâine sunt principalii factori inhibatoriatât ai consumului, cât şi ai investiţiilor dacă vorbim de firme.Acest lucru trebuie să fie primul pe care să îl rezolvăm."

Omul care ştie de la sursă ce se întâmplă în comerţ crede însăcă fără o revenire a comerţului nu vom putea vorbi despre o ieşiredin criză.

"Nu cred că vom putea avea o creştere economică semnificativă petermen lung dacă nu se rezolvă problema consumului, care la rândulsău trebuie să crească în limite sustenabile. Ceea ce s-a întâmplatîn perioada 2004-2008 a fost o creştere extrem de rapidă aconsumului pe baze insuficient de sigure şi insuficient legate depiaţa noastră. Această creştere s-a făcut pe o finanţare ce a venitdin exterior şi odată ce aceasta a dispărut şi consumul aregresat."

Georgescu, 44 de ani, este printre cei mai longevivi manageridin România, el conducând afacerile Wrigley în România din 1992, dela intrarea pe piaţă a producătorului de gumă de mestecat.Managerul explică faptul că şi în prezent, într-o perioadă decriză, consumul este motorul economiei pentru că are cea maiimportantă pondere în structura PIB. Situaţia României nu estedeosebită de a statelor dezvoltate.

Afirmaţiile lui Georgescu vin după ce anul trecut consumul,motorul economiei în perioada de boom, s-a contractat cu 5,3%potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

"Observăm şi evoluţii precum trecerea de la o gamă sortimentalăla alta, de la o gamă cu un preţ mai ridicat la una cu preţ maimic, însă această modificare este secundară". În acest sens,compania Wrigley a redus pe piaţa locală preţurile pentru douăproduse Skittles şi Winterfresh Mints. "În perioada ultimilor doiani am identificat preţul ca fiind o problemă care şi-a măritimportanţa. Preţul este oricând o problemă în sine."

Vânzări mai mici cu 7%

La întrebarea când se aşteaptă la o îmbunătăţire a lucrurilor,şeful Wrigley spune că dacă în 2009 era oarecum optimist, iar anultrecut a dorit să fie optimist, pentru 2011 el spune că a învăţatcă nu e bine să fie optimist pentru că privind situaţia economicăşi-a dat seama că lucrurile nu se vor schimba peste noapte. "Laorice început de an încerci să fii optimist. În anii anteriori credcă ne reuşea mai bine. Privim cu încredere că lucrurile vor fi maibune."

Georgescu spune însă că se aşteaptă la o îmbunătăţire alucrurilor pe plan economic spre sfârşitul acestui an. Totuşicreşterea consumului, care ar putea anima şi economia, estedependentă de o serie de factori dintre care doar o parte sunt ladispoziţia jucătorilor din economie. Mai mult, spune el, anultrecut oamenii vorbeau despre o revenire în a doua jumătate aanului 2010. Acum, toată lumea vorbeşte de a doua jumătate a lui2011.

"Problema este să nu devină o obişnuinţă să vorbim de a douajumătate a unui an, şi să nu se întâmple ceea ce am prevăzut noi.Eu cred însă că se va vedea o îmbunătăţire a condiţiilor din piaţăîn ultima parte a lui 2011 şi în 2012."

Condiţiile de pe piaţă s-au văzut şi în afacerile Wrigley înRomânia care au intrat pe o pantă descendentă în 2009 şi aucontinuat şi anul trecut, când declinul a fost de 7%. Astfel, dacăîn 2008 compania avea afaceri de 251,5 mil. lei (68,4 mil. euro),acestea au scăzut în 2009 la 219,2 mil. lei (51,7 mil. euro) şi în2010 la 203,8 mil. lei (48,5 mil. euro).

Pentru 2011 Georgescu estimează o uşoară creştere a afacerilor,de doar câteva procente.

"Dacă vorbim despre profitabilitate, suntem încă pe plus.Profitabilitatea în anul anterior nu a fost preocuparea numărulunu. Preocuparea numărul unu a fost aceea de a menţine nivelul deinvestiţii ca suport pentru branduri şi pentru produsele existenteîn piaţă. Evident că în condiţiile scăderii cifrei de afaceriprofitabilitatea a avut şi ea de suferit, însă rămânepozitivă."

Prezent în cadrul Wrigley România din 1992, executivul românspune că progresul făcut de economia locală în cei 22 de ani de lacăderea comunismului era greu de anticipat de către prima generaţiede manageri de după revoluţie. "S-au schimbat multe lucruri de laintrarea pe piaţă a companiei Wrigley, de la infrastructuracomercială la sortimentaţia din reţeaua comercială şi chiar lamentalităţi. Nu putem compara, este vorba de un progres foartemare, pe care puţini şi-l imaginau la începutul anilor '90."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO