Companii

Supliment Retail. Analiză. Electro-IT-ul, primul segment de retail care se resimte în vremuri dificile economic, a început anul 2024 cu dreptul. Ce urmează?

În 2023, piaţa de electro-IT a crescut în valoare, avansul fiind susţinut de inflaţia în continuare ridicată, dar a scăzut în volum, semn că românii au fost mai prudenţi în achiziţii ca urmare a scăderii puterii de cumpărare.

În 2023, piaţa de electro-IT a crescut în valoare, avansul fiind susţinut de inflaţia în continuare ridicată, dar a scăzut în volum, semn că românii au fost mai prudenţi în achiziţii ca urmare a scăderii puterii de cumpărare.

Autor: Cristina Roşca

07.05.2024, 00:06 114

♦ Românii şi-au schimbat comportamentul de consum în ultimii ani marcaţi de inflaţie record, de bani mai scumpi şi de reducerea puterii de cumpărare ♦ Aceşti factori şi-au pus amprenta asupra modului în care oamenii cumpără produse electro-IT, văzute de către mulţi drept investiţii, dat fiind preţul mai mare per unitate.

Retailul electro-IT, cel care resimte primul orice schimbare de comporta­ment de consum în vre­murile dificile din punct de vedere economic, a început anul cu dreptul, iar asta după ce în 2023 românii au fost prudenţi în achiziţii şi atenţi la modul în care îşi cheltuie banii.

„Primele luni ale anului arată încurajator, cu o creştere a pieţei de peste 10% în valoare, favorizată de creşterea veniturilor de la finalul anului trecut (salariul minim a fost majorat de două ori în 2023, iar pensiile au crescut de la 1 ianuarie 2024 - n. red.), de iarna blândă, de stabilitatea politică şi de alţi factori. Practic, nu au mai apărut factori noi de stres pentru cetăţeni, iar cei deja cunoscuţi s-au mai moderat puţin“, spune Dragoş Sîrbu, CEO şi acţionar minoritar al retailerului electro-IT Flanco, al doilea cel mai important actor din sector după cifra de afaceri.

 

Ce se caută?

El adaugă că toate categoriile de produse cresc în valoare. Vedetele perioadei sunt, în continuare, produsele de gaming, urmate de electrocasnicele mari şi mici şi de smartphone-urile. La polul opus, televizoarele au avut un ritm de creştere mai lent.

„Ca unităţi (în volum - n.red.), evoluţiile sunt diferite de la o categorie la alta, şi nu neapărat semnificativ peste zero“, adaugă executivul.

Acest lucru arată că piaţa este afectată de inflaţie, dar şi de faptul că retailul electro-IT se polarizează, oamenii orientându-se fie către produse scumpe, fie către cele ieftine.

„Anul 2024 a debutat sub impactul inflaţiei, fenomen care determină clienţii să fie mai atenţi la produsul ori serviciul (achiziţionat – n.red.) şi la momentul în care aleg să facă o investiţie. Inovaţia tehno­logică (integrarea serviciilor AI în mai multe tipuri de dispozitive, nu doar în telefoane, ci şi în televizoare, de exemplu), eficienţa energetică, beneficiile produsului şi serviciile pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii sunt principalele criterii în procesul de documentare a deciziei de cum­părare“, spune Raul Filip, director de achiziţii în cadrul Altex România, liderul pieţei de profil.

Executivul adaugă, la rândul său, că românii au preferat să cumpere anul acesta electrocasnice, produse IT, de gaming, aparate de aer condiţionat, dar şi bunuri pentru îngrijire personală, pentru copii ori pentru sport.

 

Ce se vede în producţie?

„Anul acesta e unul bun, a început bine pentru noi. Totuşi, în ceea ce ne priveşte, noi nu am avut perioade dificile, în ultimii doi ani ne-am dublat cifra de afaceri“, spu­ne Ioan Bican, executivul român care conduce operaţiunile de pro­ducţie de pe plan local ale germa­ni­lor de la Kärcher. Ei au în România două fabrici, unde realizează aspira­toare care iau drumul exportului. Doar o mică parte ajunge la consu­matorii autohtoni.

Totuşi, evoluţia producţiei locale de electrocasnice este un indicator bun pentru retailul de profil. Iar ce se întâmplă la nivel global cu „consumul“ de frigidere, aspiratoare ori maşini de spălat nu e foarte diferit, de obicei, de ce se întâmplă local.

Românii, ca de altfel consumatorii din toată lumea, şi-au schimbat comportamentul de la shopping în ultimii ani marcaţi de inflaţie record, de bani mai scumpi şi de reducerea puterii de cumpărare. Aceşti factori şi-au pus amprenta asupra modului în care oamenii cumpără produse electro-IT, văzute de către mulţi drept investiţii, dat fiind preţul mai mare per unitate.

Asta a dus la o polarizare a pieţei.

 

Inflaţia încă îşi arată colţii

„În 2023, piaţa, în general, iar cea electro-IT nu a făcut excepţie, a fost afectată de inflaţie, iar tendinţa pare să continue şi anul acesta. Avansul valoric al pieţei a fost susţinut de creşterea preţurilor, în timp ce numărul de produse achiziţionate a fost mai redus“, explică Dragoş Sîrbu.

Incertitudinile economice, majorarea dobânzilor, războiul de la graniţă, cumpărăturile accelerate din pandemie – toate au stat la baza scăderii consumului, adaugă el.

„Românii se arată mai degrabă prudenţi şi preferă să renunţe la achiziţiile non-esenţiale sau să amâne cât mai mult posibil înlocuirea produselor existente deja în gospodărie. În acelaşi timp, apetitul pentru produse premium, de lux, precum televizoare OLED, telefoane scumpe sau console şi monitoare de gaming rămâne ridicat, arătând o polarizare a pieţei, fie către foarte ieftin, fie către foarte scump.“

Clienţii se documentează mai mult şi preferă acele produse care înglobează mai multe beneficii, mai multă tehnologie, chiar dacă asta înseamnă că aleg dintr-un segment superior de preţ, explică Raul Filip.

 

Anul ofertelor

„Anul 2024 este un an cu inflaţie. Eforturile noastre se îndreaptă spre negocierile cu producătorii şi eficientizarea lanţului de aprovizionare pentru a oferi cel mai mic preţ.“

Executivul Altex mai spune că promoţiile au atras întotdeauna atenţia clienţilor şi au tendinţa să grăbească procesul decizional de cumpărare. În acelaşi timp, cei mai mulţi dintre clienţi tind să aprecieze din ce în mai mult o poziţionare corectă a preţului în fiecare zi.

„În ultimii 2-3 ani, reorientarea clientului către nevoie şi eficienţă, în detrimentul confortului, a fost evidentă. Asta se traduce prin bazarea achiziţiei în primul rând pe preţ. Mulţi clienţi, însă, încearcă să îmbine cele două avantaje – al preţului şi al calităţii – astfel că vânează oferte şi promoţii.“ Acesta este contextul în care Flanco s-a repoziţionat ca Smart Discounter.

Chiar dacă anul continuă să stea sub zodia inflaţiei, chiar dacă există în continuare incertitudini, retailerii sunt optimişti. Spre comparaţie, în 2023, piaţa de electro-IT a crescut în valoare, avansul fiind susţinut de inflaţia în continuare ridicată, dar a scăzut în volum, semn că românii au fost mai prudenţi în achiziţii ca urmare a scăderii puterii de cumpărare. Totuşi, evoluţia nu a fost deloc unitară, existând variaţii majore de la un segment la altul, conform unei analize ZF, realizată pe baza datelor companiei de cercetare de piaţă GfK.

Cifrele GfK vizează 35 de categorii diferite din industria de electro-IT, unele care cântăresc major în total piaţă - cum ar fi frigiderele sau maşinile de spălat -, în timp ce altele sunt mai mici sau mai noi şi sunt relevante mai ales la nivel de tendinţe, e cazul friteuzelor, frigiderelor cu trei uşi sau al uscătoarelor de rufe. Astfel, vânzările de friteuze aproape s-au dublat în primele nouă luni din 2023 (cele mai recente date), cele de console au crescut cu 69%, iar cele de boxe portabile cu peste 37%. Acestea sunt cele trei categorii cu cea mai bună evoluţie. La polul opus, congelatoarele, imprimantele, aspiratoarele-robot, periuţele electrice, PC-uri şi tabletele sunt segmentele unde vânzările postează declinuri de 15-20% în perioada ianuarie-septembrie 2023 versus aceleaşi luni din anul anterior.

 

Ce urmează?

„Pentru acest an, am bugetat o creştere a cifrei de afaceri, susţinută de câteva axe de dezvoltare: reţeaua de magazine fizice va creşte, sortimentul de produse se va dezvolta atât în adâncimea categoriilor actuale, cât şi prin adăugarea unor familii noi de articole. Vom investi totodată în capacităţile infrastructurii IT (inclusiv AI). Toate acestea vor creşte numărul de clienţi noi şi ne vor ajuta să ne deservim mai bine clienţii actuali. Ne aşteptăm ca piaţa să fie cel puţin la nivelul anului trecut, cu evoluţii diferite în funcţie de categoria de produs“, explică Raul Filip.

La rândul său, Dragoş Sîrbu de la Flanco vorbeşte de creştere, atât a businessului pe care îl conduce, cât şi a pieţei în ansamblul său.

„În 2024, sperăm la o revenire a încrederii consumatorilor în perspectivele viitoare şi la o revitalizare a puterii de cumpărare. Am construit un buget pe o creştere de piaţă de 6% şi o creştere a companiei de 14%. Pentru Flanco, ne dorim să ne continuăm extinderea naţională urmărind oportunităţi. În acelaşi timp, ca urmare a procesului de repoziţionare, ne dorim să includem cât mai multe magazine în procesul de rebranding“, conchide el.