♦ Românii cheltuie anual 75-80 mld. lei în comerţul modern, respectiv în hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, cash&carry sau proximitate modernă ♦ Casele de marcat ale acestor circa 3.800 de unităţi emit zilnic sute de mii sau chiar milioane de bonuri fiscale ♦ Ce metodă aleg românii pentru a-şi plăti cumpărăturile?
Ultimii doi ani, marcaţi de pandemia de COVID-19, au adus multiple schimbări ale comportamentului de consum, de la canalul de vânzare preferat la metoda de plată cel mai des folosită. Digitalizarea a fost cuvântul de ordine al acestei perioade în care oamenii au dorit să interacţioneze cât mai puţin cu străini şi au ales să nu se expună în mod inutil la riscul de a se îmbolnăvi. De aceea, s-a putut observat o creştere a apetitului pentru casele de marcat de tip self checkout (fără casier), dar şi pentru plata cu cardul, telefonul sau ceasul. Iar asta în contextul în care magazinele alimentare sunt locul unde banii schimbă mâinile cel mai mult, astfel că riscul de răspândire a oricărei boli este considerat a fi mai mare.
Totuşi, în pofida acestei situaţii, cei mai mulţi retaileri spun că, în continuare, cash-ul domină, cu atât mai mult în oraşele secundare sau în rural. Raportul de „putere“ între diferite metode de plată variază în funcţie de tipul de oraş, dar şi de tipul de magazin.