Companii

Ţiriac a pierdut afaceri de 700 de milioane de euro din business-ul cu maşini în ultimii trei ani

Ţiriac a pierdut afaceri de 700 de milioane de euro din business-ul cu maşini în ultimii trei ani

Autor: Bogdan Alecu

05.09.2011, 20:24 3336

Afacerile din auto ale Ţiriac Holdings au scăzut anul trecut cu aproape 30% faţă de anul precedent, la aproape 337 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor publicate la Ministerul Finanţelor. Cifra reprezintă afacerile cumulate din 2010 ale celor patru importatori, dar şi ale reţelei de dealeri ŢiriacAuto.

Este pentru prima dată când sunt prezentate cifrele exacte legate de afacerile din auto ale miliardarului Ion Ţiriac, reprezentate de 14 companii distincte, patru importatori şi zece dealeri, rezultate care arată dimensiunea cu care s-au redus vânzările din auto ale omului de afaceri care şi-a clădit businessul din România prin contracte cu greii industriei auto, Ford şi Mercedes- Benz. În 2007, anul în care piaţa auto a ajuns la peste 370.000 de autovehicule, businessul din auto al Ţiriac Holdings ajunsese la aproximativ 1 mld. euro.

În ciuda micşorării cifrei de afaceri, divizia auto a Ţiriac Holdings a revenit anul trecut pe profit, aceasta înregistrând un câştig de aproape 700.000 de euro, faţă de pierderi de 300.000 de euro în 2009.

"În ultima perioadă ne-am concentrat eforturile în direcţia reorganizării resurselor şi activităţilor ŢiriacAuto. Am acţionat simultan pe mai multe planuri de business - am redus cât mai mult cheltuielile, am amânat proiectele care nu erau absolut necesare şi am reorientat bugetele către acele segmente importante pentru client - portofoliu, stocuri, oferte post-vânzare şi promoţii", a spus Marius Piţigoi, coordonator Grup Auto Ţiriac Holdings.

Marius Piţigoi a revenit anul trecut pe o funcţie executivă în cadrul Ţiriac Holdings la aproape şase ani de când acesta a părăsit conducerea ŢiriacAuto în aprilie 2005.

Pe fondul restructurării businessului, diviziile auto ale Ţiriac Holdings şi-au redus şi numărul angajaţ ilor cu 16%, la 1.500 de oameni.

Cea mai mare reducere s-a făcut la nivelul importatorilor, de 20%, la 196 de angajaţi, în timp ce la dealeri numărul salariaţilor s-a micşorat cu 15%, la 1300.

"Interesul nostru este să păstrăm organizaţia sănătoasă financiar şi competitivă din punct de vedere comercial. Această nouă abordare de business, pe fondul implicării şi conştientizării întregii echipe indiferent de nivelul ierarhic ocupat în organizaţie va da cu siguranţă rezultate pozitive în beneficiul tuturor", a subliniat Piţigoi.

Marius Piţigoi a subliniat că holdingul a investit în ultimii ani în specializarea profesională a angajaţilor din zona de service, atât prin cursuri periodice realizate împreună cu producătorii, cât şi prin cursuri de dezvoltare personală, cu impact pe relaţia cu clientul.

În valoarea cifrei de afaceri nu au fost luate în calcul afacerile generate de ŢiriacAutoRulate, divizia de vânzări de maşini second-hand şi nici cele ale ŢiriacAuto Service, cea mai mare firmă de service de pe piaţa auto locală, cu sediul în fostul centru Metro Otopeni.

Scăderea cea mai mare a cifrei de afaceri a fost înregistrată de cei patru importatori, de 36%, la 271,5 mil. euro.

Declinul a avut loc în condiţiile în care vânzările acestora de maşini au scăzut cu aproape 50%, la aproape 11.900 de unităţi, iar Romcar a cedat importurile mărcii Ford către Ford România, care deţine şi uzina auto de la Craiova, la 1 august anul trecut şi implicit au fost luate în calcul vânzările mărcii doar până la această dată.

În acelaşi timp, dealerii ŢiriacAuto au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri de 15%, la 195 mil. euro.

Businessul din auto al Ţiriac Holdings este reprezentat de companiile Romcar (Ford până la 1 august 2010), Hyundai Auto România, M Car Trading (Mitsubishi) şi Premium Auto (Land Rover şi Jaguar), dar şi de reţeaua de dealeri ŢiriacAuto care curpinde în prezent 10 concesionari la nivel naţional, care comercializează mărcile Ford, Hyundai, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar şi Mercedes-Benz.

Portofoliul diviziei de retail s-a micşorat cu trei mărci, Jeep, Chrysler şi Dodge, după ce Mercedes-Benz România a cedat importurile acestora către AutoItalia.

Anul trecut cel mai mare business l-a avut Romcar, fostul importator al Ford, care a generat la nivelul anului 2010 afaceri de aproape 84 mil. euro chiar şi în contextul în care doar şapte luni a comercializat şi maşini ale mărcii Ford.


Pe locul secund s-a poziţionat Hyundai Auto România, companie care a şi preluat o parte din conducerea Romcar, cu afaceri de 46 mil. euro.

Romcar a fost şi cel mai profitabil importator, cu un câştig de 2 mil. euro la nivelul anului trecut, de aproape zece ori mai mult decât importatorul Hyundai.

Cel mai profitabil importator, luând în calcul marja de profit, a fost la nivelul anului trecut Premium Auto, cu 2,6%, urmat de Romcar cu 2,4%.

Casa Auto Bucureşti a reprezentat şi cel mai mare business din retail, la nivelul anului trecut, generând afaceri de aproape 41 mil. euro, aproape 20% din totalul reţelei ŢiriacAuto.

Poziţia dealerului în cadrul reţelei a fost întărită anul trecut după ce a fuzionat prin absorbţie cu alţi trei dealeri din Bucureşti, Oradea şi Piteşti ai ŢiriacAuto.

Casa Auto Bucureşti comercializează în prezent toate cele şase branduri ale ŢiriacAuto.

În ceea ce priveşte profitabilitatea, cele mai mari câştiguri au fost generate de cei patru importatori, toţi având afaceri "pe plus" anul trecut şi un profit cumulat de 2,65 mil. euro.

Pe de altă parte, dealerii ŢiriacAuto au înregistrat o pierdere de aproape 2 mil. euro.

ŢiriacAuto a ianugurat la finele anului trecut un nou centru la Piteşti şi a demarat construcţia unuia nou la Suceava, investiţii în valoare de aproape 14 mil. euro a cărui inau gurare este programată în următoarele luni.

În noul dealer din Piteşti Ţiriac a investit 6,6 mil. euro, din care 1,1 mil. euro a reprezentat terenul şi 5,5 mil. euro construcţia efectivă a dealerului în care se comercializează şi repară automobile ale mărcilor Mercedes-Benz, Mitsubishi, Hyundai şi Ford, acesta fiind cel de-al optulea dealer al mărcii americane din cadrul ŢiriacAuto, care în total deţine aproximativ o treime din totalul reţelei mărcii americane pe piaţa locală.

În 2010 ŢiriacAuto a deschis trei noi centre auto, la Cluj, în parteneriat cu RMB InterAuto, Bucureşti şi Piteşti.

Al doilea dealer ce urmează a fi deschis în prima parte a anului viitor va fi inaugurat lângă Suceava, în urma unei investiţii totale de 7 mil. euro, unde se va comercializa inclusiv marca Ford, acoperind astfel zona Moldovei.

Tester Iaşi, dealerul deţinut în proporţie de 50% de Ion Ţiriac şi 50% de omul de afaceri Bogdan Piţigoi, nu a mai semnat contract cu Ford România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO