Omul de afaceri Ion Ţiriac a decis să scoată din organigrama holdingului care reuneşte toate afacerile familiei sale poziţia de CEO, cel mai înalt nivel executiv dintr-o companie, pentru prima dată în ultimii zece ani, delegând responsabilitatea executării operaţiunilor zilnice câte doi directori operaţionali. Petru Văduva, cel care a ocupat din 2009 poziţia de CEO, nu mai deţine o funcţie executivă în cadrul grupului.
"Am înlocuit noţiunea de CEO cu COO ( Chief Operating Officer) de specialitate pe cele trei segmente, imobiliare, auto şi financiare. Având în vedere că grupul nostru este atât de mare şi specific în diverse domenii, am hotărât să avem un conducător operaţional pe fiecare divizie. Cât despre board, acesta analizează rezultate şi dă indicaţii", a declarat pentru ZF Ion Alexandru Ţiriac, fiul miliardarului şi cel care îi reprezintă interesele în toate afacerile.
De altfel, el a precizat că "Domnul Ţiriac este cel care în continuare ia hotărâri zilnice la noi în grup pe tot ce este operaţional. Nu există putere de decizie mai aptă să ne sprijine în viaţa de zi cu zi a organizaţiei şi totodată nu există persoană mai calificată să ia hotărâri pe termen mediu şi lung. Valoarea strategică a acţiunilor sale s-a dovedit a fi inestimabilă şi cu ajutorul domnului Văduva au adus compania pe un trend extrem de bun pentru vremurile prezente".
Cei doi noi directori operaţionali sunt Iulian Voevod (din grup) pentru segmentul auto şi transport aerian - Ţiriac Auto, cei patru importatori - Hyundai Auto România, M Car Trading (Mitsubishi) şi Premium Auto (Jaguar şi Land Rover) şi Romcar (piese şi accesorii auto) - şi Ţiriac Air, şi Bogdan Lungu (de la Ernst Young) pentru segmentul de imobiliare şi servicii financiare - Ţiriac Imobiliare, Ţiriac Leasing, Premium Leasing şi Ţiriac Brokers.
Marius Piţigoi, unul dintre cei mai vechi colaboratori ai lui Ţiriac, deţine în continuare funcţia de coordonator grup auto, având în subordine cei patru importatori şi reţeaua de dealeri Ţiriac Auto.
Funcţia de CEO al Ţiriac Holdings a fost deţinută în ultimii zece ani de Radu Merica între 2001 şi 2005, de Anca Ioan, fosta şefă a Roland Berger România, între 2005 şi 2008 şi de Petru Văduva între 2009 şi 2011.
Primele zvonuri cu privire la o posibilă "despărţire" între Ţiriac şi Petru Văduva au apărut în luna decembrie a anului trecut. Pentru a stopa aceste zvonuri Ion Alexandru Ţiriac a ieşit public şi a spus că lui Petru Văduva i-a fost prelungit mandatul. Potrivit unor surse din piaţă, Petru Văduva a rămas în grup, dar nu CEO. Misiunea lui Văduva, adus în 2009 de la Moscova unde activa în casa de brokeraj UralSib, a fost aceea de a evita pierderile pe timp de criză şi de a eficientiza activitatea companiilor din cadrul holdingului.
Odată cu schimbările de la conducerea holdingului, compania a demarat cea mai amplă operaţiune de rebranding şi reorganizare de pe piaţa locală, care are în centru noul blazon.
Printre proiectele companiei care vor fi derulate în perioada următoare sunt fuziunea dealerilor auto din cadrul reţelei Ţiriac Auto într-o singură entitate juridică, demararea construcţiei unei noi clădiri de birouri în Piaţa Victoriei pe viitorul bulevard Uranus, a construcţiei Clubului din cadrul centrului rezidenţial Stejarii.
Ion Alexandru Ţiriac, 35 de ani, a început să se implice în businessul Ţiriac Holdings în 2003, pentru a deveni tot mai activ după 2008, atunci când s-a implicat în găsirea unui nou CEO pentru a o înlocui pe Anca Ioan. El a urmat cursurile unei facultăţi de economie şi contabilitate în SUA şi un master în finanţe şi management. Printre primele sale locuri de muncă se numără manager de portofoliu în cadrul Citibank în Statele Unite şi un stagiu la divizia din Viena a Roland Berger.
Campania de rebranding va fi urmată şi de o reorganizare a Ţiriac Auto, divizia de retail auto cu afaceri de aproape 165 mil. euro la nivelul anului trecut, cei 10 dealeri care deţin peste 60 de locaţii urmând a fi fuzionaţi într-o singură companie cu numele Ţiriac Auto.
Şase din cei zece dealeri care alcătuiesc Ţiriac Auto, divizia auto de retail a Ţiriac Holdings, au fuzionat într-o singură firmă, Ţiriac Auto din Braşov, potrivit datelor din Monitorului Oficial.
Dealerii implicaţi sunt Ţiriac Auto din Braşov, Premium Auto Motors (Jaguar, Land Rover şi Range Rover), M Car Distribution (Mitsubishi), Casa Auto Bucureşti (Mercedes-Benz), Hyundai Motor şi Romcar Motors (Ford şi Hyundai).
Cu această mutare Ţiriac îşi mută centrul de greutate al diviziei auto din Bucureşti la Braşov, unde are sediul firma Ţiriac Auto SRL.
Afacerile din auto ale Ţiriac Holdings au scăzut anul trecut cu aproape 30% faţă de anul precedent, la aproape 337 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor publicate pe site-ul Ministerul Finanţelor. Cifra reprezintă afacerile cumulate din 2010 ale celor patru importatori, dar şi a reţelei de dealeri ŢiriacAuto.
Pe fondul restructurării businessului, dealerii auto ai Ţiriac Holdings şi-au redus şi numărul angajaţilor cu 15%, la 1.300.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels