Companii

Tohani se gândeşte cum să devină multinaţională şi are planuri pentru fabrici în China şi Polonia

Virgil Mândru, acţionar al Tohani: Recolta este mai mică cu 15% comparativ cu 2009. Toate au mers mai slab anul acesta. Singurele care s-au dezvoltat au fost exporturile, care în 2009 aveau cam 10% din vânzări.

Virgil Mândru, acţionar al Tohani: Recolta este mai mică cu 15% comparativ cu 2009. Toate au mers mai slab anul acesta. Singurele care s-au dezvoltat au fost exporturile, care în 2009 aveau cam 10% din vânzări.

Autor: Ioana David

27.09.2010, 23:20 399

Compania are în vedere construirea două fabrici în care săproducă vin atât în Polonia, cât şi în China. "Proiectul TohaniChina a demarat deja. Deocamdată producem în România şi exportăm,iar de anul viitor vom începe producţia acolo. Am început cufilialele, iar acum dezvoltăm partea de producţie. Acesta estemersul normal al extinderii. Am ales aceste două pieţe pentru că aupotenţial, iar accesul este facil. În China investiţia este de 20milioane de euro, iar în Polonia de 10 milioane de euro. Ambeleproiecte sunt dezvoltate cu parteneri locali", a spus Mândru pentruZiarul Financiar.

Omul de afaceri deţine 50% din aceste proiecte, banii pentruinvestiţii provenind din surse proprii. În străinătate, compania vaproduce sub brandul Tohani pe care spune că îl va adapta pieţei pecare acţionează. În prezent, cel mai cunoscut brand al companiei înRomânia este Sânge de Taur.

"În Polonia în următorii patru ani vânzările Tohani vor ajungela nivelul din România de acum. În China credem însă că vom aveacea mai mare dezvoltare. În următorii zece ani, Tohani România vadeveni cea mai mică din grup, iar Tohani China cea mai mare", a maispus Mândru.

În 2009, Tohani a avut o cifră de afaceri de aproximativ 14 mil.euro. În ultimii cinci ani, creşterea businessului companiei a fostde 40%, însă în 2009 afacerile au stagnat pentru ca în 2010prognozele să fie de scădere.

"În 2010 vom avea o restrângere de piaţă pentru că aşa s-aîntâmplat în toate domeniile. De aceea încercăm să dezvoltăm foartemult piaţa de exporturi", a explicat Mândru.

Producătorul deţine 500 de hectare de viţă-de-vie în proprietateşi este cel mai mare proprietar din Dealu Mare.

"În China avem 600 de hectare de viţă-de-vie, puse la dispoziţiede statul chinez, care a suportat jumătate din costurile fabricii.În plus avem o scutire de taxe pe o perioadă de cinci ani de zile.În Polonia nu am obţinut prea multe facilităţi, dar încercăm săaccesăm fonduri europene", a aduăgat Mândru.

Pentru proiectul din China, compania a relocat deja acolo 20 deoameni dintre care managerii, vânzările, marketingul şi parteatehnică. În viitor însă compania va angaja localnici. În Polonia,echipa companiei este formată numai din cinci oameni, iar planurilesunt ca din 2012 să înceapă să îmbutelieze, dar nu să şiproducă.

În cazul în care planurile Tohani se vor concretiza, compania vadeveni prima din industrie care va produce în afara României. Înprezent, producătorii mari se concentrează fie pe dezvoltareapieţei interne, fie de relansarea exporturilor. Cei mai mulţi augăsit salvarea fie în dezvoltarea de crame, fie pe continentulasiatic, China şi Japonia fiind cele mai noi destinaţii deexport.

Recolta din acest an nu este mulţumitoare pentru producătorii devin. "Recolta este mai mică cu 15% comparativ cu 2009. Toate aumers mai slab anul acesta. Singurele care s-au dezvoltat au fostexporturile, care în 2009 aveau cam 10% din vânzări", a mai spusMândru.

Piaţa internă a vinului va scădea în acest an cu 12-13%, până laaproximativ 350 de milioane de euro, potrivit estimărilorPatronatului Vinului şi Viei din România (PNVV). Pe această piaţaTohani concurează cu Murfatlar, Vincon, Cotnari, Halewood,Recaş.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO