Companii

Top zece evenimente în industria alimentară şi a băuturilor în 2016: Anul tranzacţiilor, cu antreprenori şi multinaţionale în prim-plan

Top zece evenimente în industria alimentară şi a...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

07.12.2016, 13:00 1398

1. Vânzarea producătorului de lactate Albalact către grupul francez Lactalis

Grupul francez Lactalis a cumpărat în acest an producătorul român de lactate Albalact, adjudecându-şi astfel poziţia de lider în piaţa de lactate. La începutul acestui an, acţionarii majoritari ai Albalact – Familia Ciurtin şi fondul de investiţii RC2- au anunţat că au semnat un acord de vânzare a pache­tu­lui de acţiuni de­ţinut la Alba­lact către grupul cu afaceri de 17 mi­liarde de euro anual.

Ulterior, Lac­talis a achizi­ţionat aproape integral compania şi aproape a delistat-o de la BVB. Albalact, care mai deţine şi Rarăul şi Albalact Lo­gistic, este cel mai mare grup din indus­tria lactatelor, având afaceri de circa 110 mi­lioane de euro anual. Lactalis mai deţine pe plan local şi producătorul LaDorna, dar şi Parmalat (sucurile Santal).

 

2. Ursus Breweries îşi caută un nou proprietar

Ursus Breweries, cel mai mare producător de bere de pe plan local, este pe cale să-şi schimbe acţionarul şi să iasă de sub umbrela SABMiller după două decenii. SABMiller a fost cumpărat de un alt gigant din industria berii, AB InBev, în acest an, iar tranzacţia a fost condiţionată, printre altele, de vânzarea activelor SABMiller în Europa Centrală şi de Est, inclusiv din România. Tranzacţia dintre giganţii AB InBev şi SAB Miller se ridică la peste 100 mld. dolari. Printre posibilii cumpărători ai activelor se află producătorul japonez de bere Asahi Group Holdings, care s-a înţeles şi pentru achiziţia brandurilor Peroni şi Grolsch.

 

3. Austriecii de la GoodMills au vândut două divizii din România

Grupul austriac GoodMills, care deţine pe plan local fosta Titan SA, a vândut în acest an divizia de retail (reprezentată de magazinele Belforno şi Casa Brutarilor), dar şi fabrica de chifle de hamburgeri şi de hot-dogi. Astfel, grupul austriac rămâne cu divizia de morărit şi cu o parte din divizia de panificaţie. Divizia de retail a fost preluată de Dragoş Şerb, fostul director al celor 45 de magazine sub aceste două branduri, în timp ce fabrica de chifle a fost preluată de Lantmännen Unibake, o cooperativă suedeză cu afaceri de peste 1,1 miliarde de euro anual.

 

4. Vânzarea pachetului majoritar Alpin 57 Lux către grupul Food Union Group din Letonia

Familia Istrate a vândut anul acesta o parte din businessul Alpin 57 Lux  către grupul leton Food Union, care va susţine investiţiile companiei şi ieşirea acesteia la export. Ioan Istrate va conduce în continuare compania din poziţia de direc­tor general, chiar dacă acum este acţionar minoritar în cadrul Alpin 57 Lux. Food Union Group cuprinde trei companii în zona de producţie şi prelucrare pentru lactate şi îngheţată în Letonia, cel mai mare producător de îngheţată din Estonia (Premia), cel mai mare producător de îngheţată din Danemarca (Premier Is), al treilea cel mai mare producător de îngheţată din Norvegia şi Alpin 57 Lux.

 

5. Inaugurarea fabricii ETI de la Craiova, o investiţie de 40 mil. euro

Grupul turc ETI a început la jumătatea acestui an producţia în fa­brica cons­truită de la zero în Cra­iova. In­ves­ti­ţia, es­timată la circa 40 de mi­li­oa­ne de euro, este cea mai mare fa­brică de la zero din indus­tria ali­mentară din ul­timii ani. Fabrica din Cra­iova a fost gândită să producă iniţial circa 11.000 de pro­duse (bis­cuiţi să­raţi, bis­cuiţi dulci şi prăjituri) în primul an, după care pro­duc­ţia ar putea fi cres­cută, po­trivit in­for­maţiilor furnizate anterior de com­panie. Printre cele mai importante bran­duri de dulciuri din portofoliul ETI sunt Tutku, Topkek, Cin, Puf sau Benim’o.

 

6. Schimbări la vârful PepsiCo şi FrieslandCampina în România

Doi dintre cei mai mari jucători din industria alimentară şi a băuturilor de pe plan local şi-au schimbat conducerea, şi anume, îmbuteliatorul PepsiCo şi produ­cătorul de lactate FrieslandCam­pina Ro­mânia.

Dacă la conducerea Fries­landCam­pina România a venit românul Cornel Cărămizaru, director general al PepsiCo în România şi regiune a fost numit un expat, Christophe Guille. El lucrează în cadrul PepsiCo din 1998.

 

7. Noi investiţii în industria cărnii, a lactatelor şi a panificaţiei

Creşterea consumului şi a economiei în acest an a determinat mulţi producători din industria alimentară să dea drumul la investiţii astfel că au fost anunţate chiar fabrici noi. Producătorul de mezeluri Meda Prod’98 a anunţat investiţii de 3 mil. euro într-o nouă unitate de producţie, Zimbria, are în portofoliu specialităţi din carne şi brânzeturi, vrea să deschidă o fabrică de preparate din carne cu fonduri europene, în timp ce producătorul de panificaţie La Lorraine şi-a mărit capacitatea de producţie cu 50%. De asemenea, producătorul de lactate Olympus a anunţat investiţii de 15-20 mil. euro la Braşov, astfel că se apropie de investiţii totale de 100 mil. euro de la intrarea pe piaţă.

 

8. Prezenţa României la cel mai mare târg alimentar din lume, un eşec

Standul României de la SIAL Paris, cel mai mare târg alimentar din lume, pentru care Ministerul Economiei a plătit peste 300.000 de euro, a rămas neame­najat după ce firma care trebuia să se ocupe de acest lucru s-a retras din proiect. În plus, Ministerul Economiei nu a mai finanţat deplasarea producătorilor ro­mâni. În final, 36 de producători români s-au hotărât să meargă pe cont propriu din peste 50 câţi ar fi trebui să fie prezenţi la târgul alimentar de la Paris, aceştia hotărând să achite costurile necesare participării la SIAL din banii personali.

 

9. Boromir s-a asociat cu un gigant francez

Boromir Prod, cel mai mare pro­du­cător român de panificaţie, s-a asociat cu cea mai mare cooperativă agricolă din Franţa, Kalizea SAS, producător de mălai. Kalizea este membră a grupului francez Vivescia Industries, un gigant cu afaceri de 4 mld. euro, cea mai mare cooperativă agricolă din Franţa cu o capacitate de procesare de 4 milioane de tone, arată datele de pe site-ul com­paniei.

 

10. „Legea lui 51%” a fost promulgată şi salutată de producători

Legea care prevede ca retailerii de produse alimentare să achiziţioneze în proporţie de cel puţin 51% din volumul de marfă pe raft carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie provenite din lanţul alimentar scurt a fost promulgată în luna iulie. Producătorii au salutat această lege, însă acum Comisia Europeană cere modifi­carea acestei legi.

madalina.panaete@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO