Companii

Topul celor mai mari zece reţele de farmacii, unde se vând anual medicamente de peste 800 de milioane de euro

Topul celor mai mari zece reţele de farmacii, unde se vând anual medicamente de peste 800 de milioane de euro
24.06.2010, 23:37 2787

Nivelul nu a suferit variaţii importante pe parcursul anului2009 în condiţiile în care majoritatea jucătorilor au adoptat ostrategie de conservare mai mult discutând-se de mutări decât deînchideri sau deschideri de noi unităţi.

Astfel, după mai mulţi ani de extindere agresivă în carereţelele de farmacii se băteau cu băncile şi cazinourile pentruspaţii stradale, reţelele de farmacii au fost mai prudente anultrecut şi au aşteptat reglarea fluxului de bani care vin de la casăşi care reprezintă principalul venit.

Din punctul de vedere al afacerilor, cele mai mari zece reţeleau rulat anul trecut peste 800 mil. euro, cu 20% mai multcomparativ cu 2008, potrivit calculelor ZF.

Cu excepţia Centrofarm, toate celelalte nouă reţele de farmaciiau în spate distribuitori de medicamente, jucătorii cu cele maimari rulaje din industria farmaceutică, care pot susţine financiarreţelele în caz de nevoie.

Doar reţelele au văzut creşteri puternice

Creşterea puternică a reţelelor de anul trecut s-a bazat pe de oparte pe creşterea consumului de medicamente în condiţiile în cares-au eliminat plafoanele de farmacii în toamna anului 2008, dar şipe extinderea agresivă derulată până în 2009, astfel că unităţileau ajuns la maturitate abia anul trecut.

Situaţia a fost complet diferită pentru farmaciile independente,care din cauza creşterii perioadei după care îşi primesc banii dela casele judeţene de sănătate au fost în situaţia de a cereinsolvenţa.

Potrivit mai multor estimări din piaţă, câteva sute probabilchiar peste 1.000 de farmacii independente care sunt în aceastăsituaţie.

"Reţelele găsesc relativ mai uşor finanţarea necesară pentru acompensa încetinirea plăţilor de la casele judeţene de sănătate.Cine are capacitatea să finanţeze merge mai departe", spune omul deafaceri Mihai Miron, acţionar al Ropharma care operează o reţea de102 unităţi. Reţeaua a avut anul trecut o cifră de afaceri deaproximativ 60 mil. euro, iar pentru 2010 şi-a bugetat un nivel de72-75 mil. euro.

"Am vrea să mai deschidem cel puţin 5-6 farmacii. Nu avem niciounitate în Bucureşti şi nici nu vrem să avem. Suntem în zona deest, în centru, şi avem unele idei şi pentru vest", a mai spusMiron. El adaugă faptul că la nivelul întregii pieţe, situţia înretailul de medicamente este "delicată", iar "perspectivele nu suntextraordinar de roz". O parte din creşterea reţelelor a venit însăşi din pierderea cotelor de piaţă a farmaciilor independente,confruntate cu probleme serioase în prezent.

Fac venituri bune şi din vânzarea decosmetice

Reţeaua de farmacii Remedio, la care familia Tudorache deţineacţiuni, şi-a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 20 mil.euro, nivel similar cu cel din 2009.

"La nivelul veniturilor suntem în buget, dar nu acelaşi lucru seîntâmplă şi în ceea ce priveşte încasările de la casele deasigurări de sănătate", spune Radu Tudorache, care lasă de înţelescă sunt întârzieri la încasarea banilor. Anul acesta,distribuitorul Montero controlat de familia Tudorache a cerutinsolvenţa, fiind primul jucător de dimensiuni mari din industriafarma confruntat cu o astfel de situaţie.

"Insolvenţa Montero nu a afectat farmaciile pentru că livrărileMontero aveau o cotă mică, undeva la 5%", a mai spus Tudorache,care a adăugat că din punctul de vedere al insolvenţei noutăţi suntaşteptate în toamnă.

În afară de veniturile obţinute de la stat pentru medicamentelegratuite şi compensate, farmaciile îşi completează rulajele şi cuproduse nonfarma, adică produse de îngrijire şi creme. Acestea,potrivit unei analize recente a ZF, generează un sfert dinvenituri.

Atât pentru această categorie, cât şi pentru medicamentele carese eliberează fără prescripţie medicală, preţurile sunt duble înfarmacii comparativ cu nivelul de la producător.

Potrivit unui raport al Societăţii Academice din România (SAR),la nivelul întregii pieţe vânzările de produse nonfarma (inclusivOTC-urile, medicamentele care se eliberează fără prescripţie)generează între 15% (în mediul rural) şi 35% (în mediul urban).

Anul trecut, vânzările totale de medicamente prin farmacii s-auridicat la 7,1 mld. lei (1,68 mld. euro), cu 15% mai mult (în euroa fost o scădere de 0,1%) comparativ cu nivelul din 2008, potrivitdatelor firmei de cercetare şi analiză de piaţă CegedimRomânia.

Peste jumătate din farmacii înregistrează vânzări anuale între85.000 de euro şi 385.000 de euro, arată calculele ZF făcute anultrecut pe baza datelor Cegedim, însă în vârful piramidei se aflăunităţile situate lângă spitale, ale căror vânzări pot ajunge la 2mil. euro anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO