Companii

Topul mallurilor din Bucureşti: Băneasa, AFI Cotroceni şi Mega Mall au jumătate din vânzări

Autor: Alina-Elena Vasiliu

21.08.2017, 00:07 42616

Cele mai mari zece centre comerciale din Capitală deţin peste 1.000 de magazine cu vânzări totale de 1,3 mld. euro, potrivit estimărilor ZF, iar veniturile lor din chirii se ridică la 200 mil. euro.

Cele mai mari zece centre comer­cia­le din Bucureşti au avut în 2016 o cifră de afaceri cumulată de 878 mil. lei (195 mil. euro), potrivit cal­-­cu­lelor ZF pe baza datelor publi­cate de Finanţe. Mai mult de jumă­tate din total vine de la trei mal­luri de mari dimen­siuni - Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni şi Mega Mall, care au avut împreună anul trecut 504,3 mil. lei (112,1 mi­l. euro). De altfel, mallurile din top trei şi-au păstrat poziţiile la fel ca în 2015.

Cifrele de afaceri publicate la Ministerul de Finanţe se referă doar la veniturile pe care companiile le obţin din chiriile plătite de retai­leri şi din banii obţinuţi din serviciile de care aceştia beneficiază, precum costurile cu paza sau curăţenia, nu şi la veniturile din vânzările re­tailerilor. Potrivit surselor din piaţă, chiriile re­prezintă, în mod normal, circa 15% din vânzările unui retailer, cu diferenţe de la un mall la altul în funcţie de mixul de chiriaşi.

La o valoare a chiriilor de 195 mil. euro, considerând că chiriile reprezintă 15% din to­ta­lul vânzărilor unui mall, înseamnă că vân­ză­rile totale ale celor mai mari centre comerciale din Bucureşti s-au situat anul trecut în jurul a 1,3 mld. euro, potrivit cal­culelor ZF.

Primul loc este adjudecat de mallul din nordul Capitalei, Băneasa Shopping City, care, conform datelor de la Registrul Comerţului, este controlat integral de Spesso Trading Limi­ted, o companie din Cipru. Indirect, com­pa­nia este controlată de Puiu Popoviciu. Compania care operează centrul comercial din nordul Capitalei a adunat în ultimii şase ani un profit net cumulat de circa 321 mil. lei (71,3 mil.e euro), potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la mfinante.ro.

Băneasa Shopping City îşi dispută pe piaţa Ca­pitalei supremaţia cu proiectul AFI Palace Cotroceni al grupului israelian AFI Europe, cu afaceri de 165 de milioane de lei anul tre­cut. În 2017, israelienii ar trebui să finalize­ze ex­tin­de­rea cu 6.500 de metri pătraţi, ceea ce îl va duce la un total de 90.000 de metri pătraţi şi îl va poziţiona ca cel mai mare mall din România.

Din top cinci fac parte două malluri ale dezvoltatorului sud-african NEPI (Mega Mall şi Promenada Mall), investitor care deţine de ase­­menea şi Vulcan Value Center, situat pe lo­cul al zecelea, cu afaceri de 22,3 milioane de lei.

Cea mai mare creştere de la un an la altul a fost înregistrată de Mega Mall, operat prin compania ELJ Vatra, a cărei cifră de afaceri a crescut cu 57%. De altfel, 2016 a fost primul an întreg de funcţionare pentru Mega Mall, care a fost inaugurat în mai 2015. Compania ELJ Vatra SRL figurează la Ministerul de Finanţe ca fiind înregistrată din anul 2010, iar anul trecut a reuşit să-şi reducă pierderile, de la aproape 200 de milioane de lei la 95 de milioane de lei.

Anul trecut, Bucureştiul a fost scena a două inaugurări majore - Park Lake şi Veranda Mall, ambele în partea de est a Capitalei. Acestea au adus împreună 100.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale. La jumătate de an de la inaugurare, investitorii din centrul comercial Park Lake - portughezii de la Sonae Sierra şi irlandezii de la Caelum Development - spuneau deja că schimbă unii dintre chiriaşi cu alţii, ca urmare a rezultatelor slabe pe care le-au înregistrat. Până acum, reprezentanţii Park Lake şi Veranda nu au răspuns niciodată solicitărilor ZF privind evoluţia rezultatelor financiare ale celor două centre comerciale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO