Costul transportului maritim a crescut cu circa 82% în ultimul an, din cauza restricţiilor impuse ca urmare a crizei pandemice la nivel global. Deşi problemele de pe piaţa transportului maritim există încă de la începutul acestui an, criza s-a adâncit cu atât mai mult cu cât apariţia noii variante a coronavirusului a impus o serie de controale mai stricte a vapoarelor venite din statele africane în ultima perioadă.
„Dacă la începutul anului 2021 costul transportului unui container standard de aproximativ 12 metri (40 feet) din China către Europa era de aproximativ 5.000 USD, acesta a ajuns în prezent la 22.000 USD, în unele porturi chiar la 28.000 USD. Aşadar, pentru încărcarea a 20 de tone de materie primă într-un container, costul transportului a crescut de la 250 de dolari/ tonă la 1.400 de dolari/tonă“, explică Alecsandru Rasidescu, CEO Stera Chemicals, distribuitor şi importator de materii prime chimice.
România este una dintre cele mai afectate state de această criză, pentru că sunt importate cantităţi mai mici de marfă, comparativ cu alte state din Uniunea Europeană, ceea ce duce la costuri mai mari pentru operatorii economici locali. De asemenea, un alt factor este reprezentat de faptul că există şi un deficit de nave mici care operează către porturi precum cel din Constanţa.