Companii

Tranzactii de 170 mil. euro pe piata food & beverages in 2007. Principalii protagonisti - multinationalele

Tranzactii de 170 mil. euro pe piata food & beverages in 2007. Principalii protagonisti - multinationalele

Click pentru imaginea intreaga

11.12.2007, 14:48 48

Tranzactiile de aproximativ 170 mil. euro realizate in 2007 in sectorul food & beverages (alimente si bauturi) in Romania au intarit pozitia multinationalelor pe o piata estimata de Euromonitor la aproape 20 mld. euro.
Tranzactia anului in acest sector i-a costat aproape 100 mil. euro pe englezii de la Cadbury, unul dintre cei mai mari producatori de ciocolata la nivel mondial. Anul trecut, gigantul american Pepsi Americas a plusat cu peste 100 mil. euro pentru a prelua controlul integral al imbuteliatorului Pepsi in Romania si Republica Moldova, dupa ce in 2005 achizitionase un pachet de 49% din actiunile companiei pentru 42 mil. euro.
Tranzactiile-record realizate de Pepsi Americas si Cadbury pe piata romaneasca arata ca marii jucatori mondiali stau cu ochii pe Romania si nu pierd ocazii de a intra pe segmente de piata cu potential.
Ritmurile de crestere ale pietei mult peste media inregistrata de industria alimentara in Europa si marimea pietei romanesti reprezinta doar cateva din motivatiile investitorilor straini de a se implica in tranzactii de zeci si chiar sute de milioane de euro in Romania.
Dupa 6 luni de la preluarea aproape integrala a producatorului de dulciuri Kandia-Excelent, reprezentantii companiei spun ca este inca prea devreme pentru a vorbi despre schimbarile de strategie aduse de noii actionari.
Pastrand echipa de management, Kandia-Excelent si-a extins recent portofoliul de produse in Romania mizand pe brandul dezvoltat la nivel local in ultimii doi ani, Kandia, insa jucatorii din piata se asteapta si la o ofensiva puternica a englezilor pe segmentul gums & candies in Romania, dominat in prezent de Wrigley in proportie de circa 80%.
Tranzactia i-a adus companiei englezesti o pozitie in topul celor mai mari trei jucatori pe piata locala a ciocolatei, dar si a bomboanelor. La momentul semnarii contractului de vanzare, Kandia-Excelent detinea o cota de 20% pe piata dulciurilor, circa doua treimi din vanzarile de 35 mil. euro ale companiei fiind inregistrate pe segmentul ciocolatei.
Pe piata apei imbuteliate in watercooler (sistem de racire-incalzire), 2007 a fost anul tranzactiilor. Imbuteliatorul La Fantana, cel mai mare jucator, a fost achizitionat aproape integral de catre fondul de investitii Innova Capital, printr-o tranzactie de circa 40 mil. euro. La randul sau, Cumpana, al doilea mare jucator pe piata, a cumparat un competitor mai mic, Aqua Regis, pentru circa un milion de euro. In 2008, La Fantana ar putea continua achizitiile, insa pe pietele din regiune, potrivit declaratiilor anterioare ale reprezentantilor companiei.
Companiile straine au realizat o premiera pe piata pastelor in 2007 : primele achizitii ale unor jucatori autohtoni. Dupa ce, in acest an, italienii de la Foodco au preluat controlul companiei Pangram, producatorul sucurilor Tymbark si-a anuntat si el intrarea pe piata pastelor prin achizitia a 80% din Arnos, al patrulea jucator pe piata.
Achizitia uleiurilor Ulvex si Soreanca de la Agricover, o companie dezvoltata local de investitori iranieni, i-a permis grupului american Bunge sa castige inca 10% dintr-o piata dominata din ce in ce mai mult de multinationale.

Tranzactia anului

Cea mai mare tranzactie in retailul FMCG a fost realizata de Carrefour. Reteaua de hipermarketuri Carrefour a intrat pe segmentul supermarketurilor prin achizitia retelei Artima de la fondul de investitii Polish Enterprise Fund V, platind 55 mil. euro. Presa straina relateaza ca Plus Discount ar putea vinde magazinele din Romania si Bulgaria retailerului Carrefour, tranzactie ce s-ar putea finaliza in acest an.

Primul exit al unui jucator strain

Retailerul lituanian Maxima Lt. a vandut reteaua de 9 magazine Albinuta din Bucuresti operatorului Profi, iesind atfel de pe piata romaneasca. Cele noua magazine Albinuta au fost evaluate la 6-10 mil. euro. Alte exit-uri de pe piata locala sunt prognozate pentru urmatorii ani, pe fondul concentrarii pietei de retail alimentar. Alte posibile tinte de preluare: La Fourmi, Mega-Image, Interex.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO