Companii

Trei edituri au ajuns sa vanda 17% din carti online

Trei edituri au ajuns sa vanda 17% din carti online

Ponderea vanzarilor online a ajuns anul trecut la 10%-17% din vanzarile totale, fata de putin peste 5% in urma cu cinci ani

Autor: Mirabela Tiron

14.03.2011, 23:52 157

Editurile locale Polirom, All si Curtea Veche sustin ca pondereavanzarilor online a ajuns anul trecut la 10%-17% din vanzariletotale, fata de putin peste 5% in urma cu cinci ani. Site-urile audevenit astfel un instrument important de vanzare a cartilor, caresuplineste "carentele" sistemului clasic de distributie reprezentatde librarii. Oferte promo­tio­nale de tip cumperi doua si maiprimesti una gratuit, dar si discount-urile de pana la 30% suntformele prin care editu­ri­le vor sa atraga mai multi clienti pesite-urile lor. Vanzarile prin online nu inseamna descarcareacartilor in format electronic, ci doar comanda prin site.

"Avand in vedere ca businessul nostru s-a contractat foarte multraportat la anul 2008, cand aveam o cifra de afaceri de peste 4milioane de euro, a trebuit sa aplicam alta formula de business.Vanzarile directe au o contributie in crestere in vanzarile totaleale editurii si de aceea am investit in dezvoltarea sistemelor carene permit sa facem vanzari online", a declarat Gabriel Scinteia,CEO-ul grupului All, controlat de familia Penescu dinCapitala.

All a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 2,5 milioanede euro, in cres­tere cu 8,6%, potrivit reprezen­tan­tuluigrupului. Spre com­paratie insa, in anul 2008 grupul editorial Allavea afa­ceri de 4,3 milioane de euro. Daca in 2008 editura avea unprofit net de 400.000 de euro, in 2009 editura a terminat cu unprofit care reprezinta doar 0,57% din cifra de afaceri.

"Din totalul vanzarilor pe care le inregistram, vanzarile onlineaduc aproape 17%, comparativ cu o pondere de doar 5-7% in urma cucinci ani", a spus Gabriel Scinteia. El a precizat ca anul aceastase asteapta la o crestere moderata a vanzarilor de carti de aproape5%.
In vederea cresterii vanzarilor directe prin intermediul site-ului,grupul All a incheiat contracte cu Posta Romana si cu mai multefirme de curierat.


"Cartile cumparate direct de pe site-ul editurii sunt mai ieftinecu cel putin 10%, avand in vedere ca astfel se evita includerea inpretul final al cartii costurilor cu chiria si cu depozitarea.Clientul care isi comanda cartea de pe site-ul editurii poatesolicita livrarea la domiciliu printr-un curier sau prin Posta, laun anumit oficiu postal", a spus el. Livrarea unei carti inBucuresti prin Posta Romana costa in jur de 7 lei, pret similar cucel solicitat de o firma de curierat. In cazul in care se solicitalivrarea intr-un alt oras decat Bucuresti, atunci pretul solicitatde curier se poate dubla.

Scinteia mai sustine ca editura a trebuit sa isi imbunatateascaactivitatea site-ului prin care se realizeaza vanzari directepentru a suplini carentele din sistemul clasic de distributie,reprezentat de librarii.
In primele doua luni ale acestui an, grupul editorial All a avutvanzari totale estimate la 300.000 de euro, similare cu cele dinaceeasi perioada a anului trecut. "Anul acesta nu am mai plecat dela ideea ca vom avea o reducere a afacerilor, bazandu-ne pecrestere economica. Cu toate acestea, trebuie sa luam in calculimpactul pe care il va avea cresterea pretului hartiei cu 20% anulacesta".


Si editura Curtea Veche isi foloseste site-ul ca instrument depromovare a cartilor si de vanzare directa. "Vanzarile online suntdestul de impor­tante, acestea aduc aproape 13-15% din vanzariletotale ale editurii. In ultimii ani, vanzarile online au crescut cuaproape 5% in cazul editurii noastre", a decla­rat Iren Arsene,mana­ging partner si actionara edi­turii Curtea Veche Publishing,cu o cifra de afaceri estimata la 4 milioane de euro anultrecut.


In cazul celei mai mari edituri de pe piata, Polirom, incasarilerezultate in urma vanzarii online reprezinta aproximativ 10-12% dintotalul incasarilor editurii, potrivit Oanei Boca, directorul deimagine al Polirom, care a obtinut o cifra de afaceri de 4,6milioane de euro in 2009. Editura Teora isi vinde pe site cartilela un pret cu 10% mai mic decat cel din librariile Teora. Mai mult,la a doua comanda online clientul primeste discount-uri chiar si de30%.


Doar 4 euro merg anual pe carti
Consumul de carte din Romania ne plaseaza pe ultimul loc intretarile Uniunii Europene, avand in vedere ca un roman cheltuieste inmedie 4 euro anual pe carti. Pe piata de carte nu exista dateoficiale legate de dimensiunile pietei, jucatorii de profilestimand o valoare cuprinsa intre 80 si 100 de milioane deeuro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO