Companii

Turismul balnear incepe sa concureze cu litoralul in ofertele agentiilor

10.01.2005, 00:00 27

Modernizarea unei parti din hotelurile statiunile balneare si refacerea centrelor de tratament determina agentiile de turism sa se axeze pe turismul balnear in 2005, dupa ce pana acum litoralul a fost principala atractie a pietei interne.
Ca urmare a acestui interes, agentiile propun schimbarea sistemului de rezervare a camerelor in unitatile de cazare balneare, care sa le permita o crestere a vanzarilor.
"Unul din principalele obiective ale Eximtur pentru 2005 este cresterea cu circa 50% a vanzarilor de programe pe turism intern balnear si montan. Anul trecut acesta a reprezentat circa 10% din vanzarile agentiei pe turism intern, care s-au ridicat la 200 de miliarde de lei (circa 5 mil.euro - n. red. ), ceea ce este foarte putin. In ultimii ani au inceput multe investitii in statiunile balneare si montane din Romania si cred ca acestea vor deveni din ce in ce mai prezente in programele agentiilor", a mai spus Morariu.
Agentia de turism Eximtur din Cluj, cel mai mare tour-operator din Transilvania, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 14 milioane de euro, in crestere cu 40% fata de anul 2003. Agentia are ca obiectiv pentru anul 2005 o crestere a cifrei de afaceri cu 20%, pana la 16,8 milioane de euro.
Cresterea de anul trecut a avut la baza o dublare a numarului de pachete vandute pe litoral, ca urmare a introducerii unui sistem de rezervari electronic.
"Incepand cu 2005 vom incerca sa includem in acest sistem si ofertele turistice din statiunile balneare. Acestea nu au putut fi pana acum introduse in sistem pentru ca in cazul turismului balnear rezervarea s-a facut pana acum la cererea clientul,ui spre deosebire de litoral, unde tour-operatorul contracteaza un numar mare de locuri (contingente - n. red.), pentru care plateste un avans si pe care are obligatia de a-l valorifica. Incepand de anul acesta vom incerca sa revenim la sistemul contingentelor si pentru statiunile balneare ", a precizat Morariu.
Si alte agentii de turism printre care Mareea Travel din Deva sau Magest Travel din Bucuresti au inceput sa implementeze un astfel de sistem. Interesul agentiilor pentru statiunile balneare este cu atat mai mare cu cat preturile sunt chiar si de doua ori mai mici decat pe Valea Prahovei.
"Turistii romani incep sa descopere si un alt fel de a-si petrece concediul in tara, in afara de litoral. Deja s-au facut investitii mari in modernizarea hotelurilor si a bazelor de tratament din statiunile balneare si agentiile au devenit interesate", a spus Mihail Voicu, presedinte al tour-operatorului Transilvania Travel, detinut de SIF Transilvania.
Societatea de investitii financiare Transilvania, care este unul dintre cei mai mari proprietari din turismul romanesc, a investit peste 10 milioane de euro in renovarea hotelurilor pe care le detine in Balile Felix, Covasna sau Tusnad.
Turismul balneo din Romania a atras si un lant hotelier international -  Danubius din Ungaria - care a cumparat trei hoteluri in statiunea Sovata, in care a investit 6 milioane de euro.
Numarul turistilor care au vizitat anul trecut statiunile balneare din Romania s-a ridicat la 1.080.000 de persoane, cu circa 29% mai mult decat in anul 2003, potrivit datelor statistice furnizate de Ministerul Turismului.
"Cei mai multi sunt turisti romani dar si straini in principal din Israel, Germania sau Austria", a mai precizat Voicu de la Transilvania Travel.
Potrivit aceleiasi surse, incasarile din cazare in unitatile balneoclimaterice au fost anul trecut de peste 3.700 de miliarde de de lei (peste 90 mil.euro) fata de 2.700 miliarde de lei (72 mil.euro), in 2003. Aceasta inseamna o crestere cu 25% in euro.
O alta componenta a balneoturismului sunt asa numitele "Spa-uri", cea mai importanta investitie in acest sens fiind Ana Asla Health Spa din Eforie Nord, detinuta de George Copos.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO