Companii

Uleiul, făina şi zahărul s-au scumpit cu peste 30% în ultimul an. Promoţiile aduc însă şi câteva scăderi de preţ în iunie faţă de mai

Uleiul, făina şi zahărul s-au scumpit cu peste 30% în ultimul an. Promoţiile aduc însă şi câteva scăderi de preţ în iunie faţă de mai

Autor: Cristina RoÅŸca

30.06.2011, 00:02 749

Făina, laptele, carnea de pui şi res­pec­tiv porc s-au ieftinitcu peste 6% în luna iunie comparativ cu luna mai, arată indicelealimentar al ZF, cal­culat pe baza preţurilor dinhi­per­marketurile din Capitală.

Calculele ZF arată că per ansamblu, pre­ţu­rile celor 15produse analizate au scăzut în pe­rioa­da mai - iunie 2011 cu 6,2%,acesta fiind al doilea declin după cel din luna mai. În ultimele 12luni însă, se observă o creştere a preţurilor la aceleaşi produsede peste 10%.

"Scăderile de preţuri pot avea două ex­pli­caţii. În primul rândexistă o tendinţă de sta­bi­lizare, chiar de scădere a preţurilorproduselor de­pendente de cereale. Preţul cerealelor cres­cusefoarte mult în ultima perioadă şi de aceea era aşteptată ostabilizare. În cazul în care scă­derile sunt semnificative,acestea pot fi însă ex­pli­cate prin discounturi practicate fie deretailer, fie de producător", spune Sorin Minea, preşe­din­teleRomalimenta şi acţionarul ma­jo­ritar al pro­ducătorului demezeluri Angst, care de­ţine şi lanţul de supermarketuri cu acelaşinume. El explică însă că discounturile prac­ti­cate de re­taileridurează doar câteva săptămâni, perioadă după care preţul revine lanormal.

Potrivit lui Minea, preţul la produse pre­cum lapte, ulei şifăină, care sunt influenţate de preţul cerealelor, nu va mai creştedecât dacă "va exista un amestec extern puternic".

În luna iunie preţul uleiului a scăzut com­parativ cu lunaanterioară cu aproximativ 2,8%, cel al făinii cu 6,2%, iar cel allaptelui cu aproape 7%. Din totalul de 15 produse ana­li­zate deZF, în cazul a 11 dintre acestea preţurile au scăzut în pe­rioadamai-iunie 2011. Singurele produse în cazul cărora preţurile aucrescut au fost zahărul Le­marco la 1 kg (1,45%), merele (14,07%),apa mi­nerală Bor­sec la 1,5 litri (4,57%) şi doza de bereTimi­şo­reana (0,98%).

Mai puţine promoţii

În cazul celorlalte produse, declinul a fost între 1% - în cazulpieptului de pui de la Tran­sa­via - şi 36,8% în cazul cartofilornoi. Unele dintre produsele analizate de ZF al căror preţ a scăzut- ouă, banane şi cartofi - sunt însă la ofertă în una sau chiar înamândouă reţelele de unde au fost culese datele (Carrefour, Real).Ba­nanele şi cartofii se aflau însă la promoţie şi în lunaanterioară. Numărul promoţiilor pract­i­ca­te de retaileri esteînsă mult mai mic acum com­parativ cu începutul anului când zecedintre cele 15 produse se aflau la promoţie. ZF preci­zea­ză căIndexul Alimentar pe care îl calculea­ză începând din decembrie2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate laraft în ma­gazinele Real şi Carrefour din Capitală, iar pre­ţulfinal este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine,nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şi nu analizeazădistinct pro­dusele la promoţii.

Coşul de produse alimentare de bază în hiper­market - alcătuitdin cele 15 produse ana­li­zate de ZF - costă în prezent circa 92,5de lei, cu circa 6% mai puţin faţă de luna mai, arată da­teleculese de ZF. "În ultimele săptămâni am observat că valoareabonului meu de cum­pără­turi este relativ constantă. Nu pot să spuncă a scăzut semnificativ, însă nici nu a mai crescut de la osăptămână la alta aşa cum eram obişnuită din lunile anterioare",spune Elena (45 de ani) afla­tă la cumpărături.

Mâncăm mai scump ca acum un an

Preţurile au scăzut lună la lună în iunie, însă comparativ cuacum 12 luni acestea au crescut cu peste 10%. Cele mai importantemajorări sunt la făină Băneasa (aproape 54%), paste Bă­neasa (45%)şi zahăr Lemarco (49%).

În ultimul an preţul cerealelor precum po­ru­mb,floarea-soarelui, grâu a crescut cu 50 până la 100% la nivelinternaţional pe fon­dul secetei din Rusia şi Ucraina.

Cum se realizează indexul ZF

ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunareste realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft înmagazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca omedie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pefiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerarepromoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii dealimente în funcţie de provenienţă sau calitate. De asemenea, cândcalculează acest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat deproduse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZFnu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companiede cercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În acestecondiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul decreştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întregportofoliul de produse dintr-un magazin. În luna iunie produseprecum cartofi, ouă şi banane se aflau la promoţie. Şi în luna maise aflau la promoţie cartofii şi bananele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO