Făina, laptele, carnea de pui ÅŸi resÂpecÂtiv porc s-au ieftinitcu peste 6% în luna iunie comparativ cu luna mai, arată indicelealimentar al ZF, calÂculat pe baza preÅ£urilor dinhiÂperÂmarketurile din Capitală.
"Scăderile de preÅ£uri pot avea două exÂpliÂcaÅ£ii. ÃŽn primul rândexistă o tendinţă de staÂbiÂlizare, chiar de scădere a preÅ£urilorproduselor deÂpendente de cereale. PreÅ£ul cerealelor cresÂcusefoarte mult în ultima perioadă ÅŸi de aceea era aÅŸteptată ostabilizare. ÃŽn cazul în care scăÂderile sunt semnificative,acestea pot fi însă exÂpliÂcate prin discounturi practicate fie deretailer, fie de producător", spune Sorin Minea, preÅŸeÂdinÂteleRomalimenta ÅŸi acÅ£ionarul maÂjoÂritar al proÂducătorului demezeluri Angst, care deÂÅ£ine ÅŸi lanÅ£ul de supermarketuri cu acelaÅŸinume. El explică însă că discounturile pracÂtiÂcate de reÂtaileridurează doar câteva săptămâni, perioadă după care preÅ£ul revine lanormal.
Potrivit lui Minea, preÅ£ul la produse preÂcum lapte, ulei ÅŸifăină, care sunt influenÅ£ate de preÅ£ul cerealelor, nu va mai creÅŸtedecât dacă "va exista un amestec extern puternic".
ÃŽn luna iunie preÅ£ul uleiului a scăzut comÂparativ cu lunaanterioară cu aproximativ 2,8%, cel al făinii cu 6,2%, iar cel allaptelui cu aproape 7%. Din totalul de 15 produse anaÂliÂzate deZF, în cazul a 11 dintre acestea preÅ£urile au scăzut în peÂrioadamai-iunie 2011. Singurele produse în cazul cărora preÅ£urile aucrescut au fost zahărul LeÂmarco la 1 kg (1,45%), merele (14,07%),apa miÂnerală BorÂsec la 1,5 litri (4,57%) ÅŸi doza de bereTimiÂÅŸoÂreana (0,98%).
Mai puţine promoţii
ÃŽn cazul celorlalte produse, declinul a fost între 1% - în cazulpieptului de pui de la TranÂsaÂvia - ÅŸi 36,8% în cazul cartofilornoi. Unele dintre produsele analizate de ZF al căror preÅ£ a scăzut- ouă, banane ÅŸi cartofi - sunt însă la ofertă în una sau chiar înamândouă reÅ£elele de unde au fost culese datele (Carrefour, Real).BaÂnanele ÅŸi cartofii se aflau însă la promoÅ£ie ÅŸi în lunaanterioară. Numărul promoÅ£iilor practÂiÂcaÂte de retaileri esteînsă mult mai mic acum comÂparativ cu începutul anului când zecedintre cele 15 produse se aflau la promoÅ£ie. ZF preciÂzeaÂză căIndexul Alimentar pe care îl calculeaÂză începând din decembrie2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preÅ£urile afiÅŸate laraft în maÂgazinele Real ÅŸi Carrefour din Capitală, iar preÂÅ£ulfinal este calculat ca o medie între cele două reÅ£ele de magazine,nefiind publicat pe fiecare reÅ£ea în parte ÅŸi nu analizeazădistinct proÂdusele la promoÅ£ii.
CoÅŸul de produse alimentare de bază în hiperÂmarket - alcătuitdin cele 15 produse anaÂliÂzate de ZF - costă în prezent circa 92,5de lei, cu circa 6% mai puÅ£in faţă de luna mai, arată daÂteleculese de ZF. "ÃŽn ultimele săptămâni am observat că valoareabonului meu de cumÂpărăÂturi este relativ constantă. Nu pot să spuncă a scăzut semnificativ, însă nici nu a mai crescut de la osăptămână la alta aÅŸa cum eram obiÅŸnuită din lunile anterioare",spune Elena (45 de ani) aflaÂtă la cumpărături.
Mâncăm mai scump ca acum un an
PreÅ£urile au scăzut lună la lună în iunie, însă comparativ cuacum 12 luni acestea au crescut cu peste 10%. Cele mai importantemajorări sunt la făină Băneasa (aproape 54%), paste BăÂneasa (45%)ÅŸi zahăr Lemarco (49%).
ÃŽn ultimul an preÅ£ul cerealelor precum poÂruÂmb,floarea-soarelui, grâu a crescut cu 50 până la 100% la nivelinternaÅ£ional pe fonÂdul secetei din Rusia ÅŸi Ucraina.
Cum se realizează indexul ZF
ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunareste realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft înmagazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca omedie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pefiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerarepromoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii dealimente în funcţie de provenienţă sau calitate. De asemenea, cândcalculează acest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat deproduse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZFnu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companiede cercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În acestecondiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul decreştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întregportofoliul de produse dintr-un magazin. În luna iunie produseprecum cartofi, ouă şi banane se aflau la promoţie. Şi în luna maise aflau la promoţie cartofii şi bananele.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels