Companii

Ultimele licitaţii de autostrăzi au arătat „foamea“ din construcţii. Cât de mult se poate duce în jos preţul pe kilometrul de autostradă?

Ultimele licitaţii de autostrăzi au arătat „foamea“ din construcţii. Cât de mult se poate duce în jos preţul pe kilometrul de autostradă?

Autor: Andreea Neferu

01.09.2012, 15:53 3789

Interesul ridicat al constructorilor români şi străini pentru cei 107 de kilometri de autostrăzi pe care compania de drumuri i-a scos la licitaţie ar putea reduce costul construcţiei acestor şosele cu până la 30-40% comparativ cu preţul estimat de autorităţi, de aproape 1 miliard de euro. Cel puţin acesta a fost procentul, cu care în medie a scăzut preţul celor 183 de kilometri de autostrăzi pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) i-a atribuit în prima jumătate a anului trecut. În condiţiile în care preţul este un criteriu important în selecţia câştigătorului unei astfel de licitaţii, companiile de construcţii ofertează, în general, costuri sub cele estimate de CNADNR.

Pentru cei 107 kilometri de autostrăzi scoşi la licitaţie anul acesta, împărţiţi în cinci tronsoane, CNADNR a primit în total 95 de oferte, concurenţa fiind mult mai strânsă decât în urmă cu un an, când pentru 183 de kilometri, împărţiţi în 9 tronsoanse, compania de drumuri primea 64 de oferte.

Licitaţiile recente de autostrăzi au o importanţă majoră pentru piaţa construcţiilor, urmând să aibă impact nu numai asupra afacerilor constructorilor care le vor realiza, ci şi asupra distribuitorilor de utilaje de construcţii, asupra producătorilor de materiale de construcţii, asupra creşterii locurilor de muncă şi până la urmă asupra consumului din economie. "În principiu, un număr mare de oferte reprezintă un indicator al gradului de interes prezentat de către un proiect pentru furnizorii de servicii. Există un număr limitat de lucrări disponibile, prin urmare orice proiect cu şanse mari de implemen­tare/finanţare va determina constructorii să se implice în procesul de selecţie", a declarat Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consul­ting.

Licitaţiile organizate anul trecut pentru construcţia a 183 de kilometri de autostrăzi în vestul ţării, pe Coridorul IV paneuropean, au redus preţul de construcţie de la o estimare a CNADNR de circa 1,4 miliarde de euro la circa 1 miliard de euro. În urma adjudecării contractelor de autostrăzi din 2011, costul de construcţie a scăzut considerabil, un exemplu în acest sens fiind tronsonul de autostradă Lugoj - nod Dumbravă. Dacă CNADNR estimase că cei circa 27 de kilometri ai acestei şosele vor costa 1,1 miliarde de lei (265 de milioane de euro), oferta câştigătoare, a italienilor de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi Cossi Construzioni, a fost de circa 681 de milioane de lei (164 de milioane de euro). Cu alte cuvinte, în urma licitaţiei costul de construcţie a scăzut cu aproape 40% faţă de cât estimase CNADNR.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO