Companii

Un an de „criza” la Dacia: de la inchiderea uzinei in noiembrie 2008 la cresterea cu 50% a exporturilor

Un an de „criza” la Dacia: de la inchiderea uzinei in noiembrie 2008 la cresterea cu 50% a exporturilor

Foto: Silviu Matei

02.11.2009, 23:55 139

Valoarea exporturilor Dacia este estimata astfel la 1,5miliarde de euro in primele noua luni, in crestere cu aproximativ50% comparativ cu aceelasi interval din 2008. Majorarea productieisi a exporturilor Dacia a fost sustinuta incepand cu luna martie decererea din pietele vest-europene precum Germania, Italia sauFranta, in urma aplicarii unor programe de tip "Rabla". In Frantainmatricularile Dacia s-au apropiat de 49.000 de unitati, iarcresterea aferenta lunii octombrie a fost de aproape 86%.
Potrivit estimarilor Ziarului Financiar in functie de volumulexporturilor primelor trei trimestre si de un pret mediu de 8.000de euro al unui Logan, valoarea automobilelor vandute pe alte pieteajunge la 1,5 miliarde de euro, in crestere cu 49% fata de valoareade 970 de milioane de euro in aceeasi perioada din 2008.
"Ar fi extraordinar ca anul viitor sa avem aceeasi proportie aexporturilor in productie (proportia este de 85% in prezent -n.red.). O tinta de 70% pentru 2010 este ambitioasa. Trebuie satinem minte ca 2009 a fost un an conjunctural foarte favorabilnoua", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
Potrivit raportului trimestrial al Renault, care detine AutomobileDacia, in perioada iulie - septembrie inmatricularile marciiromanesti la nivel mondial s-au apreciat cu 88%. Volumul cuprindeatat productia Dacia, cat si automobilele produse sub acest brandin alte fabrici Renault.

Sfarsit de an fara pauze de productie
Reprezentantii producatorului apreciaza ca rezultatele acestui an,din punct de vedere al productiei si al vanzarilor, vor depasicifrele anului 2008, cand productia a fost oprita pentru mai multde o luna. Prima inchidere a uzinei avea loc in 2008 la inceputullui septembrie.
"2009 este mult mai bun din toate punctele de vedere. Noiembrieeste acoperit in ceea ce priveste comenzile si productia, iar indecembrie luam in calcul si obligatiile fata de angajati, caretrebuie sa primeasca libere pentru perioadele in care au lucratzile suplimentare", a spus Stroe.
In 2008 comenzile de automobile noi au consemnat o prabusirerapida, astfel ca aproape toti producatorii europeni au luatdecizii de reducere a productiei sau chiar de a inchide uzinelepentru cateva saptamani.
Ce se intampla in 2010? Reprezentantii Dacia spun ca bugetul esteconstruit, la fel ca si anul acesta, considerand o ponderemajoritara a exporturilor in total productie. "Piata locala a fost,este si va fi importanta pentru Dacia. Bugetul se bazeaza si anulviitor pe export, dar intotdeauna apar lucruri care pot intoarceapoi situatia", a declarat Stroe, amintind de revenirea comenzilorin primavara acestui an.
El a adaugat ca pentru o ameliorare a pietei auto locale, dupa ceanul acesta prin programul "Rabla" s-au vandut doar 25.000 deautomobile dintr-o cota totala de 60.000 de automobile,autoritatile ar trebui sa demareze in 2010 programul inca din lunaianuarie. "Ar fi bine sa se aplice si posibilitatea de a casa douasau trei masini vechi pentru cumpararea uneia noi", a spusStroe.

Finalul de an aduce un nou directorgeneral
Francois Fourmont, directorul general in mandatul caruia Dacia atrecut pe profit dupa opt ani de pierderi, isi va incheia mandatulla finalul anului.
Predarea oficiala a mandatului catre viitorul director general,Jerome Olive, va avea loc la jumatatea lunii decembrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO