Companii

Un miliard de dolari dat anual pe bautura

18.12.2002, 00:00 19

Cifra de afaceri a companiilor din Romania implicate in fabricarea bauturilor alcoolice (fara bere) va ajunge, in 2002, la aproape 18.000 miliarde lei (544 mil. $). Profitul brut al intreprinderilor de profil este estimat la 393 miliarde lei (circa 12 mil. $), potrivit datelor Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole (ONIV).
Impreuna cu berea, industrie in care anul acesta se estimeaza vanzari de circa 550 milioane de dolari, piata bauturilor alcoolice (spirtoase, vinuri si bere) din Romania depaseste valoarea de 1,1 mld. $.
Daca sectorul berii este controlat aproape in intregime de marile companii internationale de profil, pe piata bauturilor spirtoase nici un mare producator international nu si-a facut aparitia, in timp ce in industria vinului principalii jucatori sunt controlati de oameni de afaceri romani.
Profitul relativ mic al companiilor din industria bauturilor poate fi explicat si prin nivelul investitiilor, care vor atinge in 2002 suma de 2.400 miliarde lei (72,7 mil. $).
Potrivit datelor Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole (ONIV), in industrie bauturilor lucreaza peste 210.000 de persoane, din care aproape 42.000 direct la producatori, iar restul in viticultura (mai ales in perioadele de recoltare).  Din cele peste 1.200 de companii angajate in domeniu, peste 1.100 au sub 50 de salariati.
Piata "oficiala" a bauturilor spirtoase se ridica la 20 de milioane de litri de vodca, 20 de milioane de litri de bauturi alcoolice distilate (distilat de vin in combinatie cu alcool) si 1,4 milioane litri de gin. Principalii jucatori pe aceasta piata sunt Prodal '94 (cota de piata - 24% in volum cu marci ca Stalinskaya, Wembley, Passion), grupul Alexandrion (Kreskova, Alexandrion, Bellmann's), Global Spirits International (Dakk, Bartender's, Couture), Perfect Renaissance Timisoara (Perfect) si Indagrara Arad.
Producatorii de bauturi spirtoase se pregatesc sa livreze si la export o serie de produse, planuri clare in acest sens anuntand Prodal '94. Exporturile acestei companii ar putea fi urmate si de Global Spirits.
In ceea ce priveste vinurile, piata ca valoare a vanzarilor a fost estimata, in 2001, la peste 220 de milioane de euro.
Din punct de vedere cantitativ, topul producatorilor de vin indica pe primul loc Vincon Vrancea, urmata de Vie Vin Murfatlar, Jidvei si Cotnari, in timp ce din punct de vedere valoric Vie Vin Murfatlar este lider, urmata de Jidvei, Vincon si Cotnari.
Anul trecut, productia de vin cu denumire de origine controlata s-a ridicat la 312.000 hectolitri, circa 14% din productia totala de vin nobil. Pentru acest an, productia estimata este mai mica, recolta de struguri fiind cu 6% mai scazuta decat in 2001.
Piata vinurilor a crescut in valoare fata de anul trecut, principalii producatori orientandu-se puternic catre segmentul Premium al pietei. Consumul de vin este insa in scadere la nivel national, anul trecut ajungand la circa 22 de litri pe cap de locuitor, insa vinul imbuteliat la sticla de 0,75 litri (considerata standard de calitate in industrie) este in crestere cu 10% fata de anul trecut.
Romanii prefera vinurile albe, care reprezinta circa 75% din consum (Grasa de Cotnari, Feteasca Alba, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Gris), in timp ce la export sunt preferate vinurile rosii, rose si albe din podgoriile Dealu Mare, Murfatlar, Cotnari, Panciu, Odobesti, Cotesti si Jidvei.
Exporturile de vin au totalizat, anul trecut, cu putin peste 20 de milioane de dolari.
Producatorii din industria bauturilor au inceput sa-si promoveze puternic produsele inca de anul trecut, investitiile (la rate card) depasind 10 mil. $. Printre cele mai importante companii care au cheltuit sume mari in publicitate se numara Prodal '94 (peste patru milioane de dolari la rate card in acest an) si Vie Vin Murfatlar (peste un milion de dolari anul trecut).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO