♦ Retailul, dominat de jucători străini, ajunge la 22 mld. euro ♦ Producătorii din industria alimentară vor să muşte o felie din piaţa de retail, într-o perioadă în care consumatorii sunt mai interesaţi de produse „made in Ro“.
Cris-Tim, Saltempo, Avicod Codlea sau Vlăsie Company sunt câţiva dintre producătorii din industria alimentară care pe lângă producţie, se orientează pe o nouă direcţie: retailul.
Antreprenorii români se duc spre comerţul în propriile magazine, pentru că se apropie mai mult de client şi îi pot urmări schimbările comportamentului de consum, pe de o parte, şi au un control mai bun al vânzărilor şi o dependenţă mai mică de terţi, pe de altă parte.
„Anul acesta am modernizat două magazine, am deschis unul în Brăila şi în toamnă, tot în Brăila, vom deschide unul nou“, au menţionat reprezentanţii Saltempo, producător de preparate din carne din judeţul Galaţi, ce avea la începutul anului 2020 o reţea de 16 magazine proprii în judeţele Galaţi şi Brăila. Saltempo, deţinut de Sorin Miltiade Istrate, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 62,3 milioane de lei, în uşoară creştere faţă de anul precedent.
De altfel, Avicod Codlea din Braşov, controlată de familia Manole, cu patru ferme, un abator şi cinci magazine proprii în acelaşi judeţ, care plănuia anul trecut să investească 4 milioane de euro într-o fermă de reproducţie şi să deschidă încă 15 magazine de desfacere, a amânat investiţia pentru acest an.
„În anul pandemiei, în 2020, vânzările au fost mai slabe şi întreaga piaţă a avut provocări, pentru că a crescut mult preţul cerealelor şi au venit mai multe produse în ţară prin comerţul intracomunitar, şi am amânat puţin momentul extinderii. Vom deschide cele 15 magazine în a doua parte a acestui an“, a explicat pentru ZF Adrian Manole, director adjunct şi acţionar al Avicod Codlea.
Totodată, Vlăsie Company, producătorul brandului Caşcaval de Săveni, firmă înfiinţată în urmă cu un deceniu de Constantin Aniculăesă şi senatorul Lucian Trufin, care fabrică brânzeturi după reţete tradiţionale şi le vindea atât în România, cât şi în SUA, a deschis trei magazine proprii în 2020, după ce exporturile s-au blocat din cauza pandemiei de COVID-19 şi HoReCa s-a închis.