Companii

Un tânăr de 25 de ani la prima încercare antreprenorială: A investit 100.000 de euro în al doilea Subway din Bucureşti

Un tânăr de 25 de ani la prima încercare antreprenorială: A investit 100.000 de euro în al doilea Subway din Bucureşti

Autor: Cristina Rosca

11.07.2012, 18:17 22005

Vlad Gutău are 25 de ani şi doi ani de experienţă în companii naţionale şi multinaţionale. La prima sa încercare antreprenorială el a ales să investească circa 100.000 de euro în al doilea restaurant Subway din Bucureşti, amplasat pe o suprafaţă de 51 mp în centrul comercial Sun Plaza.

Americanii de la Subway, care deţin cel mai extins lanţ de restaurante din lume, cu peste 37.000 de restaurante în 100 de ţări la nivel mondial, mai au deschise unităţi în Bucureşti (zona Piaţa Victoriei), Cluj (Iulius Mall) şi Iaşi (Palas Mall).

Gutău, absolvent al Universităţii Româno-Americană cu specializarea Management-Marketing, spune că înainte de a deschide propriul restaurant Subway a lucrat timp de doi ani. Ultimul său job a fost în cadrul unuia dintre cei mai importanţi jucători din IT-ul locală HP (Hewlett Packard).

Cu bani de la părinţi

“Sunt la prima încercare de business propriu. Nu am fost nevoit să mă împrumut pentru a deschide acest restaurant am primit bani de la părinţi”, spune el. Vlad Gutău este potrivit presei locale fiul fostului primar din Râmnicu Vâlcea, Mircia Gutău.

Primul contact cu brandul al noului francizat a avut loc în SUA, ţara mamă a Subway, unde a mers să studieze.

Cei care doresc să deschidă un restaurant Subway au nevoie de 7.500 de euro taxă de franciză (achitată pentru 20 de ani), cel puţin 100.000 de euro investiţie în unitate şi un spaţiu de minimum 40-50 de metri pătraţi. Aceste condiţii se adaugă planului de business menit să îi convingă pe americani de viabilitatea restaurantului. Francizatul plăteşte de asemenea 8% din totalul cifrei de afaceri companiei Subway, alte 4,5 procente mergând către fondul de marketing al Subway pentru România.

“Acum un an m-am decis ferm să îmi deschid propriul restaurant Subway, după ce compania a organizat o conferinţă în care îşi anunţau decizia de a intra pe piaţa locală”, spune Vlad Gutău.

El spune că a primit această franciză pentru că este încrezător în această afacere şi pentru că a realizat că sistemul de business al Subway trebuie urmărit îndeaproape pentru că este construit în aşa fel încât să îţi minimizeze costurile şi să îţi maximizeze profitul.

Modelul de business al lanţului american este diferit de cel al marilor lanţuri prezente pe piaţa locală, precum KFC sau McDonald's. Astfel, McDonald's a intrat direct pe piaţa locală în 1995 cu o unitate la parterul magazinului Unirea. KFC este adus în România în sistem de franciză, însă există un singur master francizat care dezvoltă lanţul pe piaţa locală.

În cazul Subway, înr-o primă fază fiecare restaurant va avea un nou francizat. După şase luni, în funcţie de rezultatele primului restaurant, francizatul poate aplica pentru o nouă franciză. În primele şase luni businessul este analizat lunar, este urmărită performanţa restaurantului, sistemul de servire a clienţilor şi mâncarea servită.

Mai vrea si alte restaurante

Şi Vlad Gutău spune că vrea să deschidă mai multe restaurante. Următoarea locaţie va fi tot în Bucureşti, însă francizatul spune că nu este hotărât dacă preferă locaţie stradală sau tot în centru comercial ca în Sun Plaza.

“Dacă deţii franciza în Bucureşti eşti obligat ca viitorul restaurant să fie tot în Bucureşti pentru a putea avea grijă de business”, explică el.

Despre locaţia aleasă pentru primul său restaurant Vlad Gutău spune că în opinia sa Sun Plaza este unul dintre cele mai bine integrate malluri din Bucureşti. “Este foarte bine amplasat fiind poziţionat într-unul dintre cele mai aglomerate cartiere din Bucureşti. Mai mult, în mall există Cora, Baumax, cinema, entertainment center şi o terasă imensă”. El nu oferă însă alte detalii despre estimările pentru această locaţie, precum numărul de clienţi sau încasările pentru primul an.

Subway a intrat pe piaţa locală la începutul lunii aprilie a acestui an cu o unitate în apropiere de Piaţa Victoriei din Capitală.

În următoarele luni urmează a mai fi deschise alte unităţi Subway în clădirea de birouri BOC din cadrul proiectului UpGround din Pipera, Bucureşti, în complexul Romarta din Piteşti, şi în Timişoara, în cadrul centrului comercial Iulius Mall deţinut de omul de afaceri Iulian Dascălu. Primele localuri din provincie ale Subway au fost deschise în alte două proiecte ale lui Iulian Dascălu, şi anume Iulius Mall Cluj şi Palas Iaşi.

AFACERI DE LA ZERO