Plecarea lui Luca de Meo (foto) de la conducerea Grupului Renault, după cinci ani de mandat, vine într-un moment-cheie pentru industria auto europeană şi pentru Dacia, marca românească pe care executivul italian a repoziţionat-o ca „pepita de aur“ a grupului. Sandero a fost în 2024 cel mai bine vândut automobil din Europa, depăşind modele precum Tesla Model Y şi VW Golf.
De Meo este cel care a transformat Dacia dintr-un brand low-cost într-un actor global cu o marjă de profit de 15% şi modele care depăşesc 30.000 de euro, precum Bigster. Sub conducerea sa, Dacia a fost integrată în strategia „Renaulution“ şi a primit propriul board, responsabil de fabricile din România şi Maroc.
În 2020, la doar câteva săptămâni după preluarea funcţiei de CEO, Luca de Meo a vizitat uzina Dacia de la Mioveni şi spunea: „Dacia este un miracol. Nimeni în industrie nu poate face atâţia bani la acel nivel.“ El a promovat extinderea gamei în segmentul compact şi tranziţia controlată către electrificare prin colaborarea cu diviziile Ampere şi Horse. În 2025, rezultatele au confirmat pariul său: cifra de afaceri a Dacia a crescut cu 7%, chiar dacă producţia s-a contractat cu 4%.
Mai mult, cu 5,6 miliarde de euro business, Automobile Dacia în România, adică uzina de la Mioveni, a atins cel mai mare prag – fără a lua în calcul de această dată producţia de motoare şi transmisii, transferate deja de doi ani către Horse.
Plecarea sa către grupul de lux Kering lasă în urmă o viziune strategică pentru Dacia. Întrebarea este dacă succesorul va continua direcţia deja trasată sau va reevalua rolul mărcii româneşti în ecosistemul Renault.