Companii

Uniunea Europeană finanţează cu 18,8 mil.euro dezvoltarea unei reţele de 252 de staţii de încărcare pentru autovehicule electrice în Europa Centrală şi de Est, inclusiv România

Uniunea Europeană finanţează cu 18,8 mil.euro...

Autor: Roxana Rosu

09.11.2017, 15:44 461

Consorţiul NEXT-E vrea să dezvolte o reţea de 222 de staţii de încărcare rapidă şi 30 ultra-rapidă pentru autovehicule electrice care să conecteze şase ţări din Europa Centrală şi de Est,inclusiv România, pe rutele principale de transport, proiectul primind o finanţare de 18,8 milioane euro de la UE.

Consorţiul este format din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika in Slovakia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON Romania), Grupului MOL (filialele din cele şase ţări participante), Hrvatska elektroprivreda din Croaţia, PETROL (în Slovenia şi Croaţia), precum şi Nissan şi BMW.

Reţeaua NEXT-E va fi interoperabilă în cadrul ţărilor participante şi va fi conectată la reţele de staţii de încărcare pentru autovehicule electrice (VE) din Europa de Vest, în vederea creării unei reţele integrate în  UE.

Partenerii din cadrul consorţiului NEXT-E au semnat astăzi un acord de finanţare cu INEA (Innovation and Networks Executive Agency), care va face posibil construirea reţelei  în Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croaţia şi România.

În luna iulie 2017, proiectul NEXT-E a fost selectat de Comisia Europeană pentru cofinanţare prin intermediul programului  Connecting Europe Facility (CEF). Consorţiul NEXT-E va primi 18,84 milioane euro în vederea implementării proiectului, aceasta fiind cea mai mare finanţare CEF acordată unui proiect privind vechiculele electrice. În cadrul acestuia, consorţiul va instala 222 de staţii de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) şi 30 de staţii de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport şi a reţelei trans-europene de transport (TEN-T). Ca o premieră absolută, călătoria pe distanţe lungi, bazată 100% pe electricitate, va fi posibilă în şase state membre, cu legături către ţările vecine.

 „NEXT-E este un proiect inovator a cărui realizare a presupus eforturi susţinute din partea industriei şi sprijin din partea Comisiei Europene. În plus, colaborarea strânsă cu alte proiecte este evidentă şi subliniază impactul semnificativ pe care îl are dezvoltarea reţelei de transport la nivel european. Obiectivul nostru este de a permite cetăţenilor să călătorească cu vehicule alimentate alternativ în întreaga Uniune Europeană", a declarat Herald Ruijters, Director, DG MOVE, Direcţia B - Investiţii, Transporturi inovatoare şi durabile, Comisia Europeană.

În prezent, staţiile de încărcare a autovehiculelor electrice sunt răspândite aleatoriu şi de multe ori nearmonizate, cu risc de suprapunere sau discontinuitate în cadrul reţelei. Proiectul NEXT-E s-a lansat pentru a face faţă acestei provocări şi pentru a crea o reţea continuă şi eficientă din punct de vedere al costurilor, care să  asigure posesorilor de automobile electrice posibilitatea de a conduce pe distanţe lungi şi de a traversa mai multe ţări.

 „În cadrul grupului E.ON derulăm mai multe proiecte la nivel european prin care  încurajăm dezvoltarea utilizării pe scară largă a automobilelor electrice, unul dintre cele mai nepoluante şi sustenabile mijloace de transport. În acest context, este esenţial să oferim posesorilor de autovehicule electrice un acces facil la staţiile de încărcare. NEXT-E este un pas important pentru conectarea României la principalele rute de transport pentru autovehiculele electrice, dar, în acelaşi timp, pentru E.ON reprezintă o oportunitate de a oferi produse şi servicii noi, prin care să vină în întâmpinarea dorinţelor şi a nevoilor clienţilor săi”, a declarat Frank Hajdinjak, director general al E.ON România.

În vederea asigurării interoperabilităţii către Vest şi creării unei reţele complet conectate, proiectul va fi coordonat alături de alte proiecte cofinanţate de către Connecting Europe Facility (CEF), ca de exemplu ULTRA-E, EAST-E şi FAST-E.

“Proiectul NEXT-E este o investiţie care rezolvă o mare provocare legată de mobilitatea electrică şi anume condusul pe distanţe lungi. Pentru prima dată, şoferii din toată regiunea vor avea acces la o reţea de încărcătoare electrice care le va permite să ajungă din Bucureşti în Praga, de exemplu, bazându-se doar pe energie electrică. Din cele 40 de staţii de încărcare din România, 21 vor reprezenta investiţii realizate de MOL, acesta fiind încă un pas pe care îl facem pentru a deveni un furnizor complet de soluţii de mobilitate”, a declarat Camelia Ene, CEO & Country Chairman MOL Romania.

Se prefigurează că instalarea staţiilor de încărcare rapidă va începe în anul 2018, în vreme ce instalarea de staţii ultra-rapidă este planificată pentru anul 2019, anticipând noua generaţie de autovehicule electrice cu autonomie extinsă. Finalizarea proiectului este estimată pentru sfârşitul anului 2020.

„Piaţa de automobile electrificate – electrice şi plug-in hybrid – se află într-o fază incipientă în România, dar se dezvoltă rapid. Deja am dublat vânzările de BMW i3 în acest an, comparativ cu 2016. Automobilul electrificat se dovedeşte o soluţie bună pentru oraşe, având în vedere impactul de mediu, eficienţa şi costurile de utilizare, dar şi experienţa unică de condus. Prin proiecte de infrastructură importante extindem potenţialul de utilizare şi în afara oraşelor şi aducem noi argumente pentru extinderea pieţei. De asemenea, proiectul NEXT-E anticipează dezvoltarea automobilelor electrice către noi segmente, precum SAV, având în vedere că aşteptăm şi o creştere  importantă de capacitate a bateriilor în anii următori”, Wolfgang Schulz, director general BMW Group România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO