Companii

Unu din patru români crede că prin vene îi curge sânge de antreprenor. Cum să porneşti un business cu câteva mii de euro

Unu din patru români crede că prin vene îi curge...

Autor: Corina Mirea

31.01.2016, 00:33 5356

Ziarul Financiar pune astfel „pe masă“ câteva modele de francize low-cost, a căror lansare pe piaţă nu costă mai mult de 25.000 de euro şi care au priză la publicul din România, respectiv atât la investitori, cât şi la consumatori.

Nu mai este niciun secret faptul că ro­mânilor care au bani puşi deoparte pentru un business le place ideea de a deţine o ca­fe­nea sau un restaurant. Practic, şi statis­ti­cile arată că HoReCa este unul dintre do­me­niile care „înghit“ cele mai multe inves­tiţii mici, de câteva zeci de mii de euro, iar străzile Ro­mâniei, în special ale oraşelor mari precum Bucureşti, Cluj, Sibiu sau Timişoara, sunt dovada clară a acestui lucru.

Acest concept a avut de suferit de pe urma crizei, având în vedere că primele chel­tuieli pe care le-au tăiat românii au fost cele cu ieşirile în oraş. România a fost însă una dintre ţările Uniunii Europene care au ieşit cel mai bine din recesiune, economia a re­venit pe plus, iar optimismul românilor a re­venit şi el. Într-o perioadă în care consu­ma­torii au prins încredere din nou să chel­tuiască bani pe altceva decât produse de strictă necesitate, cafenelele, barurile şi restau­rantele au început să „înflorească“, res­pectiv numărul lor a început să crească din nou.

Totuşi, în prezent, ca un antreprenor să aibă un business profitabil, trebuie să vină cu idei noi în piaţă, cu servicii „altfel“, în aşa fel încât să îi convingă pe românii încă precauţi cu banii lor să cheltuiască.

Un astfel de business este 5 To Go, un lanţ care vinde cafea „la pa­chet“ şi pro­duse conexe la cel mult 5 lei, în spaţii nu mai mari de 25 de metri pătraţi. Reţeaua a ajuns să nu­mere în pre­zent zece uni­tăţi, iar cos­tul unui astfel de bu­siness este de cel puţin 12.000 de euro.

Lanţul de ca­fenele 5 To Go a fost lansat pe piaţă de antre­pre­norul Radu Sa­vo­pol, care a creat brandul de puburi Old Nick, prezent în Sinaia şi în Bu­cureşti. Iniţial el s-a extins cu brandul 5 To Go direct pentru ca apoi să lanseze şi modelul de franciză, iar acum caută parteneri în toate oraşele de peste 100.000 de locuitori. Antre­prenorul deţine însă mai multe businessuri. Old Nick Bar Caffe SRL, entitatea juridică ce administrează con­cep­tul Old Nick Pub şi firma de design no.9, puse pe picioare de Radu Savopol, a avut în 2014 afaceri de peste 480.000 de euro şi a intrat pe profit (cu 50.000 de euro), după ce în anul precedent avusese pierderi de circa 43.000 de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

„Franciza 5 To Go este una ieftină pentru că activitatea se desfăşoară în spaţii mici, între şase şi 25 mp, amenajarea variind între 4 şi 500 de euro pe mp. O pondere de 90 % din aparatură se oferă în custodie de către partenerul şi furnizorul nostru de cafea.

Nivelul investiţiei pentru un 5 To Go va rămâne mereu constant, chiar dacă vom ajunge la 100 de unităţi în România“, spune Lucian Bădilă, franchise manager al reţelei de cafenele.

O altă investiţie „low-cost“, într-un domeniu conex cafenelelor 5 To Go este o franciză Fornetti, lanţ de patiserii care a depăşit pragul de 600 de unităţi deschise pe piaţa locală, din care doar una este deţinută direct de masterfrancizor. Patiseriile For­netti au luat naştere în 1997, pe piaţa din Un­garia, iar după doi ani deja ajungeau şi  pe pieţe externe. În România, compania a deschis prima unitate în urmă cu 14 ani, iar după o perioadă dificilă în criză, în iulie 2015 a reuşit să iasă din insolvenţă după ce a achitat toate datoriile către bănci şi fur­nizori şi după ce a fost cumpărătă de grupul elveţian Aryzta AG. O patiserie Fornetti costă cel puţin 500 de euro, aceasta fiind valoarea taxei de franciză, iar franci­zaţii nu trebuie să plătească redevenţă lunară şi nici să contribuie la bugetul de mar­keting al com­paniei. Francizatul trebuie însă să gă­sească un spaţiu comercial cu vad bun pentru a vinde cât mai multe pateuri şi pro­duse de patiserie şi să investească în amenajarea lui.

Domeniul HoReCa nu este însă singurul care oferă investitorilor posibi­li­tatea de a avea businessuri ieftine. Pentru cei pasionaţi de design, franciza Hansen Office Design costă între 5.000 şi 7.000 de euro, iar investiţia totală în lansarea businessului variază între 15.000 şi 20.000 de euro. „Suntem creatori de spaţii de lucru care inspiră. De aceea, credem că un scaun este mai mult decât un scaun şi un birou este mai mult decât un birou“, aşa îşi prezintă oficialii Hansen Office Design businessul.

Un alt business conex celui al Hansen este Re/Max, o reţea de agenţii imobiliare care caută parteneri pentru expansiune într-o perioadă în care sectorul imobiliar îşi revine din criză. Atât oficialii din segmentul de office, cât şi din cel rezidenţial sunt „entuziaşti“ şi vorbesc despre o revenire a cererii, astfel că o franciză a Re/Max poate fi un business adaptat pieţei.

Pentru antreprenorii care nu au abilităţi de vânzător, atât de necesare în sectorul imobiliar, şi care nu au nici pasiune pentru cafea spre exemplu, există şi alte businessuri pe care le poţi porni la drum cu „doar“ 25.000 euro. Un astfel de exemplu este Bricks 4 Kidz, o reţea de centre de educaţie nonformală lansată în Statele Unite şi care în 2008 a început expansiunea interna­ţio­nală.

 
Ziarul Financiar a lansat împreună cu compania de consultanţă Inventure Franchise Consulting în luna decembrie a anului trecut a doua ediţie a Catalogului francizelor din România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO