Companii

Ursus a semnat cel mai mare contract de sponsorizare din istoria fotbalului. Ce pierde Bergenbier?

Ursus a semnat cel mai mare contract de sponsorizare din istoria fotbalului. Ce pierde Bergenbier?
15.01.2009, 18:48 580

Pentru acest contract s-au luptat anul trecut trei branduri de bere, respectiv Bergenbier (InBev Romania), cel care a fost sponsorul echipei nationale de fotbal in ultimii zece ani, Golden Brau (detinut de Heineken Romania), ambele situate pe segmentul mainstream, si Ursus (Ursus Breweries), brand situat pe segmentul premium.

"S-a facut un studiu in mai multe tari din Europa si s-a ajuns la concluzia ca exista o legatura directa intre echipa nationala de fotbal si brandul de bere care o sponsorizeaza, deoarece brandurile care au sponsorizat o echipa nationala de fotbal au ajuns numarul unu sau doi in piata", declara Alexandru Badila, managing director al Publicis, agentie de publicitate din al carei portofoliu face parte brandul Ursus de mai bine de opt ani.
Acelasi lucru s-a intamplat si in Romania, deoarece pentru Bergenbier, primul jucator din piata locala care "s-a implicat in fotbal", statutul de sponsor al echipei nationale a insemnat "iesirea din anonimat", dupa cum spunea pentru ZF Mihai Ghyka, fostul CEO al InBev Romania.
"Fotbalul a fost in anii urmatori pilonul emotional al comunicarii cu consumatorul", spunea Ghyka. Potrivit jucatorilor din industria berii, consumatorii si cumparatorii de bere sunt in proportie de 86% de sex masculin, iar in urma cercetarilor de piata s-a concluzionat ca sportul preferat al barbatilor este fotbalul.
"Berea are anumite ocazii de consum, iar in afara de petrecerile ocazionale, zilele de nastere si anumite sarbatori, o ocazie importanta de consum o reprezinta meciurile de fotbal, cand pe langa alune, popcorn si snacks, cel mai des romanii consuma bere", a adaugat Badila. In timpul unui campionat de fotbal, vanzarile unui brand de bere care are incheiat un contract de sponsorizare al unui campionat sau al echipei nationale de fotbal pot inregistra cresteri de pana la 25% fata de aceeasi perioada a anului precedent, cand nu a existat o competitie de acest gen.
 Ursus Breweries are in acest moment doua branduri a caror imagine este strict legata de lumea fotbalului, Timisoreana, cel mai vandut brand de bere de pe plan local in 2008 si sponsorul Cupei Romaniei, si Ursus, cel de-al doilea cel mai vandut brand de bere din HoReCa (hoteluri, restaurante, catering etc.) in 2008 si sponsorul echipei nationale de fotbal.
Asocierea cu fotbalul a brandului Timisoreana, situat pe segmentul mainstream, impreuna cu lansarea acestei marci in ambalaj PET au condus la o ascensiune puternica a acestui brand incepand cu anul 2006.
In prezent, Ursus Breweries este producatorul cu cea mai mare cifra de afaceri din industria berii, ruland la nivelul anului 2007 afaceri de peste 270 de milioane de euro.
Ceea ce ii lipseste filialei locale SABMiller in acest moment sunt cateva procente de cota de piata necesare pentru a deveni liderul pietei locale a berii, iar castigarea celui mai ravnit contract din industria berii ar putea fi instrumentul necesar pentru implinirea acestui obiectiv.
Ursus Breweries este inca de anul trecut producatorul de bere cu cele mai mari investitii in publicitate, acesta alocand promovarii peste 50 de milioane de euro rate-card in perioada ianuarie-septembrie 2008, potrivit informatiilor Alfa Cont, in timp ce InBev a fost cel de-al treilea investitor al pietei, cu 31,8 milioane de euro. Bugetul rate-card este insa facut in asa fel incat sa fie netransparent, ca urmare a clauzelor de confidentialitate, de aceea bugetul anual net de promovare al unui berar este estimat intre 15 milioane de euro (bugetul producatorului Tuborg, United Romanian Breweries Bereprod in 2008) si 20 de milioane de euro, jumatate din aceasta suma fiind alocata strict promovarii media.
 
"Batalia" pe Nationala
 
Contractul de sponsorizare al echipei nationale de fotbal este un contract ravnit de producatori, in primul rand deoarece poate aduce brandului cresterea notorietatii si a cotei de piata.
Spre deosebire de o echipa de club, vulnerabila la zvonurile negative, echipa nationala reprezinta tara in sine si nu poate afecta imaginea brandului. In plus, are o implicare care poate fi exploatata foarte eficient de producatorii de bere prin editii limitate, evenimente speciale si campanii de promovare.
"S-a facut un studiu in mai multe tari din Europa si s-a ajuns la concluzia ca exista o legatura directa intre echipa nationala de fotbal si brandul de bere care o sponsorizeaza, deoarece brandurile care au sponsorizat o echipa nationala de fotbal au ajuns numarul unu sau doi in piata", declara Alexandru Badila, managing director al Publicis, agentie de publicitate din al carei portofoliu face parte brandul Ursus de mai bine de opt ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO