Companii

Ursus închide şi fabrica de bere din Cluj. Berile Ursus şi Azuga vor fi produse la Buzău, Timişoara şi Braşov

Ursus închide şi fabrica de bere din Cluj. Berile Ursus şi Azuga vor fi produse la Buzău, Timişoara şi Braşov

Autor: Ioana David, Laurentiu Cotu

18.11.2010, 23:53 157

"Închiderea fabricii de la Cluj este o decizie grea, însăcondiţiile economice dificile şi scăderea consumului pe piaţa beriine-au făcut să luăm această măsură. Previziunile economice actualerămân pesimiste în legătură cu revenirea pieţei pe termen scurt şimediu. Capacitatea actuală de producţie a Ursus Breweries, în celepatru fabrici de bere din România, este mai mare decât poatesusţine evoluţia pieţei în contextul economic existent"', adeclarat Gary Whitlie, preşedintele Ursus Breweries.

Whitlie a fost prezent ieri la Cluj-Napoca la o discuţie cupresa locală, în timp ce în Bucureşti, la aceeaşi oră,vicepreşedintele de marketing al producătorului, Grant McKenzie,stătea de vorbă cu jurnaliştii.

Cei doi oficiali au răspuns "no comment" la mai multe întrebărilegate de capacitatea de producţie a fabricilor din România, deponderea producţiei fabricii din Cluj în total, dar şi de valoareaplăţilor compensatorii oferite angajaţilor. Producţia fabricii dinCluj va fi transferată la celelalte trei unităţi ale companiei dinBuzău, Timişoara şi Braşov.

"Conform politicii companiei, nu oferim specificaţii desprecapacităţiile de producţie ale fabricilor din ţară, astfel că nu văpot spune la ce capacitate funcţionăm în prezent", a spus GaryWhitlie la Cluj.

Britaniculcare a preluat conducerea producătorului de bere în luna iunie dinacest an a precizat însă că fabrica din Cluj are costurile deoperare cele mai mari dintre toate facilităţile de producţie alecompaniei şi "este localizată în centrul oraşului, ceea ce face maidificil de administrat din punct de vedere logistic''.

Ursus Breweries a închis anul trecut şi fabrica de bere Azuga laşase luni de la achiziţia pachetului majoritar al fabricii, deciziepe care Grant McKenzie, vicepreşedintele de marketing al companiei,a pus-o pe seama faptului că standarele de producţie erau mult subnivelul celor ale multinaţionalei. "Situaţia de la Azuga estefundamental diferită (de Cluj - n. red.). Aici nu am produs niciosticlă", a explicat McKenzie.

La Azuga era produs brandul cu acelaşi nume şi lucrau160 de angajaţi.

Întrebat dacă nu îşi induc în eroare consumatorii prin faptul căbranduri precum Azuga sau Ursus nu mai sunt produse în locuriletradiţionale şi de care îşi legau practic numele, McKenzie arăspuns: "Nu a fost în intenţia noastră să legăm brandul de Cluj.(...) Celelalte facilităţi de producţie sunt echipate pentru areproduce gustul din aceste locaţii. Dacă un BMW nu este făcut înGermania, acest lucru nu înseamnă că nivelul de calitate este mairedus".

În momentul de faţă la fabrica din Cluj lucrează 161 deangajaţi, în urma închiderii fabricii 150 de persoane vor fidisponibilizate. "Angajaţii vor primi pachete compensatorii, precumşi sprijin pentru reorientarea profesională. Este un proces normalde optimizare a locurilor de muncă şi de reducere a costurilor".

Ursus Breweries intenţionează să deschidă în vara anului viitoro mini-facilitate de producţie a berii în locaţia actuală afabricii din Cluj, unde se vor produce specialităţi de bere Ursus,iar unitatea va include un restaurant şi un bar.

"Piaţa de bere a fost serios afectată de criza economică. Înultimele 12-18 luni scăderea a fost de 25%. Consumul nu ne aşteptămsă revină la nivelul din 2007-2008 mulţi ani de acum încolo", aspus Grant McKenzie.

Potrivit lui McKenzie, piaţa din România a fost cea mai afectatădin regiune în condiţiile în care este şi cea mai volatilă. Înprimul semestru din acest an vânzările de bere au scăzut cu 7%,potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la INS, în timp ceîn trimestrul al treilea piaţa a stagnat, potrivit aceleiaşi surse,după două luni de vară - iulie şi august - în care consumul de berea revenit pe un trend ascendent, cu un plus de 6%, respectiv 7%.

Pe de altă parte, rapoartele gigantului sud-african SABMiller,proprietarul Ursus Breweries, au arătat că în mai puţin de doi aniRomânia trece de la una dintre pieţele cu creşteri record pentrugrup (18% - în anul fiscal 2008) la piaţa cu cea mai mare scădere avolumelor vândute între subsidiarele SABMiller din Europa în anulfiscal 2009, cu un declin al vânzărilor în volum de 13%, laaproximativ 5,1 milioane de hectolitri.

În urma acestor rezultate, cifra de afaceri a subsdiareiSABMiller a stagnat în lei şi a înregistrat o scădere de peste 12%în euro, la 1,2 mld. lei (284,2 mil. euro), iar profitul net s-aredus semnificativ, la 20,6 mil. lei (4,8 mil. euro) faţă de 146,2mil. lei (39,7 mil. euro) cât obţinea cu un an în urmă, potrivitdatelor Registrului Comerţului.

Fabricile din Haţeg, Azuga, Blaj Şi Cluj, închise

Bilanţul ultimilor doi ani în această industrie arată că aproape520 de oameni au rămas fără locuri de muncă, trei fabrici de berecu tradiţie din Haţeg (Hunedoara), Azuga (Prahova) şi Blaj (Alba)şi alte două de dimensiuni mici din Galaţi şi Ialomiţa au fostînchise. Astfel, numărul de centre de producţie de bere a maiscăzut cu 5 unităţi, în condiţiile în care în 2008 mai funcţionauîn România în jur de 20 din cele 125 de fabrici active în anul1994, potrivit datelor Asociaţiei Berarii Europei.

Dacă România mai are mai puţin de 20 de fabrici de bere dupăcele trei închideri din ultimul an, în Cehia sunt peste 125 deberării, în Polonia 70, iar în Ungaria 55, potrivit datelorAsociaţiei Berarii Europei, care citează un studiu Ernst &Young din anul 2009.

n Prima multinaţională care a anunţat că va închide o fabrică înperioada de criză a fost SABMiller, proprietarul Ursus Breweries,care după ce a cumpărat în ianuarie 2009 producătorul Bere Azuga

s-a hotărât în iunie să închidă centrul de producţie care generavânzări anuale de sub 200.000 de hectolitri şi a renunţat la 160 deangajaţi.

n În octombrie anul trecut Heineken a decis să închidă secţiilede malţ de la Haţeg, Craiova şi Miercurea-Ciuc unde lucrau

60 de oameni. La Haţeg, în judeţul Hunedoara - unde "s-a născut"brandul Haţegana, închiderea secţiei de malţ a fost urmată la doartrei luni de decizia de a renunţa şi la producţia de bere, aproape100 de angajaţi rămânând fără loc de muncă. Unitatea producea750.000 de hectolitri de bere sub brandurile Haţegana, Bucegi şiGolden Brau, adică peste 12% din vânzările companiei.

n Mai recent, producătorul Bergenbier a decis să închidă fabricade bere de la Blaj, în care lucrau 170 de oameni, în condiţiile încare producţia de bere a fost sistată temporar din octombrie anultrecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO