Companii

Vanzarile de bere, bauturi racoritoare si cafea au atins 1,5 miliarde de euro, cu o treime mai mult ca in 2006

Vanzarile de bere, bauturi racoritoare si cafea au atins 1,5 miliarde de euro, cu o treime mai mult ca in 2006

Vanzarile de alimente si bauturi inregistreaza cresteri anuale de doua cifre

21.03.2008, 15:39 74

Cele mai mari zece segmente din comertul alimentar au totalizat vanzari de aproape doua miliarde de euro anul trecut, nivel similar cu afacerile cumulate ale celor mai mari zece distribuitori de bunuri de larg consum din Romania sau cu cifra de afaceri a Metro Group pe piata locala in 2007.
Ritmurile de crestere cele mai importante din clasamentul mentionat au fost inregistrate anul trecut de uleiuri, care si-au dublat vanzarile fata de 2006 pe fondul cresterii pretului, de bauturile still drink (sucuri plate cu continut de fruct sub 25%) si de apa minerala, ultimele doua categorii fiind sustinute de canicula din sezonul estival.
Vanzarile de bauturi racoritoare in comertul romanesc au ajuns anul trecut aproape de un miliard de euro, valoare care include apele minerale dar nu si sucurile cu continut ridicat de fructe, precum nectarurile.
Comparativ cu 2006, piata de profil a crescut cu circa 44%, impulsionata de cresterea veniturilor si de temperaturile foarte mari din sezonul cald. Cel mai mult a crescut segmentul still drink, cu o rata de 60,4%, ajungand aproape de 150 mil. euro la nivelul lui 2007.
Canalele de distributie care au intrat in analiza Nielsen au fost hipermarketurile si supermarketurile, magazinele alimentare, chioscurile si benzinariile.
Cu toate ca piata locala a berii a ajuns la un nivel foarte ridicat al consumului pe cap de locuitor, comparativ cu tarile europene, vanzarile in retail sunt pe un trend ascendent, inregistrand anul trecut o rata de crestere de 36,5% fata de perioada anterioara, arata datele Nielsen.
Incluzand si canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), consumul de bere este estimat de InBev, al treilea jucator din piata, la 95 de litri pe cap de locuitor la nivelul acestui an.
Si vanzarile de cafea au avut o rata importanta de crestere in retail, de aproximativ 24% in perioada mentionata, conform Nielsen, care estimeaza piata de profil la 245 mil. euro.
Aceasta are inca potential de crestere, tinand cont ca Romania era in 2006 pe ultimul loc din UE (inclusiv statele in curs de aderare) la consumul de cafea pe cap de locuitor, cu o medie de 2,35 de kilograme per capita, potrivit unor statistici ale Organizatiei Internationale a Cafelei bazate pe volumul importurilor.
Bauturile nu au fost singurele categorii de produse care au impulsionat piata de food & drinks in 2007. Toate cele zece segmente din clasament au fost pe un trend ascendent, insa cel mai mult s-au majorat vanzarile de uleiuri.
Cresterile de pret la ulei s-au resimtit cel mai mult incepand cu a doua jumatate a anului trecut. Pe plan local, seceta a fost principala cauza, alte elemente care au influentat evolutia preturilor la uleiuri vegetale in Romania fiind cresterea preturilor materiilor prime la nivel mondial, cat si deciziile mai multor producatori autohtoni de uleiuri vegetale de a-si redirectiona afacerile spre fabricarea de biodiesel.
Salamurile, un subsegment al pietei mezelurilor, care are o valoare similara cu cea a pietei de apa minerala, au inregistrat vanzari de 227,3 mil. euro anul trecut, ceea ce reprezinta un plus de 33,8% fata de 2006.
La randul lor, tabletele de ciocolata si-au continuat cresterea si in 2007 intr-un ritm de 19,5%, acest segment ajungand la aproape 118 mil. euro, conform studiului citat.
Pe ultimele locuri in clasamentul celor mai mari segmente din piata food & drinks se afla iaurturile si guma de mestecat, acestea avand valori apropiate, in jurul a 110 mil. euro. Ratele de crestere au fost insa diferite: vanzarile de guma de mestecat s-au majorat anul trecut cu 30,4% fata de 2006, iar iaurturile au raportat o crestere de 21,4% in acelasi interval.
Clasamentul se schimba daca luam in calcul si bunurile nealimentare, pe primul loc fiind in acest caz tigarile.
Tigarile au reprezentat in anul 2006, ca si in perioada anterioara, cea mai mare piata de bunuri de larg consum, cu o valoare de circa 4,3 miliarde de lei (1,22 miliarde euro), in crestere cu aproximativ 15% fata de 2005, conform unor date comunicate anterior de Nielsen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO