Companii

Vânzările dealerilor auto au depăşit cu 30% înmatriculările în primele cinci luni. Cum explică importatorii

Vânzările dealerilor auto au depăşit cu 30% înmatriculările în primele cinci luni. Cum explică importatorii

Autor: Bogdan Alecu

05.07.2011, 00:07 1135

Creşterea ponderii vânzărilor de flote din totalul vânzărilorunei mărci, caz în care nu toate maşinile sunt înmatriculate înacelaşi timp, întârzierea înmatriculării de către persoanelefizice, care trebuie să achite taxa de poluare sau înregistrareavânzărilor la finele lunii anterioare sunt principalele motivepentru care există în prezent un decalaj între vânzările raportatecătre Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile(APIA) şi înmatriculările de la Poliţie, potrivit jucătorilor dinpiaţa auto.

Cu toate acestea, decalajul dintre vânzările de autoturisme şiînmatriculări a ajuns în primele cinci luni ale acestui an laaproape 30% din total vânzări, conform unei analize a ZF, cea maimare diferenţă din ultimii ani.

Spre comparaţie, în 2007 diferenţa era de doar 1%, iar în 2008înmatriculările au depăşit cu mai bine de 18.000 de unităţivânzările. La acea vreme anunţul legat de creşterea taxei depoluare de la 1 ianuarie 2009 pentru maşinile cu motoare de peste2,0 litri a determinat dealerii să înmatriculeze stocurile dejaexistente şi implicit să achite taxa în vechea formă. În 2009, anulîn care cei mai mulţi dealeri au oferit atât discounturi de până la50% pentru a reduce stocurile din curte, dar şi anul în care mulţiau apelat la vânzarea de maşini în afara ţării în condiţiile uneipieţe locale aflate în cădere liberă, diferenţa dintre numărulmaşinilor vândute şi cel al înmatriculărilor a depăşit pragul de12%. Oficialii APIA nu au oferit nicio explicaţie cu privire ladiferenţa dintre vânzări şi înmatriculări în acest an până laînchiderea ediţiei.

George Kyriazis, directorul general al Toyota România, declarapentru ZF că "este regretabil că încă regăsim cifre crescuteartificial, declarate la APIA de către distribuitorii locali devehicule. În momentul în care comparăm datele APIA cu celefurnizate de DRCPIV ne dăm seama cu uşurinţă care sunt companiilecare comunică cifre false, care includ şi exporturile". În cazulToyota în primele 5 luni ale acestui an s-au raportat ca fiindvândute cu 14% mai multe maşini decât înmatriculate, adică 126 deautovehicule dintr-un total de peste 900.

Explicaţiile importatorilor în ceea ce priveşte diferenţa oreprezintă amânarea momentului înmatriculării maşi­niiachiziţionate. "Diferenţa semnalată provine în primul rând dinfaptul că majoritatea livrărilor sunt înregistrate în ultimele zileale lunii, existând astfel un decalaj între achiziţie şiînmatriculare, care poate ajunge la câteva luni", a declarat LauraAntonov, directorul de marketing al Citroën România. Diferenţadintre înma­tri­culările şi vânzările Citroën este de 45% dinvânzări, sau aproape 400 de autovehicule.

Un alt motiv invocat de importatori este vânzarea de flote, caresunt înmatriculate fie luna următoare livrării, fie pe o perioadămai lungă de timp. "În luna mai s-a livrat o flotă de 200 demaşini, care a fost înmatriculată în iunie. Aşa se explicădecalajul. Nu s-au vândut maşini în afara ţării", au subliniatoficialii Nissan România.

O diferenţă de puţin peste 30% între vânzări şi înmatriculări aînregistrat şi marca Dacia, decalaj care a existat şi anul trecut,acesta fiind pus pe seama programului "Rabla", existând o perioadămai mare de timp între achitarea maşinii şi înmatriculareaefectivă. De la demararea programului "Rabla", pe data de 18 martieşi până la finele lunii iunie Dacia a vândut aproape 2.800 demaşini în cadrul programului de casare, conform statisticilorAdministraţiei Fondului pentru Mediu, în timp ce vânzările totalesunt de peste 8.000 de maşini la nivelul pieţei.

AFACERI DE LA ZERO