Companii

Vânzările touroperatorilor români în Grecia au scăzut cu până la 7%, din cauza crizei din vară

Vânzările touroperatorilor români în Grecia au...

Autor: Alina Oprea

12.11.2015, 11:51 207

Grecia este, de mai mulţi ani, una dintre cele mai căutate destinaţii pentru turiştii români, iar pentru unele agenţii de turism pachetele vândute către insulele elene reprezintă peste 50% din totalul afacerilor. O parte dintre turiştii români care au evitat Grecia s-au reorientat către destinaţii din Turcia sau chiar către litoralul românesc, anunţă companiile din domeniu. Conform acestora, după câteva săptămâni de incertitudini nivelul rezervărilor pentru Grecia şi-a revenit.

"Grecia a scăzut cu 7% faţă de anul anterior. Nu era prevăzut, dar din cauza problemelor pe care le-au avut, la noi a scăzut cu 7%. Anul acesta Grecia a reprezentat 59% din toate charterele verii. Au existat două-trei săptămâni în care a scăzut numărul de rezervări. Poate la nivelul nostru am pierdut circa 1.000 de clienţi. Per total, la noi Grecia a rămas pe primul loc în cele mai căutate destinaţii, mai vindem Spania şi Turcia. Anul trecut, Grecia era 66% din charterele vândute, iar acum e 59% din tot ce operăm noi, iar Turcia, în schimb, a crescut de la 23% la 30%. Deci am putea spune că acei 7% s-au reorientat către Turcia. Spania ne-a crescut doar un procent, de exemplu. Şi litoralul românesc a crescut. Bulgaria vindem foarte puţin, a scăzut, românii au început să îşi rezerve singuri vacanţa direct acolo. Spectaculos nu creşte nicio destinaţie, însă. Dar a fost primul an în care am operat Dubaiul 12 luni pe an, înainte nu prea făceam operare pe timpul verii", a declarat pentru MEDIAFAX Dan Goicea, proprietarul turoperatorului Cocktail Holidays.

La rândul său, grupul Eurolines a înregistrat o scădere de 4-6% a vânzărilor de pachete de vacanţă pentru Grecia.

"Avem chartere pe şapte insule din Grecia, cumulând anual un număr de peste 6.000 de locuri pe aceste zboruri. Perioada Grexit-ului a avut un recul şi asupra vânzărilor. Din datele pe care le avem, a fost o scădere între 4 şi 6%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Turiştii, s-au orientat către alte destinaţii, au crescut foarte mult cifrele pe Turcia, şi nu numai la noi, în general la marii touroperatori care au avut acest produs pe piaţă. Turcia a crescut cu peste 10%, ceea ce e considerabil. Eu cred că turiştii au fost puţin temători, apoi lucrurile şi-au revenit. Noi am avut o sincopă timp de trei săptămâni. Lumea venea să cumpere Grecia, dar am dus muncă de lămurire să-i convingem că nu s-a întâmplat nimic. Lucrurile şi-au revenit, dar această scădere ne-a urmărit până la sfâşitul sezonului. Nu am mai putut să recuperăm acei 4%", a declarat pentru MEDIAFAX Nicolae Lech, director general Nova Travel, touroperatorul grupului Eurolines.

De asemenea, oficialii Mareea, touroperator care vinde preponderent vacanţe de vară, afirmă că cererea de vacanţe pentru destinaţia Grecia (fie pe insule, fie pe continent) a scăzut din cauza evenimentelor de la Atena, iar problemele interne din această ţară au afectat industria turistică în mod evident. Cea mai grea perioadă, spun aceştia, a fost în perioada referendumului de la începutul lunii iulie.

"În perioada Early Booking (ianuarie - martie 2015), a fost o creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă din 2014. În perioada vârfului de sezon (iulie 2015), cererea a fost ponderată, pe de o parte de creşterea din Early Booking, iar pe de altă parte de evenimentele politice şi economice din Grecia, astfel încât putem spune că scăderea acestei destinaţii din vară 2015 a fost resimţită şi de Mareea la nivelul de impact din întreaga piaţă românească. Problemele interne din Grecia au afectat industria turistică în mod evident, iar cea mai grea perioadă a fost în preajma referendumului desfăşurat pe 5 iulie. La începutul acelei luni din vârf de sezon, am avut semnale cât se poate de clare că turiştii români aşteaptă să vadă ce se întâmplă în Grecia. Efectul concret a fost exact acesta: solicitările pentru vacanţe (pe continent sau în insule) au înregistrat o scădere determinată categoric de derularea evenimentelor de la Atena", a spus Marius Usturoiu, director general şi proprietar al agenţiei de turism Mareea.

Acesta menţionează că a monitorizat atent ce s-a întâmplat cu celelalte destinaţii pe fondul crizei greceşti. "Am avut şi o surpriză. Mai exact, dacă ne aşteptam ca România să atragă cei mai multi turişti dintre aceia care au renunţat la Grecia - şi asa s-a întâmplat, surpriza a fost să avem cereri peste aşteptări pentru Bulgaria, în condiţiile în care această destinaţie este pe un trend descendent în ultimii ani. Procentual, situaţia solicitărilor recuperate de pe destinaţia Grecia arată astfel: litoralul românesc: 50%, Bulgaria: 30%, Turcia: 10% şi Spania: 10%", a spus Usturoiu.

Potrivit acestuia, Grecia rămâne, în condiţii normale de piaţă, o destinaţie căutată de români, fapt confirmat inclusiv de solicitările pentru vara lui 2016. "Pe măsură ce situaţia acolo s-a stabilizat, aici cererile au reintrat pe un trend ascendent, aşa încât în prima lună de Early Booking 2016, respectiv luna octombrie 2015, în care discount-urile au fost de până la 45%, aproximativ 15% dintre solicitările primite au fost pentru destinaţia Grecia", a adăugat reprezentantul Mareea.

El menţionează totodată că Bulgaria, în pofida acestui procent surprinzător din cererile revenite de pe Grecia în vară, nu reuşeşte să se apropie de statutul de destinaţie-vedetă pe care l-a avut în România pentru mai mulţi ani.

"Din semnalele pe care le avem din piaţă, se desprind doi factori determinanţi pentru care Bulgaria nu mai este la fel de solicitată ca în anii trecuţi: calitatea serviciilor All Inclusive este în scădere, iar preţurile pachetelor sunt în creştere. Chiar dacă nu mai atinge nivelul vânzărilor din ultimii ani, Bulgaria ne-a surprins la începutul perioadei Early Booking (octombrie 2015) cu o creştere de aproximativ 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2014. Rămâne de văzut în ce măsură va reuşi Bulgaria să revină în topul preferinţelor, în contextul în care litoralul românesc îşi poate consolida poziţia de lider pentru următorii ani dacă hotelierii de aici, în ansamblul lor, îşi vor optimiza mai bine produsul turistic, atât din punct de vedere al conţinutului (All Inclusive, divertisment, etc.), şi al politicilor comerciale, cât şi al comunicării cu agenţiile de turism şi cu clienţii", a adăugat Usturoiu.

Oficialii Christian Tour spun însă că touroperatorul nu a resimţit nicio influenţă negativă a evenimentelor economice-politice în cererea şi vânzarea pachetelor turistice în Grecia.

"Cererea pentru Grecia a fost în creştere anul acesta. Am crescut şi numărul de chartere săptămânale şi toate au fost foarte pline. Remarcabilă este şi creşterea pentru pachetele cu autocarul. Destinaţii precum Thassos, Corfu sau Lefkada au fost sold out cu mult timp înainte de plecare. Motivul este datorat în mare parte faptului că în Grecia se găsesc toate tipurile de unităţi de cazare (de la apartamente şi vile ieftine, până la resorturi de lux), există foarte multe activităţi şi tipuri de excursii opţionale care pot fi efectuate, dar mai ales grecii au şi-au dezvoltat serviciile all inclusive, acestea fiind cele mai căutate de către familiile cu copii. Având în vedere că charterele noastre au fost aproape pline tot sezonul, nu am resimţit nicio influenţă negativă a evenimentelor economice-politice în cererea şi vânzarea pachetelor turistice în Grecia. Faptul că avem contracte semnate cu hotelierii şi furnizorii de servicii turistice la sol din Grecia, pe mai multe sezoane, ne-a ajutat să avem siguranţă preţurilor şi mai ales a respectării tuturor angajamentelor pe care le-am promis clienţilor noştri, chiar dacă aceştia au achiziţionat vacanţele în perioada de Early Booking (cu mai bine de 6-8 luni înaintea călătoriei)", a declarat Marius Pandel, directorul general Christian Tour.

Acesta afirmă că dintre turiştii care au ales o altă destinaţie decât Grecia pentru vacanţa de vară, cei mai mulţi au fost din rândul celor doritori să descopere şi alte destinaţii şi locuri noi, dar şi să diversifice tipul de vacanţă.

"De-a lungul sezonului estival 2015 nu am înregistrat retrageri sau mutări de pe o destinaţie pe alta. Cei care au călătorit anterior în Grecia şi au dorit să experimenteze şi alte locaţii s-au orientat cel mai mult către Antalya sau Spania", precizează Pandel.

În ceea ce priveşte Bulgaria, directorul Christian Tour spune că cererea a fost într-un uşor declin datorită reorientării turiştilor către destinaţii mai îndepărtate, unde pot călători cu avionul.

Preşedintele ANAT, Aurelian Marin, vorbeşte şi el de scăderile înregistrate de cererile pentru Grecia.

"Ne-am speriat destul de tare în perioada respectivă. Undeva în jur de 25 iunie a început agitaţia, motiv pentru care au existat două sau trei săptămâni în care rezervările au fost într-o oarecare stagnare. Este evident, pe fond emoţional, au fost turişti care au preferat să mai aştepte un pic să vadă ce se întâmplă şi apoi rezervările şi-au revenit, pentru că oamenii şi-au dat seama că, în realitate, lucrurile sunt safe (sigure, n.r.) şi finalul de sezon a fost bun pentru Grecia. Ne-am bucurat că s-a întâmplat aşa, pentru că avem colegi touroperatori de Grecia au investit sume foarte mari acolo. Ce s-a pierdut în iunie s-a recuperat ulterior la sfârşit de august, început de septembrie", a declarat Marin.

La rândul său, Răzvan Pascu, consultant marketing turistic, precizează că timp de circa două săptămâni turiştii evitau să mai facă rezervări sau să opteze pentru o vacanţă în Grecia. Influenţa problemelor economice din Grecia s-a văzut într-o încetinire a creşterii numărului de români care doreau să îşi facă vacanţa pe o insulă grecească. A fost o perioadă de maxim două săptămâni în care autocarele sau avioanele spre insule nu au mai fost pline şi în care românii se întrebau dacă este sigur sau nu să călătorească în Grecia.

"Comparativ cu vara trecută, aş spune că a crescut foarte puţin numărul celor ce şi-au făcut vacanţa în Grecia, dar nu a crescut la adevăratul potenţial. Încetinirea creşterii a fost generată de probleme economice ce au apărut în plin sezon turistic, când, pe o perioadă de vreo 2 săptămâni turiştii evitau să mai facă rezervări sau să opteze pentru o vacanţă în Grecia. Treptat, pe măsura ce alţi români care îşi făceau vacanţa în Grecia comunicau că nu sunt afectaţi absolut deloc, panica s-a risipit şi lucrurile au revenit la normal, inclusiv în ceea ce priveşte rezervările. Grecia este şi va fi o destinaţie cerută. Are un potenţial enorm prin simplu fapt că «mersul în Grecia» nu înseamnă aceeaşi plajă sau aceeaşi staţiune. Înseamnă sute de kilometri de plajă, zeci de staţiuni, nenumărate insule. Diversitatea aceasta îmi oferă convingerea că Grecia va continua să fie una dintre destinaţiile de vară preferate ale românilor", a spus Pascu.

În luna iunie, zona euro se pregătea pentru intrarea Greciei în incapacitate de plată, după ce a refuzat să prelungească finanţarea ţării. Băncile din Grecia au fost închise pentru mai multe zile şi au fost introduse restricţii privind retragerile de numerar de la bancomate.

Autorităţile de la Atena şi reprezentanţii zonei euro au încheiat însă în august un acord pentru un nou program de susţinere, în valoare de 86 de miliarde de euro, condiţionat de măsuri de reformă şi reducerea cheltuielilor.

În Grecia, turismul aduce cele mai mari venituri la bugetul statului, dar sectorul a fost afectat de instabilitatea politică şi problemele economice, în condiţiile în care în acest an au avut loc nu mai puţin de trei scrutinuri - alegeri generale în ianuarie, referendum în iulie şi alegeri anticipate în septembrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO