Companii

Vechii executivi din businessul Dorna au pus pe picioare fabrica Aqua Carpatica

Vechii executivi din businessul Dorna au pus pe picioare fabrica Aqua Carpatica
23.08.2010, 23:58 2984

Aqua Carpatica, cel mai nou business al omului de afacerielveţian de origine elenă Jean Valvis, cel care a creat brandurileDorna şi LaDorna Lactate aflate acum în portofoliul unormulti­naţionale, va aduce în luna septembrie pe piaţa apelorminerale un competitor nou pentru Dorna.
La opt ani după vânzarea apelor Dorna, Poiana Negri şi Izvorul Albcătre compania grecească Coca-Cola Hellenic, Valvis revine cu unpariu nou în industria apelor minerale: un brand premium, AquaCarpatica, pe care vrea să-l ducă şi la export. El are însă alăturiaceiaşi oameni-cheie care l-au ajutat să dezvolte cele douăbusinessuri prin care elveţianul a devenit unul dintre cei maibogaţi antreprenori locali: Dorna Apemin şi LaDorna Lactate. Celcare coordonează proiectul Aqua Carpatica este Stelian Chiforescu,prim-vicepreşedintele gru­pului Valvis Holding şi directorulfabricii de apă din Panaci (judeţul Suceava). El este unul dintremanagerii cu care Jean Valvis colaborează încă din 1994, cândacesta ocupa poziţia de vicepreşedinte la îmbuteliatorul de apeDorna Apemin, precum şi fost asociat al omului de afaceri elveţianîn businessul LaDorna Lactate (companie vândută în 2008 cătregrupul Lactalis).
Chiforescu este şi acţionar minoritar al companiei CarpathianSprings din Vatra Dornei care va lansa Aqua Carpatica, alături deCornel Popa, un alt partener al lui Valvis din anul 1994, potrivitunor informaţii publicate în Monitorul Oficial.

Producţia a demarat în august
"Fabrica Aqua Carpatica are deja o linie funcţională pe care setestează produse, iar inaugurarea oficială va avea loc înseptembrie", au declarat repre­zentanţii Primăriei comunei Panacidin judeţul Suceava. Reprezentanţii Aqua Carpatica nu au oferitinformaţii pe acest subiect.
Unitatea de producţie va avea două linii de îmbuteliere în momentulinau­gurării, una pentru PET, iar cealaltă pentru ambalaje dinsticlă, potrivit datelor furnizate anterior de companie. Investiţiaîn acest greenfield este estimată la aproape 10 mil. euro.
În momentul în care a anunţat pro­iectul de lansare a AquaCarpatica, în urmă cu aproximativ un an, Valvis a pre­cizat căplanifică investiţii de circa 12 mil. euro în construirea fabricii,crearea brandului şi promovarea acestuia în primul an de lalansare.
Aceasta este a doua mare provocare a lui Valvis din industriaapelor minerale: în 1994 el a pus pe picioare compania DornaApemin, vândută după opt ani îmbu­teliatorului grec Coca-ColaHellenic pentru 39 mil. euro - o tranzacţie cu o valoare record laacea dată. Brandurile din portofoliul Dorna Apemin generează înprezent producătorului Coca-Cola afaceri estimate la peste 100 mil.euro.

De ce un brand local?
Primii trei îmbuteliatori locali de apă minerală sunt Romaqua cuBorsec (grup deţinut de Octavian Cretu), Coca-Cola HBC România şiEuropean Drinks cu Izvorul Minunilor (grup controlat de fraţiiMicula); aceştia deţin în total 8 branduri româneşti, cu o cotăcumulată estimată la peste 70% din piaţă.
Brandul Aqua Carpatica ar putea fi poziţionat puţin mai sus decâtDorna şi Borsec - principalii săi competitori - fără însă a intraîn competiţie directă pe preţ cu mărcile internaţionale Perrier sauVittel, aduse pe piaţă prin importuri.
De altfel, cotele deţinute de mărcile româneşti (peste 90% dinpiaţă) arată că ofensiva brandurilor străine este încă un pariuriscant. Valvis şi-a stabilit ca obiectiv atingerea unei cote depiaţă de 10% în primii doi ani cu Aqua Carpatina, potrivit datelorcomunicate anterior.

AFACERI DE LA ZERO