Companii

Vinerea neagra a cumparaturilor

02.12.2002, 00:00 27

Compania numarul unul in lume in domeiul distributiei, Wal-Mart Stores, a raporat un volum record al vanzarilor in Statele Unite, de 1,43 de miliarde de dolari intr-o singura zi, vineri, dupa Ziua Recunostintei, cand americanii au golit rafturile magazinelor de produse electronice, casnice si jucarii.
Vanzarile reprezinta o crestere de 14% fata de vechiul record, inregistrat anul trecut tot in vinerea de dupa Ziua Recunostintei, cand valoarea vanzarilor a fost de 1,25 de miliarde de dolari.
Toate produsele, de la bijuterii pana la vase de gatit, au fost oferite la preturi reduse pentru a-i atrage pe consumatorii ale caror cheltuieli au scazut in ultima vreme din cauza temerilor de noi concedieri si din cauza declinului bursier.
"Consumatorii s-au grabit sa cumpere la preturi reduse de la Wal-Mart. Fiind un magazin cu discount, Wal-Mart este preferatul consumatorilor care vor sa cumpere produse de calitate la un pret mic", a spus analistul Kurt Barnard. Wal-Mart a raportat un profit net pe trimestrul al treilea de 1,82 miliarde de dolari la un volum al vanzarilor de 58,8 miliarde de dolari.
"Cred ca cel mai sigur lucru pe care-l putem spune despre Craciun este ca el vine mereu. Cred ca anul acesta vom avea un Craciun bun", a spus Tom Williams, un purtator de cuvant al Wal-Mart.
In general, in perioada de vacanta magazinele realizeaza jumatate din vanzarile anuale de retail si din profitul anual.
Vanzatorii americani au denumit vinerea de dupa Ziua Recunostintei, care este mereu ultima joi a lunii noiembrie, "Vinerea Neagra", pentru ca este ziua in care spera sa transforme deficitele din registre, care se noteza cu rosu, in profituri, care se inregistreaza cu negru.
Anul acesta, Ziua Recunostintei a fost mai tarziu cu o saptamana ceea ce scurteaza sezonul de sarbatori. In ultimii sapte ani, in Statele Unite, vanzarile cu amanuntul din perioada sarbatorilor au crescut permanent de la an la an. Anul acesta, potrivit previziunilor valoarea lor va ajunge la 209 miliarde de dolari, in crestere cu aproape 4% fata de anul trecut. Si scaderea ratelor de dobanda i-a stimulat pe consumatori sa-si cumpere masini noi, case noi sau sa-si refinanteze ipotecile.

Britanicii inrosesc cardurile
Si Marea Britanie a fost cuprinsa de febra cumparaturilor de sarbatori. Conform Credit Card Research Group (CCRG), britanicii vor cheltui, in medie, 7.600 lire sterline pe secunda pe carti de credit si de debit, in timpul sarbatorilor de Craciun. Companiile de retail vor avea din nou probabil cel mai mult de castigat, cheltuielile pe card in principala zona comerciala fiind estimate sa creasca cu 14,2% fata de anul anterior.
Exista avertismente, insa, ca consumatorii isi vor rezerva anumite cheltuieli pentru Anul Nou.
Cheltuielile pe carti de credit si debit reprezinta peste jumatate din volumul total al cheltuielilor efectuate pe High Street.
"In ciuda unor temeri legate de economia britanica, pare clar faptul ca consumatorii sunt decisi sa se distreze de Craciun anul acesta," a declarat directorul CCRG Steve Round.
Estimarile CCRG legate de cheltuielile pe carti de credit si debit in luna decembrie urmeaza unui studiu al DTI care a concluzionat ca majoritatea britanicilor sunt "rezonabili" in ceea ce priveste datoriile si nu raman in urma cu plata acestora.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO