Companii

Vinia Iasi: Productia slaba de anul acesta se va vedea mai tarziu

06.11.2002, 00:00 85

Producatorul de vinuri Vinia Iasi estimeaza o cifra de afaceri de 8,4 milioane $ anul acesta (280 mld.lei), in crestere cu 13%, in dolari, fata de anul trecut. Productia mai slaba de struguri de anul acesta, care a afectat si podgoriile companiei, se va vedea de-abia in vanzarile din anii viitori, afirma reprezentantii companiei.
"Anul acesta vindem din stocurile de din anii trecuti. Productia mai slaba de anul acesta se va vedea peste un an-doi", a  explicat Titi Babusanu, purtator de cuvant al companiei.
La nivel national, productia estimata de struguri din acest an este mai mica cu aproximativ 6% comparativ cu anul trecut, adica aproximativ 895.0000 tone, fata de 953.981 tone anul trecut, media la hectar prognozata fiind de 4.046 de kilograme, fata de o medie de 6.000 de kilograme in 2001.
Vinia estimeaza vanzari de 112.000 de hectolitri de vin pentru anul acesta, in conditiile in care productia anuala pentru anii normali este de circa 150.000-200.000 de hectolitri de vin. Din acestea, vinurile de calitate superioara reprezinta 20%, iar cele cu denumire de origine controlata- 80%.
Vanzarile realizate in primele noua luni s-au ridicat la 90.000 de hectolitri de vin, din care exportul a reprezentat 59.000 de hectolitri, fata de 70.000 de hectolitri in 2001.
Vinia dispune de 17 unitati de vinificatie si o distilerie, capacitatea de imbuteliere fiind de 8.000 sticle pe ora. De asemenea, societatea are in exploatare proprie si arenda 1.420 hectare de vita de vie in zone precum Cotnari, Uricani, Tomesti, Raducaieni, Isaia si Cozmesti-Bohotin.
"Avem crame in aceste podgorii,  unde prelucram strugurii de pe podgorii care nu trebuie sa fie neaparat in proprietatea noastra, si obtinem vinurile din soiurile respective. Nu este obligatoriu ca o podgorie sa fie identificata cu un singur producator de vin", sustine Babusanu.
Compania exporta aproximativ 70% din productie (85.000 hectolitri) in tari precum  Germania, Italia, Franta, Spania, Franta, Statele Unite, Rusia si Republica Moldova, vinurile cele mai solicitate fiind cele din soiurile Cotnari, Murfatlar si Bohotin.
Investitiile realizate in acest an fost orientate pentru achizitionarea de utilaje agricole pentru dotarea fermelor din Cotnari, Cozmesti, Tomesti si Raducaieni.
Societatea Vinia Iasi, infintata in anul 1991, a fost privatizata in 1995 si are un capital social de 178 miliarde de lei.
Compania este detinuta de manageri, salariati si fosti salariati, precum si de alti proprietari de terenuri viticole."Pachetul de control este detinut de un grup de actionari", a spus Babusanu, fara sa dea mai multe detalii.  
Principalii competitori ai Vinia Iasi sunt Vincon Vrancea, Vie Vin Murfatlar, Jidvei, Cotnari si Cramele Prahova.
"Conform ultimelor studii, avem o cota de piata, cu toate soiurile incluse, de circa 15-16%", afirma Babusanu.
In Romania, circa trei sferturi din consum il reprezinta vinurile albe, restul fiind acoperit de cele rosii. Consumul de vin pe cap de locuitor este de circa 19 litri anual, dar 70% din cantitatile consumate reprezinta productia din gospodarii.
Potrivit unui studiu destul de recent al companiei Daedalus, vinul este conumat in Romania o data pe luna sau mai des, de aproximativ 4 din 10 persoane in varsta de peste 15 ani, in timp ce numai 2 persoane din 10 consuma vinul saptamanal sau mai des.
Consumul de vin este mai popular in randul persoanelor tinere (18-34 ani ), a celor cu studii medii si superioare si a celor cu venituri medii si mari. Vinul este consumat cu predilectie in Moldova si Muntenia, iar in Banat se constata incidenta de consum cea mai scazuta.
Criteriile principale de alegere a vinului sunt culoarea (56.2%), soiul (50.9%) si podgoria (41.6%). Pretul si marca vinului reprezinta un criteriu de alegere pentru putin mai mult de un sfert din consumatori (27.3% respectiv 26.7%).
Piata interna a vinului imbuteliat, care exclude autoconsumul din gospodarii, este evaluata la peste 150 de milioane de euro. In acelasi timp, exporturile de vin s-au cifrat in 2000 la 17,7 milioane de dolari, iar in 2001 valoarea livrarilor externe a fost de 19,6 milioane de dolari. Principala destinatie a ramas Germania, care a importat anul trecut 45% din exportul valoric de vin al Romaniei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO