♦ Şcoala Mark Twain din cartierul Cosmopolis va fi gata pentru anul şcolar ce începe în septembrie, Verita începe un nou proiect pe str. Erou Iancu Nicolae în Pipera, iar Genesis a semnat deja pentru o şcoală în zona Străuleşti, lângă Petrom City ♦ Toate sunt investiţii private, iar taxele lunare în toate aceste şcoli trec de 1.000 de euro ♦ În toate aceste şcoli private elevii învaţă într-un singur schimb care începe la ora 8 sau 9 dimineaţa ♦ În acest timp, autorităţile locale ştiu să încaseze taxe şi impozite, dar când vine vorba de investiţii, acestea se rezumă la postări pe Facebook şi afişe colorate cu „şcoala într-un singur schimb“ ♦ Realitatea arată că jumătate dintre şcolile de stat din Bucureşti învaţă în cel puţin două schimburi.
Marii dezvoltatori de proiecte mixte şi rezidenţiale merg „all in“ şi pariază pe învăţământul privat, pe măsură ce construiesc mii de noi apartamente, iar infrastructura învăţământului de stat bate pasul pe loc. Astfel, România se apropie tot mai mult de sistemul american, în care învăţământul de stat este unul cu caracter social, destinat celor care nu îşi permit o şcoală privată, în timp ce pătura socială superioară, care alege apartamente noi în proiectele de top, se poate duce către învăţământul privat.
Spre exemplu, Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6, atunci când a fost întrebat de ZF dacă intenţionează ca primăria pe care o conduce să cumpere o clădire din cadrul unui proiect rezidenţial din sectorul 6, proiectată pentru a fi o grădiniţă, a răspuns că „prioritatea noastră este să construim grădiniţe în medii dezavantajate, nu în ansambluri rezidenţiale care vând apartamente cu 300.000 de euro. Nu va exista o astfel de achiziţie. Acea grădiniţă poate fi operată foarte bine în regim privat“.
De regulă, o şcoală privată costă între 500 şi 2.000 de euro pe lună. Cele mai scumpe ajung să coste 30.000 de euro pe an, adică sume comparabile cu cele percepute de universităţi de top din UK sau SUA, deşi elevul urmează clasele V-XII. Iar principala diferenţă dintre sistemul de stat este făcută de infrastructura de învăţare, de investiţiile în dotarea şcolilor, de facilităţile de sport şi recreere.