Companii

Vremuri grele pentru bunurile de lux

21.11.2001, 00:00 22



Pentru cei care vand sampanie, obiecte sofisticate din piele sau ceasuri de lux, timpurile sunt mai grele ca niciodata. Totusi, pentru investitorii inarmati cu multa rabdare si incredere ca anul viitor va fi unul bun, actiunile la companiile care produc obiecte de lux ar putea fi un pariu bun, relateaza The Wall Street Journal.

Cu siguranta, ultimele opt saptamani nu s-au aratat deloc favorabile pentru actiunile acestor companii, intrucat valorile lor au scazut dramatic dupa atacurile teroriste din 11 septembrie. Cu toate acestea, el par sa-si revina, incurajate si de proaspata cerere pentru actiuni cu evolutie ciclica.

Intrebarea este daca acestea sunt doar ganduri incerte sau denota faptul ca este momentul ideal pentru a paria pe actiuni cu evolutie ciclica.

Unii analisti spun ca actiuni ca cele ale LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA sau Compagnie Financiere Richemont SA sunt subevaluate inaintea asteptatului moment in care cheltuielile facute de consumatori isi vor reveni la nivelul normal.

Altii spun ca este prea devreme pentru a cumpara actiuni ciclice, recomandand investitorilor sa achizitioneze pachete de actiuni in branduri cu un grad de expunere mai mic.

"Nu avem absolut nici un temei pentru a face predictii," spune Andrew Gowen, analist pentru produse de lux la Lehman Brothers din Londra. Grupuri ca "LVMH au sugerat ca anumite piete, cum ar fi Europa, incep sa-si revina. Dar afirmatii ca acestea sunt mai degraba speculatii."

Pentru toate companiile din aceasta industrie, declinul economic a insemnat o lovitura in zona cea mai dureroasa.

Scaderea dramatica a gradului de incredere al consumatorilor, mai ales pe piata americana - vitala din acest punct de vedere - a facut ca cererea pentru obiecte mai ieftine sa creasca, iar evolutia negativa a turismului a tras in jos si vanzarile de produse de lux.

Potrivit Deutsche Bank, vanzarile catre clienti locali din Statele Unite precum si vanzarile catre turisti reprezinta 35% din totalul veniturilor pe care le inregistreaza aceasta industrie.

Ca si cand lucrurile nu erau suficient de proaste, schimbarile pe care le-a suferit acest sector in anii '90 au facut ca multe branduri europene sa devina mai vulnerabile in fata unui declin economic.

Largind baza de clienti pentru a include si persoane din clasa de mijloc, vanzarile au devenit mult mai ciclice acum decat in perioade anterioare de declin economic.

Mai mult, planurile agresive de extindere, incluzand deschiderea unor magazine extravagante care au costat mai multe de 100 de milioane de dolari fiecare, le-au lasat fara prea multe posibilitati de a reduce costurile.

Potrivit Deutsche Bank, intre jumatate si trei sferturi din cheltuielile de operare ale brandurilor de lux sunt costuri fixe.

LVMH, cel mai mare grup pe segmentul de obiecte de lux, pare a fi cel mai expus la consecintele declinului economic. Aproximativ 44% din incasarile grupului provin din Statele Unite si turismul international, cel mai mare procentaj din aceasta industrie.

In ciuda acestei situatii nu tocmai roz, unii analisti recomanda investitorilor sa cumpere actiuni LVMH. Ei spun ca gigantul francez, precum si Richemont, sunt cele mai bune pariuri dintre actiunile ciclice.

Altii spun ca actiunile nu vor creste mai mult decat au facut-o deja, asa incat castigurile pe termen scurt nu sunt prea grozave. "Este totusi prea devreme pentru a paria pe actiunile ciclice," spune Gilles Lequeux, analist la WestLB Panmure.

Unii analisti considera ca actiuni in companii mai mici cum ar fi Bulgari sau Tod's sunt investitii mai sigure, avand in vedere flexibilitatea lor crescuta in reducerea costurilor. Mai mult decat atat, numai 18% din veniturile Tod's provin din Statele Unite, iar inainte de 11 septembrie inregistrase o crestere de 27%.

Bulgari, al treilea cel mai mare producator de bijuterii din lume, a inregistrat un ritm de crestere anual de 30% in ultima perioada si este capabil sa reduca fara prea mari batai de cap anumite costuri cum ar fi cele legate de publicitate sau productie.

Iar faptul ca actiunile sale au scazut cu 50% dupa atacurile din 11 septembrie ii face pe analisti sa creada ca acum e cel mai bun moment pentru a cumpara ca sa aiba castiguri viitoare.

Vanzarile de sarbatori vor fi insa cel mai puternic indicator. Ultimele sase saptamani ale anului inseamna pentru aceste companii perioada cand se inregistreaza cele mai mari incasari, iar vanzarile de cosmetice si sampanie genereaza 60% din incasarile anuale in aceasta perioada.

Cei mai multi analisti privesc vanzarile de Craciun din acest an cu multe rezerve, dar pe de alta parte sunt de acord ca acest moment ar putea oferi indicii clare asupra disponibilitatii consumatorilor de a reveni la euforia cumparaturilor.

"Craciunul va fi un cosmar, dar macar ne poate oferi date despre trend si performantele anumitor categorii. Din acest punct de vedere, marea intrebare este ce va fi anul viitor," spune Gilles Lequeux.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO