♦ Mihai Peca, ECDL: „Certificările în domeniul acesta vor deveni o obligativitate, nu doar o necesitate“ ♦ Dan Paraschiv, Softserve: „Managerii trebuie să aibă dorinţa şi disciplina de a trece prin toate aceste etape şi apoi să adopte AI“ ♦ Florin Pogonaru, AOAR: „Avem o problemă pentru că nu există la nivelul factorilor de decizie în întreprinderile româneşti această iniţiativă, această deschidere către nou şi asumarea riscului pe care îl aduce acest nou“.
Inteligenţa artificială nu mai este doar un concept al viitorului, ci o realitate care transformă mediul de afaceri. Circa 86% dintre companiile din România folosesc deja AI, însă cele mai multe aplicaţii sunt iniţiative individuale ale angajaţilor, fără o strategie integrată la nivel de organizaţie, a fost una dintre concluziile webinarului ECDL/ZF „Work Smart. Work Digital. Cum adoptă companiile şi antreprenorii din România noile tehnologii - inteligenţa artificială.“
Invitaţii webinarului au subliniat că succesul va depinde de deschiderea antreprenorilor către inovaţie, de investiţia în certificări şi de adoptarea unei culturi organizaţionale care să încurajeze utilizarea tehnologiilor noi.
„Este un studiu care arată că în România, la ora actuală, cam 86% din întreprinderi ar folosi inteligenţa artificială sub o formă sau alta. Numai că 40% dintre acestea folosesc numai ca iniţiativă a angajaţilor, folosită de angajaţi personal pentru a-şi eficientiza munca, nu este o chestie structurată care este venită în urma organizării fluxurilor companiei. Aceasta este problema noastră şi ca asociaţie de afaceri, dar mai ales problema ECDL-ului, cum facem să difuzăm aceste tehnologii“, a spus Florin Pogonaru, preşedinte al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Românoa (AOAR).
În acest context, este foarte important ca liderii organizaţiilor să încurajeze angajaţii să se joace cu inteligenţa artificială pentru a rezolva o serie de probleme profesionale punctuale, crede el.
„Avem o problemă pentru că nu există la nivelul factorilor de decizie în întreprinderile româneşti această iniţiativă, această deschidere către nou şi asumarea riscului pe care îl aduce acest nou. Deci trebuie ca şi precultura AI organizată la nivel de întreprinderi pentru a sări la o utilizare reală“, a mai punctat Pogonaru.
Mihai Peca, specialist în formare şi certificare la ECDL, a subliniat necesitatea certificării în AI, comparând momentul actual cu introducerea computerului în anii ’90.
„Noi am început de la alfabetizare digitală. Computerul a intrat în viaţa companiilor în anii '90, oamenii şi-au dat seama că trebuie să introducă chestia asta din presiune. Presiunea a făcut asta, a creat nevoia, poate au conştientizat unii sau poate pur şi simplu au făcut-o tocmai pentru că un competitor de-al lor a luat decizia asta. Acum suntem în acelaşi moment cu inteligenţa artificială. Noi am conştientizat această nevoie de doi ani, am localizat acest model de certificare în domeniul AI. Nu e vorba de ce, ci că trebuie, o faci acum când ai nevoie ca să nu o faci atunci când vei fi obligat. Certificările în domeniul acesta vor deveni o obligativitate, nu doar o necesitate“, a spus el în cadrul webinarului.
Într-o piaţă în continuă schimbare, certificările trebuie să ţină şi ele pasul cu progresul şi să se adapteze la nevoile actuale ale mediului de business.
„Este o piaţă într-o permanentă dinamică, certificările nu rămân pe loc, nu putem să ne lăudăm că ştim să mai folosim Word şi atât, că ştiu să folosesc computerul. Operatorul de date în momentul ăsta trebuie să ştie să discute cu un asistent virtual, care este bazat pe AI. Trebuie să înţeleagă lumea că atunci când vorbim despre interogare şi despre discuţii cu AI-ul nu e pur şi simplu ceea ce facem acasă“, a mai spus Mihai Peca.
Despre faptul că 86% dintre companiile din România folosesc AI, însă angajaţii companiilor o folosesc în scop personal, el crede că aceea este o utilizare sistemică, diferită de cea de la locul de muncă. Modul în care folosesc antreprenorii inteligenţa artificială este un aspect important, susţine reprezentantul ECDL.
„În primul rând, trebuie să ştim să folosim eficient şi etic inteligenţa artificială. Există nişte cadre în care putem să înţelegem ce înseamnă etică în utilizarea AI-ului şi de acolo plecăm. Eficienţa este pe de o parte cum comunicăm şi ce comunicăm şi atunci asta trebuie să înveţe oamenii“, a detaliat Peca.
Dan Paraschiv, country manager al companiei Softserve, este de părere că liderii companiilor observă avansul inteligenţei artificiale, doresc să o aplice, dar se lovesc de anumite blocaje.
„Managerii, factorii de decizie înţeleg, observă toate investiţiile marilor giganţi, observă competiţia că face demersuri, dar problema se pune în a identifica cerinţele, pregătirea pentru operaţionalizarea AI-ului şi a identifica acele procese care maximizează beneficiile. Aici undeva se produce acest blocaj, de unde să începem, cu ce să începem, la ce costuri ne-am putea aştepta“, a spus el în cadrul webinarului.
În acest context, managerii trebuie să aibă un plan concret de a implementa inteligenţa artificială şi disciplina de a respecta acest plan.
„Managerii trebuie să aibă dorinţa şi disciplina de a trece prin toate aceste etape şi apoi să adopte AI - să faci un experiment, să dovedeşti cum funcţionează este relativ uşor, dar să-l integrezi, să te duci toţi angajaţii să folosească acest dashbord, să actualizeze informaţiile într-un în mod regulat şi apoi să foloseşti acea informaţie necesită o schimbare mai mult de o persoană, mai mult de un sistem informatic, pur şi simplu trebuie să-l adopţi“, a concluzionat Dan Paraschiv.
Mihai Peca, specialist formare şi certificare, ECDL
♦ Este o piaţă care e într-o permanentă dinamică, certificările nu rămân pe loc, nu putem să ne lăudăm că ştim să mai folosim Word şi atât, că ştiu să folosesc computerul.
n Operatorul de date în momentul ăsta trebuie să ştie să discute cu un asistent virtual, care este bazat pe AI. Trebuie să înţeleagă lumea că atunci când vorbim despre interogare şi despre discuţii cu AI, nu e ceea ce facem acasă.
♦ Noi am început de la alfabetizare digitală. Computerul a intrat în viaţa companiilor în anii '90, oamenii şi-au dat seama că trebuie să introducă chestia asta din presiune.
♦ Presiunea a făcut asta, a creat nevoia, poate au conştientizat unii sau poate pur şi simplu au făcut-o tocmai pentru că un competitor de-al lor a luat decizia asta. Acum suntem în acelaşi moment cu inteligenţa artificială.
♦ Noi am conştientizat această nevoie de doi ani, am localizat acest model de certificare în domeniul AI. Nu e vorba de ce, ci că trebuie, este necesar, o faci acum, când ai nevoie, ca să nu o faci atunci când vei fi obligat. Certificările în domeniul acesta vor nu vor mai fi o necesitate, vor deveni o obligativitate.
♦ Trebuie să ştim să folosim inteligenţa artificială eficient şi etic. Există nişte cadre în care putem să înţelegem ce înseamnă etică în utilizarea AI şi de acolo plecăm. Eficienţa este pe de o parte cum comunicăm şi ce comunicăm şi atunci asta trebuie să înveţe oamenii.
Florin Pogonaru, preşedinte, AOAR
♦ Este un studiu care arată că în România, la ora actuală, cam 86% din întreprinderi ar folosi inteligenţa artificială sub o formă sau alta. Numai că 40% dintre acestea folosesc numai ca iniţiativă a angajaţilor, folosită de angajaţi personal pentru a-şi eficientiza munca, nu este o chestie structurată care este venită în urma organizării fluxurilor companiei.
♦ Aceasta este problema noastră şi ca asociaţie de afaceri, dar mai ales problema ECDL-ului, cum facem ca să difuzăm aceste tehnologii.
♦ Ceea ce vedem că se întâmplă este că e foarte important să încurajezi angajaţii să se joace cu inteligenţa artificială pentru a rezolva o serie de probleme profesionale punctuale.
♦ În PNRR sunt fonduri de zeci de milioane, sute de milioane pentru digitalizarea IMM-urilor şi competenţe digitale pentru IMM-uri, iar ele nu se înscriu.
♦ Avem o problemă pentru că nu există la nivelul factorilor de decizie în întreprinderile româneşti această deschidere către nou.
♦ AI poate să vină de la bază către vârf, nu neapărat de la vârf către bază. Chiar e mult mai sănătos dacă vine de la bază.
♦ O problemă este legată de faptul că trebuie să nu întârziem cu utilizarea AI, într-o serie de aplicaţii pe care le-am văzut deja începem să avem un handicap cu neantrenarea suficientă a algoritmilor în limba română.
Dan Paraschiv, country manager, Softserve
♦ Managerii, factorii de decizie înţeleg, observă toate investiţiile astea ale marilor giganţi, observă competiţia că face demersuri, dar problema se pune în a identifica cerinţele, pregătirea pentru operaţionalizarea AI şi a identifica acele procese care maximizează beneficiile. Aici undeva se produce acest blocaj.
♦ În special în zona de logistică avem demonstrate funcţionalităţi pe baza datelor istorice, putem identifica riscuri în lanţul de logistică, întârzieri, furnizori care au avut probleme de-a lungul timpului, anumite perioade care sunt problematice şi atunci avem acest raport care pentru manageri este uşor de interpretat, pot lua decizii şi pot înţelege cum să se pregătească ca să evite probleme cu costurile pentru livrări etc.
♦ Managerii trebuie să aibă dorinţa şi disciplina de a trece prin toate aceste etape şi apoi să adopte AI - să faci un experiment, să dovedeşti cum funcţionează este relativ uşor, dar să-l integrezi, să duci toţi angajaţii să folosească acest dashboard, să actualizeze informaţiile într-un în mod regulat şi apoi să foloseşti acea informaţie necesită o schimbare mai mult de o persoană, mai mult de un sistem informatic, pur şi simplu trebuie să-l adopţi.
♦ Un antreprenor îşi poate antrena un asistent virtual de pe website să ghideze viitorii cumpărători, poate să prezinte anumitor cumpărători o selecţie personalizată în baza istoricului, poate să notifice aceşti utilizatori când apar noi produse similare.