Companii

Whiteland: Am mers pe distributie la temperatura controlata

Whiteland: Am mers pe distributie la temperatura controlata

James Kodor, directorul general al Whiteland: Avem foarte multe propuneri de parteneriat de la producatori din strainatate, dar asteptam eliminarea taxelor vamale.

11.09.2006, 17:06 780

James Kodor, actionarul principal al distribuitorului Whiteland, a mizat de la inceputul afacerii pe un segment de nisa, distributia la temperatura controlata, chiar daca nu si-a putut face planuri de afaceri pe termen mediu si lung din cauza instabilitatii legislative.
"Am fost printre primii distribuitori de pe piata romaneasca axati pe transportul si depozitarea produselor la temperatura controlata, pentru ca la acea vreme distribuitorii nationali de bunuri de larg consum, foarte putini la numar de altfel, nu aveau si acest tip de servicii. Odata ce am identificat aceasta nisa de piata, am mers pe ea", spune James Kodor, director general si asociat al companiei de distributie Whiteland despre primii ani dupa 1990.
Australianul James Kodor a venit in Romania in urma cu 15 ani, la propunerea unei agentii straine care i-a recomandat piata romaneasca drept oportuna pentru investitii. In 1993 el a infiintat Whiteland (afacere din care detine 60%), impreuna cu un asociat roman de profesie avocat.
Lucrurile s-au schimbat foarte mult de la inceputul anilor '90, cand producatorii obisnuiau sa-si distribuie singuri produsele, iar distribuitori cu acoperire nationala practic nu existau, spune el. Din acest motiv, producatorii alimentari se limitau de cele mai multe ori la o distributie regionala.
"Instabilitatea cadrului legislativ, inflatia si lipsa informatiilor din partea unor autoritati nationale de reglementare au fost principalele dificultati cu care ne-am confruntat in primii ani de la infiintare si care nu ne-au permis sa ne facem planuri de afaceri pe termen mediu. In ultimii doi-trei ani am simtit insa cel mai mult schimbarile in bine la acest capitol, astfel incat ne putem concentra mai mult pe afacerea noastra si mai putin pe urmarirea modificarilor legislative", comenteaza Kodor.
Dupa aproximativ 2-3 ani de la infiintarea companiei, proprietarii au hotarat accelerarea ritmului de extindere la nivel national prin deschiderea mai multor puncte de lucru in tara si au impartit intreaga zona de distributie pe regiuni, anticipand dezvoltarea pietei.
Cu toate acestea, James Kodor spune ca stabilitatea si loialitatea sunt foarte importante in afaceri. Whiteland are in prezent aceiasi parteneri cu care a pornit, la care s-au adaugat altii noi, dar si aceeasi structura a asociatilor.
Primii parteneri Whiteland au fost producatorii germani Hochland si Meggle. Hochland si-a deschis ulterior, in anul 1998, prima fabrica in Romania, la Sighisoara, apoi o a doua fabrica la Sovata, astfel incat majoritatea produselor Hochland distribuite in prezent pe piata autohtona provin din unitatile de productie din Romania.
"Piata este inca in devenire in Romania, concurenta s-a intensificat, iar acest lucru genereaza imbunatatirea continua a calitatii serviciilor de distributie. Extinderea lanturilor internationale de mari magazine in Romania va contribui si ea la dezvoltarea pietei", apreciaza James Kodor. Integrarea Romaniei in UE va aduce noi jucatori straini pe piata de distributie, dar si oportunitati in ceea ce priveste volumul de marfa distribuita, odata cu intrarea mai multor producatori externi.
"Avem foarte multe propuneri de parteneriat de la producatori din strainatate, dar asteptam eliminarea taxelor vamale", mai spune James Kodor.
Whiteland deserveste anual peste 10.000 de clienti si activeaza pe toate canalele de distributie, atat din comertul traditional cat si din cel modern.
"Piata noastra este concentrata pe mediul urban, pentru ca produsele din portofoliu sunt consumate mai mult de locuitorii din orase, desi sunt produse de masa, insa prin distribuitori mai mici ajungem si in mediul rural", afirma James Kodor.
Whiteland a demarat de curand o investitie de aproximativ 4 mil. euro intr-un nou centru de distributie localizat in Bucuresti, care va coordona toate centrele teritoriale.
Pentru noul depozit va fi folosita in mare parte tehnologie de origine germana, deoarece Kodor a vizitat recent mai multe centre logistice din Germania care i-au folosit ca sursa de inspiratie.
Platforma logistica Whiteland din sudul Capitalei va avea o capacitate de depozitare de peste 3.500 de paleti, o suprafata totala construita de 6.000 de metri patrati, cu facilitati de cross-docking (primirea marfurilor, impartirea pe clienti/comenzi si trimiterea acestora in timp scurt) cu temperatura controlata
"In viitorul apropiat, vom avea nevoie de un nou centru regional in afara Bucurestiului sau chiar doua, iar pe termen mai lung vom deschide mai multe centre de distributie la nivel regional, pentru o mai buna coordonare a punctelor de lucru si pentru a tine pasul cu dezvoltarea companiei", adauga Kodor. Diferenta dintre distributia in Romania si cea in Germania consta in primul rand in marimea pietei, explica James Kodor. Cand volumele de marfa distribuita sunt foarte mari, si investitiile vor fi pe masura.
Din acest an, grupul Whiteland cuprinde doua companii - Whiteland Logistics, specializata in servicii logistice, si Whiteland Sales & Marketing, specializata in vanzari si marketing.
"Aceasta reorganizare a activitatii a urmarit o mai mare eficientizare a activitatilor interne, pentru ca fiecare companie se va concentra exclusiv pe activitatea sa", explica James Kodor.
Whiteland a intrat in 2004 si pe segmentul de productie prin cumpararea fabricii de condimente si sosuri Delicatese Food din Medias.
In acelasi an a fost lansata marca proprie de produse alimentare Don Gustosso. Investitiile Whiteland in productie planificate pentru acest an se ridica la aproape 0,8 mil. euro.
In prezent, produsele Don Gustosso sunt distribuite in magazinele alimentare si cash & carry, iar Whiteland vizeaza listarea si comercializarea acestora si in hipermarketuri si retelele de supermarketuri.
Whiteland distribuie pe piata romaneasca produsele Hochland si Meggle, marca olandeza Campina, precum si brandul propriu Don Gustosso. Aproximativ 35% din volumul distributiei realizat in prezent de Whiteland este directionat catre hipermarketuri si supermarketuri.
Iaurturile Campina sunt produse in Romania la Sfantu Gheorghe din 2003, odata cu intrarea companiei olandeze Campina pe piata romaneasca. Lactatele Meggle sunt produse in fabricile Meggle din Germania, Slovacia si Bulgaria, fiind importate in Romania direct de catre Whiteland.
Importurile detin o pondere de aproximativ 15% din cifra de afaceri a companiei, in prezent.
Whiteland a intrat recent pe o piata care a atras mai multi importatori in ultimii ani, bauturile energizante. Pe segmentul de nisa al acestei piete, cel al bauturilor exotice, compania a lansat brandul Tantra importat din Austria. Un al doilea brand lansat in acelasi timp a fost Amaze, o bautura energizanta clasica.
Compania opereaza in prezent in 12 depozite cu temperatura controlata. Pentru realizarea distributiei, Whiteland Sales & Marketing utilizeaza peste 250 de autovehicule, din care 85 de autovehicule cu temperatura controlata.
Whiteland Sales & Marketing are o echipa de aproximativ 200 de angajati, peste 10.000 de clienti activi directi si peste 240 de orase acoperite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO