Companii

Zece ani de business în România: cum au învăţat companiile să crească de la marje de profit de 1% la peste 5%

Zece ani de business în România: cum au învăţat...

Autor: Dana Ciriperu

15.05.2019, 16:29 1227

Tabloul de bord din viaţa companiilor româneşti în ultimul deceniu, rezumat în cifrele din bilanţurile anuale, arată că mediul de business local şi-a îmbunătăţit considerabil marjele de profit net.

Cifra de afaceri totală a companiilor din România a crescut cu 30% în ultimul deceniu (2017 faţă de 2008, 2017 este ultimul an pentru care există în acest moment bilanţul depus al tuturor companiilor active din România). De la 1.082 mld. lei în 2008, cifra de afaceri totală a ajuns în 2017 la 1.427 mld. lei, potrivit Registrului Comerţului. Mai mult, cursul de schimb leu-euro (3,68 lei pentru un euro în 2008) a făcut ca abia în 2017 cifra de afaceri totală din economie să treacă peste cea din 2008 şi în mondea europeană - 305 mld. euro în 2017.

În acelaşi interval însă, marja de profit net raportată de companii a crescut de patru ori, de la 1,4% la peste 5% în 2017.

Datele statistice arată însă că au existat în ultimul deceniu trei ani (2009, 2011 şi 2012) cu marje mai mici de 0,5% la nivelul întregii economii.

În 2017, profitul net al companiilor care au înregistrat un rezultat pozitiv la final de an, a fost pentru prima dată mai mare de 100 de miliarde de lei (115,8 mld. lei), în timp ce pierderea cumulată a firmelor pe minus la final de an a fost de 38 mld. lei, comparabilă cu cea din 2016. Soldul, calculat ca diferenţa dintre profitul net şi pierderea raportată de companii, a fost de 77,8 mld. lei în 2017, comparabil cu rezultatul cumulat din şapte ani ai perioadei 2008-2014.

Datele care vin deja pentru 2018 arată un nou an de creştere susţinută pentru businessul companiilor. Doar zbuciumul legislativ de la final de an, împins şi în primele luni din 2019, a temperat din avânt, deşi în zona de consum România este văzută în continuare ca un rai pentru investitori, un pariu câştigător.

„Noi în România avem cea mai mare rată de creştere ca parte din grup. Când ne uităm la creşterea economică de 4%,  care este estimată optimist şi pentru anul acesta, dacă ne uităm la consum, care a cresut cu 8,9%, semnificativ mai mult decât în orice altă ţară din UE, vedem că românilor le plac cumpărăturile, le place să consume”, a spus recent Robert Hellwagner, CEO al Selgros, unul dintre cei mai importanţi retaileri din România. Iar mesajul său nu este singular. Pentru multe companii din businessul local, creşteri de 3-5% au fost scenarii pesimiste în ultimii doi ani, iar optimismul începea de la 10% în sus. Cât va mai dura?


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO