Companii

ZF 15 minute cu un antreprenor. Liviu Rogojan, Băcănia Rod: În primul trimestru din acest an am înregistrat o creştere de 35% a vânzărilor. Inflaţia nu cred că va afecta puterea de cumpărare a clienţilor noştri

Un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank

Autor: Miruna Diaconu

25.05.2022, 22:19 193

♦ Băcănia Rod s-a extins în plină pandemie cu trei magazine, numărând în prezent patru unităţi ♦ Dintre ele, una este în proces de mutare, însă antreprenorul este încă în discuţii cu proprietari de spaţii pentru a alege locul potrivit.

Liviu Rogojan, cofondator al Băcăniei Rod, o reţea de patru magazine care vând în special produse locale, spune că primul trimestru din acest an a fost conform estimărilor iniţiale, businessul înregistrând o creştere de 35% faţă de aceeaşi perioadă din 2021. În plină pandemie, compania s-a extins cu trei magazine, ajungând în prezent la patru unităţi fizice Băcănia Rod şi una online. Astăzi, una dintre băcănii e însă în proces de mutare.

„Criza sanitară ne-a determinat să ne dezvoltăm. Am zis că mai rău decât a fost în pandemie nu o să mai fie. Acum au venit războiul şi inflaţia“, spune Liviu Rogojan în cadrul emi­siunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul spune că expan­siu­nea a venit şi ca urmare a faptului că erau clienţi care voiau produsele Bă­că­nia Rod, dar le era greu să ajun­gă la sin­gurul magazin existent până în 2019.

În prezent, reţeaua are trei magazine fizice, în zonele Titan, Mihalache şi Tineretului din Bucureşti. Cea de-a patra unitate, cea din zona Mihai Bravu, a fost închisă şi urmează a fi relocată într-un spaţiu care să îi asigure un trafic mai bun. Liviu Rogojan spune că se află în discuţii cu anumiţi proprietari de spaţii, însă se uită mai atent la zona de nord a Capitalei, unde va putea deschide fie un magazin stradal, fie în cadrul unui centru comercial, ceea ce ar reprezenta o premieră pentru business. Până acum, expansiunea Băcănia Rod a vizat doar spaţiile stradale. Antreprenorul nu ia în calcul şi alte deschideri în viitorul apropiat.

„Vrem doar să relocăm magazinul pe care l-am avut. Obiectivul nostru pentru anul acesta şi anul viitor este să creştem intensiv în spaţiile pe care le avem. Sunt în continuare clienţi care ne spun că ne descoperă acum în magazinul deschis acum trei ani.”

Pe lângă unităţile fizice, Băcănia Rod are şi prezenţă online, magazin de unde oamenii şi-au putut achiziţiona produsele în ultimii doi ani. În pandemie, acest segment a devenit o parte importantă din businessul total.

Compania deţine şi un laborator de cofetărie-patiserie, care produce doar pentru cele patru magazine momentan. Însă, din toamna acestui an, Liviu Rogojan plănuieşte să crească producţia pentru a livra şi către alţi clienţi.

Mai mult, businessul se află într-un proces de transformare, de la un mic business de familie, devenind o companie cu procese şi structuri, inclusiv de management. Astfel, după ce lucrurile se vor aşeza, Liviu Rogojan are în plan crearea unui model de franciză pentru a putea încheia parteneriate cu cei care doresc să îşi deschidă un magazin sub brandul Băcănia Rod.

Inflaţia şi crizele geopolitice din această perioadă se resimt şi în cazul micului business, pentru care înainte costul cu utilităţile reprezenta un mic procent din cheltuieli, însă acum este similar cu costul aferent unui angajat.

„E un cost demn de luat în seamă acum. L-am ţinut la noi cât am putut, iar apoi a trebuit să îl împărţim.”

Preţul mediu al produselor din Băcănia Rod a crescut cu circa 10% faţă de anul trecut, având în vedere majorările constante anunţate de către furnizori. Cu toate acesta, Liviu Rogojan spune că de două luni furnizorii nu au mai crescut preţurile, ceea ce ar putea fi un semnal bun.

La raft, majorările s-au văzut diferit de la o categorie la alta. Spre exemplu, la bunurile realizate de către Băcănia Rod, precum conserve sau produse de cofetărie ori patiserie, preţurile nu au suferit modificări.

În pofida inflaţiei, principala problemă economică în prezent pentru România şi majoritatea ţărilor lumii, businessul Băcănia Rod nu va avea de suferit, crede cofondatorul său, clienţii companiei fiind dintre cei cu venituri peste medie, care nu îşi vor schimba comportamentul de consum.

„Pentru clienţii noştri, nu cred că se va reduce puterea de cumpărare. Nu cred că ei îşi vor reduce nivelul calitativ al hranei în ideea că nu îşi mai pot permite. Probabil o mică parte dintre ei, sub 10%, se vor reorienta. Aceştia erau clienţi sporadici, care nu veneau constant. Cei care cumpără de 2-3 ori pe săptămână de la noi, nu vor renunţa la produse de calitate pentru că oamenii înţeleg că a te hrăni bine înseamnă un mod de viaţă sănătos”, spune el.

Liviu Rogojan e de părere că o dietă echilibrată ar putea reduce risipa alimentară, un fenomen des întâlnit în România. El spune nu este nevoie de achiziţia unor volume mari de articole dat fiind că nu vor fi toate consumate.

„Circa 30% din frigiderul românilor pleacă la gunoi. Totuşi, majoritatea clienţilor noştri au un job de birou şi nu sunt pe şantier, deci au un consum mai mic. Nu văd de ce ar renunţa cineva la modul lui de viaţă sănătos pentru că avem o inflaţie mare”, mai spune el.

Compania New Xperience care operează businessul Băcănia Rod a avut afaceri de 3,15 mil. lei în 2021, în urcare cu 34% versus anul anterior.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO