Companii

ZF 15 minute cu un antreprenor. Ioan Stânea, Pan Food: Suntem tot mai puţini producători de dulciuri rămaşi. Produsele de import sunt mai ieftine, dar nu şi mai bune

ZF 15 minute cu un antreprenor. Un proiect ZF şi First Bank

Autor: Miruna Diaconu

17.12.2020, 00:05 496

♦ Producătorul de dulciuri este o afacere lansată în 2001 de inginerii Ioan Stânea din Sibiu şi Gheorghe Pristavu din Câmpulung Muscel ♦ Pan Food a raportat anul trecut afaceri de 19,8 mil. lei, în creştere cu 16% faţă de anul anterior, şi un profit net de 734.000 lei.

Ioan Stânea, fondatorul Pan Food, spune că pe piaţa de dulciuri din România au rămas destul de puţini producători locali care concurează cu articolele aduse în cantităţi mari din import. Problema producătorilor de dulciuri este faptul că bunurile aduse din import au preţuri mai mici faţă de cele realizate în România.

„Suntem tot mai puţini producători rămaşi şi ne lovim de anumite probleme ce ţin de importuri. Vin produse din Ucraina foarte ieftine, de calitate mai puţin bună, dar care concurează cu noi. Acolo sunt salarii mici, materia primă e mai ieftină, plus că ei nu au taxă de intrare în UE. Nu ştiu de ce guvernul nu protejează producătorul român“, spune Ioan Stânea, fondator Pan Food, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Producătorul de dulciuri Pan Food Sibiu, afacere lansată în 2001 de inginerii Ioan Stânea din Sibiu şi Gheorghe Pristavu din Câmpulung Muscel, a realizat în 2019 o cifră de afaceri de 19,8 mil. lei (4,2 mil. euro), în creştere cu 16% faţă de anul anterior, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor de la Ministerul Finanţelor Publice.

Compania a avut anul trecut un profit net de aproximativ 734.000 de lei (155.000 de euro), în uşoară scădere faţă de anul precedent, şi un număr mediu de 96 de angajaţi, conform datelor publice.

„S-au schimbat multe de când suntem noi pe piaţă. În primii zece ani au fost mulţi producători locali care nu făceau bunuri la un anumit standard. Apoi au început să se cearnă şi am rămas tot mai puţini. Cei care au acordat mai multă atenţie calităţii produselor au rămas“, adaugă Ioan Stânea.

Antreprenorul explică faptul că în criza anterioară businessul pe care îl conduce a mers mai bine faţă de criza actuală generată de pandemie. Anul acesta, în luna aprilie a existat o mare problemă pentru compania sibiană în ceea ce priveşte exporturile, care au fost blocate timp de două luni. Totuşi, din septembrie, vânzările au început să crească, iar luna decembrie este una dintre cele mai bune din ultimii ani.

„Noi avem distribuitori în toate judeţele ţării, suntem în majoritatea lanţurilor mari de magazine. În ceea ce priveşte exportul, trimitem produse în mai multe ţări, principalele sunt Italia, Spania, Germania, avem şi Canada. Exportăm în principal pentru românii din afară, dar acum avem contracte şi cu entităţi din ţările respective şi ajungem şi la alţi consumatori. Exportul reprezintă 15% din afaceri şi ponderea creşte de la an la an“, precizează fondatorul Pan Food.

Ioan Stânea spune că în ultimii ani a observat o tendinţă a consumatorilor locali de a cumpăra produsele româneşti. El este de părere însă că statul ar trebui să facă ceva în ceea ce priveşte creşterea consumului de produse locale pentru a proteja şi a ajuta la dezvoltarea producătorilor locali.

Lansată în anul 2001, compania şi-a desfăşurat până în 2006 activitatea de producţie în două spaţii închiriate în Sibiu, iar în 2007 a fost construită o fabrică de peste 3.000 mp în Parcul Industrial P2 din Şura Mică, judeţul Sibiu. Compania a finalizat anul trecut o investiţie de 1,5 milioane de euro, din fonduri europene, pentru extinderea spaţiului de depozitare şi producţie.

În urma acestei investiţii, Pan Food a introdus un brand nou în portofoliu, Spiraline, sub care sunt produse napolitane spiralate. Noile articole sunt vândute în magazinele din comerţul tradiţional, dar şi în lanţurile moderne de retail.

Primul produs lansat pe piaţă de Pan Food a fost ciocolata ÑBatonul copilărieiì (şi astăzi preparată manual în proporţie de 90%), urmat de prăjitura Lica cu foi de napolitană şi zahăr caramel, nuga Cindrel şi Bliss, prăjiturile asortate Şureanca şi Dorothea sau Salamul de biscuiţi. Pe plan naţional reţeaua de distribuţie este alcătuită din cel puţin câte un distribuitor în fiecare judeţ.

Pan Food are în portofoliu circa 40-50 de produse, care se află în aproximativ 250 de magazine din retailul tradiţional per judeţ, la care se adaugă şi marile lanţuri de supermarketuri. Ioan Stânea spune că a încercat să deschidă o platformă online unde să îşi vândă produsele, dar nu a avut succes, astfel că în prezent produsele Pan Food sunt listate pe platforma de e-commerce eMag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO