Companii

ZF 21 de ani. Creatorii de branduri în construcţii

Adrian Gârmacea a pus pe picioare în urmă cu aproape 25 de ani brandul de tâmplărie PVC Barrier, prin compania Electric Plus

Galerie foto

Autor: Alina-Elena Vasiliu

26.12.2019, 10:00 382
Sunt unele companii din domeniul construcţiilor care au reuşit să-şi ducă businessurile la un asemenea nivel încât brandul aproape că a ajuns să se confunde cu produsul. Se întâmplă cu ferestrele – cărora, aproape automat, consumatorii le spun QFort sau Barrier, cu pavelele – echivalente în mentalul cumpărătorilor români cu Symmetrica ori Elis Pavaje, cu acoperişurile – sub umbrela Bilka, dar şi cu alte materiale de construcţii.

„Nu contează de câte ori cazi, ci de câte ori te ridici. Fiecare eşec, fiecare greşeală este o oportunitate de creştere şi îmbunătăţire”, spune astăzi Adrian Gârmacea, omul de afaceri din Bacău care în urmă cu aproape 25 de ani a pus pe picioare brandul de tâmplărie PVC Barrier, prin compania Electric Plus.

Absolvent al Facultăţii de automatică şi calculatoare, el a fondat Electric Plus în 1995, brandul Barrier apărând abia în 2011. Numele a fost ales pentru a avea rezonanţă internaţională, astfel încât să faciliteze internaţionalizarea businessului, dar şi pentru că, spune fondatorul, oamenii, când îşi pun o fereastră, se gândesc la protecţie, o barieră în calea pericolelor, iar în acest sens termenul în limba engleză este „barrier”.

În acelaşi sector, un alt brand puternic este QFort, o marcă a companiei Casa Noastră din Craiova, deţinută de omul de afaceri Ştefan Cherciu. Fondată tot în 1995, compania craioveană lucrează cu o fabrică de ferestre în localitatea Pieleşti, unitate care a atras investiţii de peste 20 de milioane de euro. Brandul QFort, cunoscut din reclame că „rezistă, rezistă, rezistă”, a apărut în 2007 şi a dus compania lui Ştefan Cherciu în top zece cei mai mari exportatori cu capital privat românesc.

Pe piaţa pavelelor, două branduri s-au detaşat incontestabil, astfel că astăzi Symmetrica şi Elis Pavaje sunt echivalente cu aceste materiale folosite în curţile şi pe trotuarele din toată ţara. Brandul Elis Pavaje a fost inspirat din numele fondatorului, Elisiu Goţa, care a pus bazele firmei în urmă cu trei decenii, după ce a adus din Germania două bucăţi de pavele, un produs nepopularizat la acea vreme în România. Anual, 30% din cifra de afaceri a companiei, care se apropie de 200 mil. lei, merg către dezvoltarea mărcii.

Principalul concurent pe această piaţă este Symmetrica, un brand creat de familia Stanciu din Suceava, care a înfiinţat compania în 1994. Prima fabrică a fost inaugurată în 1999 la Vereşti, urmată apoi de unităţile de producţie de la Podul Iloaiei (2010), Bolintin Vale, în apropiere de Bucureşti (2011), Prejmer (2012) şi Cociu (2012).

Branduri născute şi dezvoltate în ultimele trei decenii pe piaţa românească a construcţiilor sunt şi Topanel – panouri termoizolante (brand creat de familia Boureanu în 2003), Wetterbest – acoperişuri (prin firma Depaco, fondată de familia Irimescu în 1999), AdePlast – polistiren şi mortare (Marcel Bărbuţ, în 1994), Optimedia – tâmplărie (familia Pantiş, în 1994) sau Sticky şi Coral – vopsele (prin compania Sarcom, fondată în 1993, de fraţii Aurel şi Marinică Potop).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO