Companii

ZF Cei mai mari jucători din economie: top 10 străini faţă în faţă cu top 10 antreprenori români. Realitatea cifrelor: raport de 4 la 1 pentru multinaţionale

Autor: Dana Ciriperu

07.06.2016, 00:08 4423

Cele mai mari zece companii antreprenoriale au avut anul trecut afaceri de 5 mld. euro, faţă de 22 mld. euro rezul­ta­tul rapor­tat de multi­naţio­nale, arată o analiză a ZF pe baza datelor din anuarul Cei mai mari jucători din economie, care apare pe piaţă luna aceasta.

Automobile Dacia este cea mai mare companie din economia locală, poziţie de­ţi­nută de trei ani încoace, în timp ce Dede­man se detaşează ca lider al afacerilor antre­pre­noriale, după ce s-a apropiat de 1mld. euro în 2015.

„Pentru o economie competitivă ai ne­voie şi de investiţii străine, dar şi de capital pri­vat românesc solid. În general, în compa­raţie cu alte pieţe din Europa Centrală şi de Est, cota de piaţă a companiilor mari cu capi­tal privat românesc în sectoarele în care acţio­nea­ză este mai mică faţă de Polonia sau Cehia“, a explicat Codruţ Pascu, managing partner al com­paniei de consultanţă în management Roland Berger.

Dacă în top zece multinaţionale doar retailerul Kaufland, liderul din comer­ţul modern, a raportat un avans de 15%, în cazul celor zece companii antre­pre­noriale şase au avut un avans al cifrei de afaceri mai mare de 15%. Rezul­ta­tele în creştere au dus Altex-ul lui Dan Ostahie mult mai aproape de podium, în timp ce divizia de retail auto a grupului Ţiriac a intrat pentru prima dată în top zece după ce a depăşit în 2015 pragul de un miliard de lei (226 mil. euro).

Businessul antreprenorial are astfel zece miliardari în lei, dar niciunul în euro, un prag care va fi depăşit de Dedeman în acest an, potrivit bugetului pe 2016 al companiei băcăuane trimis către ZF.

„Printre factorii care ar putea influenţa creşterea businessului antreprenorial se numără accesul la finanţare, dar nu doar la cea tra­diţională obţinută de la bănci, ci şi cea prin piaţă de capital. Trebuie de asemenea creat un ecosistem pentru dezvoltarea start-up-urilor pentru că este important să ai companii mici, de succes care să poată deveni jucători mari“, a mai spus Pascu. 

Privind în urmă, la cum arătau aces­te companii în urmă cu zece ani, se vede că acolo unde au existat investiţii şi unde antreprenorii au ştiut cum să în­frunte criza au crescut afaceri puternice. Vânzările Dedeman s-au majorat de 11 ori în zece ani, iar Altex se duce spre 500 mil. euro deşi piaţa pe care activează s-a prăbuşit în criză cu 80%. Niciun jucător mare din top zece nu a ieşit însă pe pieţele externe, aşa cum au făcut antreprenori polonezi sau cehi.

„Focusul pe specializare şi pe internaţionalizarea afacerii ar trebui să fie prioritar pentru marii antreprenori“, crede Codruţ Pascu. Aici este însă un segment unde România a pierdut foarte mult teren pentru că au existat situaţii în care antreprenorii au ieşit din sfera businessului de bază şi au investit în segmente de piaţă care le-au adus pierderi. În plus, în afară de câţiva an­tre­prenori din IT, extinderea peste gra­niţe nu a fost o prioritate pentru români.

La nivelul întregii economii, în cifra de afaceri totală a companiilor, de 250 mld. euro în 2014, multinaţionalele au o pondere de 52%, în timp ce companiile antreprenoriale au 48%. 

„Multinaţionalele au impact foarte mare în economie, au volume mari, dar pre­zenţa lor se reduce pe măsură ce co­bori către segmentul companiilor mici şi mijlocii, acolo unde domină capitalul ro­mânesc“, concluzionează Codruţ Pascu.

Catalogul ZF Cei mai mari jucÂtori din economie, aflat la ediţia a unsprezecea, este disponibil în variantă e-paper, iar din 17 iunie va apărea şi în ediţia print.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO