Companii

ZF Educaţie şi Formare. Eşti manager sau angajat? Cine te ajută să te dezvolţi profesional şi ce cursuri sunt disponibile pe piaţă

ZF Educaţie şi Formare. Eşti manager sau angajat? Cine...

Autor: Adelina Mihai

11.04.2022, 00:07 1985

♦ Sute de mii de angajaţi din România din multinaţionale, din companii antreprenoriale sau chiar din companii de stat, participă în fiecare an la cursuri de training pentru a-şi dezvolta abilităţile ♦ Fie că sunt manageri, angajaţi din execuţie, experţi sau chiar angajaţi abia intraţi în câmpul muncii, specialiştii români au nevoie să-şi dezvolte competenţele pentru a avansa în carieră ♦ Fără angajaţi bine pregătiţi, o ţară nu poate produce bunuri şi servicii cu valoare ridicată mare, iar în acest context Ziarul Financiar lansează astăzi proiectul „ZF Educaţie şi Formare”, care va aborda, în fiecare zi de luni a săptămânii, noutăţile şi tendinţele din sfera educaţională ♦ Astăzi, ZF aduce în atenţia cititorilor cele mai noi subiecte abordate în programele de training şi evoluţia acestei industrii puternic afectate de pandemie.

Agile management, cursuri de vânzări, programe de siguranţă psihologică sau de management al echi­pelor în contextul hibrid al muncii sunt câteva dintre subiectele cele mai căutate de către angajatori în ultimul an. Loviţi puternic de pan­demie, în ultimii doi ani trai­nerii au înfiinţat noi linii de business, au creat programe noi, au livrat cursuri de training online şi în alte ţări şi, în ultima vreme, au revenit la cursurile de la clasă.

„Cred că piaţa programelor de training se va stabiliza la 50% online, 50% în sală. Avantajul cursurilor online este că nu mai trebuie să deplasezi oamenii sute de kilometri, dezavantajul e că ne-am plictisit toţi de ecrane”, spune Andrei Goşu, direc­torul general al Ascendis, liderul pieţei locale de programe de training, cu afaceri cumulate de 7,5 mil. euro anul trecut.

În ultimii doi ani, Ascendis a lansat trei linii noi de business cu echipe de consultanţi specializaţi: Ascendis Agile, care se ocupă cu consultanţă şi programe de agile management, X by Ascendis, care abordează tema inovaţiei în companii şi Tech4Humans, cursuri care să ajute companiile la adopţia de tehnologie.

Cursurile de siguranţă psihologică şi cele de „Business Acumen“ în vânzări au fost printre cele mai noi teme abordate de către trainerii de la Trend Consult, companie cu afaceri de peste 2,3 milioane de euro anul trecut. Alături de aceste subiecte, compania a mai dezvoltat programe pe teme precum Change Readiness, Leadership Accountability şi Curaj, Vitalitate şi Energie.

„Am observat un nou trend: nu numai că ne-am întors la sesiunile în sală, dar avem clienţi care doresc sesiuni de curs de 2 zile (din nou) şi chiar de 3 zile. Programele de Leadership, Mana­gement şi Sales vor rămâne în principal în sală. De asemenea, pentru programele de schimbare culturală solicitarile sunt pentru a avea cât mai multe sesiuni în sală. În schimb, sesiunile de Cus­to­mer Service, Comunicare şi Soft Skills se vor muta în remote cu fragmen­tări/module de câte maxim 4 ore”, susţine An­drei Ristea, managing partner al Trend Consult.

Nu pentru toţi jucătorii de pe piaţa de training viitorul va fi de tip hibrid. În cazul companiei Qualians, majoritatea sesiunilor de anul acesta şi de anul trecut au fost realizate online, pentru participanţi şi clienţi din 25 de ţări, semn că pandemia a deschis oportunitatea de a livra, din România, programe de instruire pentru angajaţi din orice ţară.

„Susţinem în continuare multe sesiuni pentru participanţi care nu sunt din acelaşi oraş. Sunt chiar din ţări diferite. Aceste sesiuni rămân online pentru că a-i aduce pe toţi laolaltă ar însemna o investiţie de 4-5 ori mai mare decât aşa.“

„Marile conferinţe cu mulţi oameni laolaltă sunt mai rare, din motive de cost, de riscuri de călătorie şi datorită faptului că exista deja ecouri pozitive după conferinţele online”, explică Octavian Pantiş, co-fondator al firmei de training Qualians, cu afaceri de 500.000 de euro anul trecut.

Pentru compania Human Invest, anul 2021 a fost cel mai bun din ultimii zece ani şi al doilea cel mai bun (după 2008) din istoria companiei. Compania a încheiat 2021 cu afaceri de 1,3 milioane de euro, în creştere cu 71% faţă de anul 2020.

„Am investit mult în consolidarea încrederii în relatiile cu clienţii noştri, ne-am pregătit mai bine, am crescut calitatea serviciilor noastre şi beneficiem de o infrastructură digitală care este foarte apreciată de cei cu care lucrăm. Dacă în ianuarie 2022 majoritatea proiectelor se desfăşurau în mediul virtual, în martie 2022 raportul era de 50-50”, a explicat Viorel Panaite, managing partner la Human Invest. În viitor, spune el, indiferent de program, mediul de lucru va diferi de la o organizaţie la alta, chiar de la un depar­tament la altul în aceeaşi organiazaţie. Chiar dacă preferinţa va fi spre programe cu prezenţă fizică, multe activităţi şi dintr-un program vor continua să fie desfăşurate în mediul virtual şi în viitor.

De altfel, managementul echipelor în contextul hibrid este o temă preferată în rândul companiilor din România, alături de managementul în perioade de volatilitate.

”Pe măsură ce munca în regim hibrid s-a transformat de la o situaţie temporară în pandemie la noul mod normal de lucru, managerii sunt nevoiţi să se adapteze şi să găsească soluţii acestor provocări: supra-aglomerare, lipsa productivităţii, lipsa de implicare şi responsabilitate a oamenilor, demisii, burnout, comunicarea ineficientă, iar lista poate continua. Toate acestea vin să se adauge la provocările generate de constrângerile din piaţă, care sunt particulare fiecărei industrii sau altor schimbări interne”, a explicat Oana Scarlat, CEO al firmei de training Exec-Edu.

Marii jucători de pe piaţa programelor de training şi consultanţă au avut anul trecut creşteri ale business-ului cuprinse între 24 şi 88%, după un 2020 în care pandemia le-a dus afacerile la pământ. Pentru cei mai mulţi, 2022 înseamnă o revenire a afacerilor la nivelul de dinainte de pandemie, dar cu o structură mai eficientă, în care îmbină cursurile online cu cele la clasă. Războiul din Ucraina nu a afectat deocamdată semnificativ evoluţia pieţei de training, dar sunt deja semnale de întârziere în luarea unor decizii.

Piaţa programelor de training este estimată la o valoare de 30 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO