Companii

ZF/iBanFirst Regional Business Summit „Cum se pot extinde internaţional companiile din estul Europei“. Cum construieşti o companie multinaţională: fie că te extinzi organic sau prin achiziţii, investiţiile în oameni sunt cheia

În panelul „Construirea multinaţionalelor de mâine“, moderat de Cristian Hostiuc, directorul editorial ZF şi de Dean Todorov, country manager Bulgaria, iBanFirst, antreprenori din România şi Bulgaria au explicat pe larg ce a însemnat pentru ei expansiunea la nivel internaţional.

În panelul „Construirea multinaţionalelor de mâine“, moderat de Cristian Hostiuc, directorul editorial ZF şi de Dean Todorov, country manager Bulgaria, iBanFirst, antreprenori din România şi Bulgaria au explicat pe larg ce a însemnat pentru ei expansiunea la nivel internaţional.

Autor: Răzvan Botea

06.10.2022, 17:40 76

Ziarul Financiar şi iBanFirst au organizat marţi, 4 octombrie, conferinţa Regional Business Summit „Cum se pot extinde internaţional companiile din estul Europei“.

Evenimentul a adus la masa dezbaterilor lideri de companii din România, Bulgaria sau Ungaria care s-au extins la nivel regional sau internaţional, precum şi finanţatori, care au vorbit şi au dat exemple despre procesul de trecere a graniţelor pentru un business.

Willy Dicu, fondator şi CEO, Teilor

Pot spune că nu a fost deloc uşor ca pentru o companie românească din domeniul luxului să treacă graniţele. Nu am ales calea uşoară, cum ar fi achiziţia unei companii locale, nu ales franciză. Am ales să operaţiunile directe, către consumator, operate de noi şi am ales creşterea organică.

Am lucrat 15 ani într-o companie multinaţională şi am fost implicat în transformare şi standardizare, am văzut cât efort şi câte resurse se investesc în alinierea companiilor din mai multe ţări. Cele mai multe dintre multinaţionale sunt mai mult decât o colecţie de companii, decât o singură companie.

Suntem prezenţi în România, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Cehia. Avem 20 de magazine internaţional şi 51 în România.

 

Voicu Oprean, fondator şi CEO, Arobs

Noi suntem în industria software şi toată lumea spune că este mai uşor. Nu ştiu dacă e mai uşor să lucrezi cu oameni. De asemenea, cum a fost menţionat, experienţa clientului este importantă, aşa că ce facem afară, pentru că avem prezenţă în Ungaria şi Moldova, dar şi în alte ţări precum Germania, Olanda, Belgia.

Planul nostru de creştere este destul de agresiv. Am decis că nu vrem să pierdem atât de mult timp în investiţii greenfield. Avem în Moldova 250 de angajaţi în tranzacţia cu  Enea am avut acces la 150 de oameni imediat, plus baza de clienţi. Cea mai mare investiţie a fost în oameni.

Trebuie să pui oamenii în contact şi de asemenea să poată comunica deschis şi un mediu securizat în care să împărtăşească exemple de bune practici sau de rele practici.

 

Kaloyan Kumanov, fondator, Nik & Vantage

Am început în 2015 prin cumpărarea a două companii româneşti. A fost o decizie bună în acel moment, pentru că aveam o intrare rapidă pe piaţă. Pentru noi, în agricultură, chiar dacă furnizăm tehnologie pentru agricultură, lucrurile merg greu, sezonier şi nu poţi câştiga repede cotă de piaţă. Pentru noi, fuziunile şi achiziţiile au funcţionat.

Pe lângă investiţia în oameni, a doua investiţie importantă este în timp. Nu avem tot timpul din lume şi trebuie să alegem cu grijă care sunt jocurile pe care vrem să le jucăm. Nu trebuie să intrăm pe toate pieţele, ci doar pe acelea care au sens.

Cultura este foarte importantă. Ne concentrăm pe comunicare: o persoană din Africa de Sud poate vedea ce face o persoană din România şi acest lucru ajută oamenii.

 

Kalin Radev, cofondator şi CEO, Software Group

Noi am fost internaţionali din prima zi. Avem 9 birouri regionale şi facilităţi în 86 de ţări, pe toate continentele. Procesul de expansiune este diferit în funcţie de ţara în care mergi.

Cea mai mare investiţie este în oameni şi a doua este în parteneri. Atunci când mergi într-o piaţă nouă, cheia este să ai parteneri. Am făcut digital marketing, am lucrat cu marii analişti globali, dar dacă nu ai partenerii potriviţi în altă ţară, care înţeleg specificul local, nu am fi putut deschide sediile.

Ce facem este să ajutăm furnizorii de servicii financiare să se digitalizeze. Am început cu pieţele emergente, dar după aceea am văzut că produsele noastre sunt foarte bune şi pentru pieţele emergente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO